Siisti bisnes

Julkaistu:

Sinituotteen omistaja Ilkka Brotherus on selvästi ylpeä, paitsi tuotteidensa sinivalkoisuudesta, myös pääoman ja työpaikkojen pysymisestä kotimaassa.

Riihimäen takana Hausjärven puolella hämäläinen Erkylä peittyy vitivalkeaan lumeen. Lehtikuusten reunustama tie päättyy Erkylän kartanoon ja pihapiirissä on tavallisen omakotitalon näköinen rakennus omenapuineen. Se on Sinituote Oy:n pääkonttori. Tilaa on ympärillä pari tuhatta hehtaaria.

Sinituotteen omistaja-toimitusjohtaja Ilkka Brotheruksen työmatka kartanosta kestää minuutin–pari.

Yhdessä huoneessa esitellään yrityksen tuotevalikoima: noin 250 erilaista siivousvälinettä sekä auton puhdistukseen ja vaatehuoltoon kuuluvia tarvikkeita.

Ilkka Brotherus osti 1940-luvulla perustetusta perheyrityksestä siivousvälineosan, jolla oli jo Sinipiika tuotteenaan. Liikevaihto oli tuolloin 1988 alle kolme miljoonaa euroa, joten se on nyt kymmenkertaistunut.

Sinituote on kasvanut yritysostoin. Ruotsista Brotherus osti vastaavan siivousvälinevalmistajan Maria Försäljningin 1990. Kaikkiaan Brotherus on ostanut yhtiöitä Ruotsista kymmenkunta. Tuotannon Brotherus on siirtänyt Suomeen, vain yksi tehdas on Ruotsissa.

Brotherus on selvästi ylpeä, paitsi tuotteidensa sinivalkoisuudesta, myös pääoman ja työpaikkojen pysymisestä kotimaassa.

Siivousvälineistä 80 prosenttia tehdään Kokemäellä. Voisi kuvitella, että tällaiset tuotteet voisi valmistaa Kiinassa ja markkinoida täällä. Mutta Ilkka Brotherus vakuuttaa, että laatu on kannattavaa tehdä Suomessa, ei halpatuotteet.

– Tehokkuuden eteen pitää koko ajan tehdä työtä. Kun työvoimakustannukset ovat korkeammat täällä kuin halvan työvoiman maissa, pitää työvoiman osuus saada puristetuksi mahdollisimman pieneksi. Kyllä se on jatkuvaa punnerrusta, hän sanoo.

Työvoiman vaihtuvuus on miltei nollassa niin Erkylän pääkonttorissa kuin Kokemäen tehtaallakin. Pääkonttorissa tarvitaan kuusi henkilöä.

– Sillä on merkitystä, kuka omistaa, millaisia taustoja yrityksellä on. Pääsääntöisesti suomalainen omistaja-yrittäjä on sinivalkoinen luonnostaan. Tämä helposti unohtuu, kun puhutaan kansainvälistymisestä, Brotherus sanoo.

– Järki ja kovat asiat viitoittavat yritystoimintaa, mutta myös tunne ja fiilis ohjaavat yrittäjän käyttäytymistä. Haluamme olla kunnon kansalaisia ja rakentaa tätä maata.

Ilkka Brotherus osoittaa seinällä roikkuvia tuotteita: sinivalkoiset pakkaukset, eihän näitä voi Kiinassa tehdä. Suomalaisen työn Avainlippu on ansaittu.

– Hyvä tuote saa maksaakin ja ympäristöaspekti on tärkeä. Tuotteissa vain kuluvat osat vaihdetaan uusiin ja perusosat siirtyvät vaikka isältä pojalle, Brotherus esittelee tuotteidensa ideaa.

Yrityksen Sini-järjestelmä täyttää tänä vuonna 25 vuotta ja yritys käyttää markkinoinnissaan punaisena lankana ympäristöaspektia sekä osien sopimista keskenään yhteen.

