Kasvunvara on tärkeämpikuin markkinan koko

Julkaistu:

Jeannette Changvie Cosmopolitanin seuraavaksiBulgariaan,Serbiaan ja Viroon

Hotelli Kämpin kirjastohuoneessa istuu todellinen Cosmo-nainen. Jeannette Changin pikkumusta on moitteeton, huulipuna juuri oikeaa sävyä ja työ vaativa. Mediajätti Hearstin aikakauslehtien kansainvälisen julkaisutoiminnan johtajan vastuulla on yli sadan aikakauslehden mainosmyynti, markkinointi ja brändinrakennus Yhdysvaltojen ulkopuolella.

Eniten Hearstia kiinnostaa Kiina, jossa se on toiminut seitsemän vuotta. Pienemmätkin maat kelpaavat, jos niissä on kasvunvaraa.

– Katsomme markkina-alueita, emme yksittäisiä maita. Menemme Bulgariaan ensi viikolla, Serbiaan toukokuussa ja Viroonkin lähitulevaisuudessa, Chang sanoo.

Helsingissä Chang on juhlistamassa suomalaisen Cosmopolitanin syntymäpäivää. Viidessä vuodessa lehden levikki on kivunnut vähän yli 60 000:een, ja tänä keväänä lehtikioskeihin ilmestyi myös ulkonäköön keskittyvä Cosmopolitan Kauneus.

– Haluan jatkaa Suomessa Cosmopolitan-brändin esiintuomista. Meillä on vielä paljon tekemistä, ja uskon, että CosmoGirl voisi menestyä myös täällä.

Brändi voi laajeta,koska se on kurissa

Cosmopolitan on Hearstin isoin brändi. Nuorten naisten kiiltäväkantinen kuukausijulkaisu ilmestyy 52 maassa ja sen pikkusisko CosmoGirl kahdeksassa. Kotimaassaan Yhdysvalloissa Cosmopolitanin levikki on vähän alle 2,9 miljoonaa.

Cosmopolitan-perheeseen kuuluvat useassa maassa ilmestyvän kauneusteeman lisäksi muun muassa Australian Raskaus-Cosmo ja Britannian Morsian-Cosmo. Brändi on levinnyt myös lehtihyllyn ulkopuolelle: Espanjan televisiossa pyörii Cosmopolitan-ohjelma ja Britanniassa sen nimellä myydään muun muassa harjoja.

– Brändin laajennus kiinnostaa meitä kovasti. Olen haastanut kaikki yhteistyökumppanimme keksimään ideoita, Chang sanoo.

Cosmo on vahva ja laajennuskelpoinen brändi, koska Hearst pitää sen kurissa. Yhtiö valvoo uusia Cosmo-kustantajia aluksi tarkasti, ja jatkossakin lehtien sisällöstä 20–85 prosenttia on kansainvälistä materiaalia. Päätoimittajien tehtävä on pitää kukin lehti ajankohtaisena.

– On tärkeää, että lehti puhuttelee juuri oman lukijakuntansa naisia. Esimerkiksi Aasiassa naiset ovat vasta astumassa työelämään.

– Kaikkialla Cosmpolitan merkitsee kuitenkin samaa: fun, fearless, female. Meillä on 25 suurta asiakasta, jotka ostavat mainostilaa kaikista Cosmoista. Kansainväliset mainostajat pitävät siitä, että voivat asioida vain yhden tahon kanssa.

Lehti meneesampoohyllyyn

Jatkossa mainostaja ja kustantaja tekevät yhä tiiviimpää yhteistyötä. Chang puhuu moniulotteisesta mainonnasta. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että huulipunan tv-mainoksessa näkyy myös Cosmopolitan.

Kulutustavarajätti Procter & Gamblen kanssa Cosmopolitan on käynnistänyt yhteistyön myös kaupoissa. Cosmopolitanissa nähty -teksti avittaa shampoon myyntiä myymälöissä eri puolilla maailmaa.

– Procter & Gamblelle kampanja on tärkeä avaus, Chang sanoo.

– Uskon vahvasti, että mediamainonta elpyy pitkästä alamäestä. Mainostajat ottavat nyt jatkuvasti yhteyttä ja haluavat puhua globaaleista kampanjoista. Neuvottelen jo joidenkin asiakkaiden kanssa ensi joulun mainonnasta, ja yhden asiakkaan kanssa myös vuosina 2005–2006 toteuttavasta mainonnasta.

