200405007 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Business Objects kärkkyy isompaa palaa markkinoista

Julkaistu: 16.3.2004 17:44

Kilpailijansa Crystal Decisionsin hankkinut ohjelmistoyhtiö tähtää myös pk-yrityksiin

Business intelligence -ohjelmistoja tekevien yritysten joukossa on todennäköisesti luvassa lisää fuusioita lähiaikoina. Näin uskoo Business Objects -yhtiön tuore Pohjoismaiden johtaja Sean Farrington.

Business Objects osti kilpailijansa Crystal Decisionsin viime vuonna; kauppa sinetöitiin joulukuussa. Business intelligence -markkinat ovat olleet pirstaloituneet ja niillä on ollut paljon kapeaan alueeseen erikoistuneita yrityksiä. Farringtonin mukaan alalla on nyt käynnissä standardointikehitys.

– Tämä tarkoittaa sitä, että näemme entistä enemmän konsolidoitumista.

Business Objects on Farringtonin mukaan nyt Pohjolassa markkinakakkonen, mutta pyrkii ykköseksi. Markkinat ovat pirstaleiset, sillä monilla isoilla ohjelmistoyhtiöillä on omia business intelligence -tuotteita. Esimerkiksi Microsoft ja SAP ovat kiinnostuneita näistä markkinoista. Farrington ei silti pidä näitä yhtiöitä niinkään kilpailijoina, vaan kumppaneina, joille Business Objectsin tuotteet ovat pikemminkin täydentäviä.

Business intelligence -ohjelmistoja ovat perinteisesti käyttäneet isot yritykset. Lähes kaikki ohjelmistoyritykset etsivät nyt uusia markkinoita pienemmistä yrityksistä. Niin myös Business Objects.

– Pk-yritykset on kasvava asiakasryhmä, Farrington vahvistaa.

Yhtiö sai pk-yrityksille sopivia tuotteita erityisesti Crystalin mukana. Farringtonin mielestä monimutkaiset alihankintaverkostot ovat hyvä syy pienemmällekin yritykselle hankkia business intelligence -ohjelmia.

Suomessa Business Objectsilla on toistaiseksi vain yksi työntekijä, toista ollaan palkkaamassa. Asiakkaisiin ollaan yhteydessä yleensä kumppanin välityksellä, tosin isoimmat yritykset asioivat yhtiön kanssa suoraan.

Tuoreimmat osastosta