200405367 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Yahoo hakee roskiksista uusia asiakkaita

Julkaistu: 10.3.2004 19:24

Dialogi

Internet-hakupalvelu Yahoo sponsoroi, koska se auttaa tekemään abstraktista palvelusta kouriintuntuvaa, sanoo yhtiön markkinointia Britanniassa ja Irlannissa johtava Yonca Bruni. Yahoon suurin ja perinteisin sponsorointiprojekti ovat jalkapallon MM-kisat, joita yhtiö tukee taas 2006. Vuoden 2002 projekti onnistui: nettisivujen kävijämäärä kasvoi ennätyslukuihin.

– Tärkeintä oli kuitenkin se, että saimme lisää tavallisesti perinteistä mainontaa harjoittavia ilmoittajia. Viime vuonna ne toivat jo puolet tuloistamme, Brunini sanoo.

Yksi Yahoon MM-tavoitteista oli nostaa yhtiö mainostajien silmissä isojen liigaan. Moni mainostaja oli jättänyt hakukoneen mediasuunnitelmiensa ulkopuolelle.

Tavallisesti Yahoo harrastaa vähän epätavallisempia kampanjoita. Yksi menestys oli 22. toukokuuta toteutettu Dump the Junk -päivä, jolloin Yahoo mainosti roskapostin estoaan muun muassa liimaamalla tarransa Britannian jokaiseen roskikseen ja palkkaamalla Eastenders-saippuasarjassa roskakuskia esittävän tähden kiertämään Lontoota roska-autossa. Päivän tuloksena oli valtavasti julkisuutta ja sähköpostiasiakkaiden huikea lisääntyminen.

– Ja koko homma maksoi vain 10 000 puntaa (noin 15 000 euroa)!

Tuoreimmat osastosta