Sitten haastatteluaika päättyy. Cosmo-naisen pitää puhua mediamainonnan tilasta peilisalilliselle vip-vieraita.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Tuttu ilmiö toistuu joulun jälkeen, kun luottokortti on vingutettu tappiin: ”Tilanne muuttuu hankalaksi”

    2. 2

      Lauralle tarjottiin esimiespaikkaa alle 30-vuotiaana: johdettavana heti 30 vanhempaa miestä – palkittiin tänä vuonna

    3. 3

      Muovisissa vesijohdoissa piilee riski – suositellaan juoksuttamaan vettä

    4. 4

      Hallitus esitti pelisäännöt nollatunti­sopimuksiin – demarit pettyivät

    5. 5

      Yhä vanhemmat lapset matkustavat ilmaiseksi VR:n lähijunissa

    6. 6

      Joulu jo ensi viikolla – noin 640 000 Suomeen tulevaa pakettia yhä Kiinassa

    7. 7

      Ministeri Tiilikainen: Hiilinielupäätös kääntää katseen tulevaisuuteen

    8. 8

      Asuntojen hinnat putoavat nyt koko Ruotsissa – myös vipurahasto kiinnostunut

    9. 9

      Jaakko kertoo Kiirunan jättimuutosta: ”Kaivoksen sortuma on näkyvissä” – vanhoja taloja ei enää remontoida

    10. 10

      Carl Haglund Etlan ja Evan hallitusten puheenjohtajaksi – nousee Jorma Ollilan paikalle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Muovisissa vesijohdoissa piilee riski – suositellaan juoksuttamaan vettä

    2. 2

      Lauralle tarjottiin esimiespaikkaa alle 30-vuotiaana: johdettavana heti 30 vanhempaa miestä – palkittiin tänä vuonna

    3. 3

      Jaakko kertoo Kiirunan jättimuutosta: ”Kaivoksen sortuma on näkyvissä” – vanhoja taloja ei enää remontoida

    4. 4

      Omistusasuminen lisää työttömyyttä – tutkija kertoo, mistä se johtuu

    5. 5

      Tuttu ilmiö toistuu joulun jälkeen, kun luottokortti on vingutettu tappiin: ”Tilanne muuttuu hankalaksi”

    6. 6

      Asuntojen hinnat putoavat nyt koko Ruotsissa – myös vipurahasto kiinnostunut

    7. 7

      Yhä vanhemmat lapset matkustavat ilmaiseksi VR:n lähijunissa

    8. 8

      Todd puskee suomalaista hymynaamaa eteenpäin Yhdysvalloissa – ”Suomalaiset ovat myyntityössään liian ujoja ja rehellisiä”

    9. 9

      Eläkeikä nousee Ruotsissa – saman tien kolmella vuodella

    10. 10

      Nettiliittymiä myydään oudoilla nimillä: Voiko kiinteää langatonta olla olemassakaan? Entä valokuitu kaapeliverkossa?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    2. 2

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    3. 3

      ”Autojobbari Antti tienaa yli 70 000 euroa vuodessa ja viettää luksuselämää” – verottajalle vyöryy vinkkejä autokaupasta

    4. 4

      Halkoja, aurausta, mökin laajennusta – näin tavallinen kansa välttelee veroja

    5. 5

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    6. 6

      Annu lähetti 127 työhakemusta – tyrmistyi rekrytoijien käytöksestä

    7. 7

      23 000 asukkaan ruotsalaiskunta muuttaa pois kaivoksen alta – Sirkka kertoo: ”Heti Suomen puolelle, kun pääsemme eläkkeelle”

    8. 8

      Kiinteistönvälittäjä kahmi itselleen 164 000 euron välityspalkkiot

    9. 9

      Perheyhtiö lahjoittaa jokaiselle työntekijälleen 1000 euroa – tuhannen hengen työporukka riemuitsi: ”Meillä oli ilo rajaton”

    10. 10

      Kellokortin leimaus, päiväksi omille asioille ja ylityötunnit päälle – näin työpaikoilla rötöstellään

    11. Näytä lisää