Sinituotteen kilpailijoita ovat muun muassa VS-Harja ja Laaksonen sekä kansainväliset Johnson & Johnson, Chifonet ja Vileda. Kukin kilpailee yksittäisissä tuotteissa.

Jakelukanava on tällaiselle kuluttajatuoteyritykselle tärkeä. Näkyvyys ja tilan saaminen vähittäiskaupan valikoimissa merkitsee yhteistyötä kaupan kanssa.

– Kauppa ei myy, ellei olla kaupalle paras vaihtoehto, Brotherus sanoo.

Erillistä laitosmyyntiä Sinituotteella ei ole. Laitossiivouksessa välineet ostetaan usein järeiden lattiakoneiden mukana.

Perheyrittäjänä Ilkka Brotherus ottaa vahvasti kantaa yrittäjyyteen Suomessa.

– Omistuksella on merkitystä. Ei tämä vahingossa synny, vaan pitää olla selkärangassa tahtotila, että Suomessa syntyy tuotekehityksen kautta täällä valmistettavia tuotteita. Se on lähes aina mahdollista. Mutta ellei ole sellaisia tavoitteita ja päämääriä, se ei myöskään toteudu.

Ruotsin on jo käynyt huonosti Brotheruksen mielestä. Siellä kuluttaja ei ole kiinnostunut, missä tuote on tehty tai ei ole valmis ostamaan laadukasta tuotetta. Brotherus näyttää millaisia rimpuloita ruotsalaiset ostavat rikkalapioksi. Sinituotekin on "sopeuttanut" omat tuotteensa Ruotsin markkinoille.

Vientiä jarruttaa se, että lattiamateriaalit ja kulutustottumukset ovat erilaisia monissa Euroopan maissa. Englantilaisten kokolattiamatoille ei moppi käy. Pakkasen kestävä nailoninen mattopiiska ei käynyt kaupaksi Euroopassa, koska mattoja ei yksinkertaisesti piiskata.

Kulutustottumusten muuttaminen on kallista markkinointia eivätkä Sinituotteen rahkeet maailmalla siihen riitä. Siksi se katsoo, että suomalaisten kotien välineistöstä huolehtiminen piisaa.

Yritykselle välttämätön kasvu tulee Sinituotteelle edelleen myös yritysostojen kautta. Viimeksi se hankki silityslautoja valmistavan tehtaan Rörets Industrier AB:n Ruotsista. Sen liikevaihto on noin yhdeksän miljoonaa euroa.

Kasvua on tarkoitus hakea myös auton puhdistukseen tarvittavilla tuotteilla.

– Elämässä pitää aina katsoa mahdollisuuksia, eikä vain uhkia. Pitää olla silmät auki ja valmis tarttumaan tilaisuuteen. Mutta kyllä yrittäjä tarvitsee myös onnea. Ei sellaista ihmistä olekaan, joka ei tarvitse onnea.

Tämän Ilkka Brotherus sanoo sen jälkeen, kun on kertonut, miten hänellä oli onnea trasselitehtaan ostossa. Kauppapuutarha piti lopettaa Erkylän kartanossa, kun se oli huonossa kunnossa ja öljy kallista. Tyhjä tuotantotila oli käytössä ja Brotherus osti siihen trasselitehtaan toiminnan. Oston jälkeen dollari laski huomattavasti ja toiminta, joka oli ollut myyjälle kannattamatonta, alkoi olla Brotherukselle erittäin kannattavaa. Trasselitehtaan menestyttyä hän uskalsi ostaa Sinituotteen.

Perheyritysmuotoa Brotherus pitää oivallisena. Kolme lasta on opiskelemassa, mutta yritystä hän ei heille tuputa, vaan antaa ajan näyttää.

– Perheyrityksessä omistaminen on vastuullista. Ei etsitä lyhyitä hetken voittoja, vaan eletään pitkäjänteisesti. Mukana on paljon yhteenkuuluvuutta ja tunnetta, ei vain prosentteja ja euroja, hän tiivistää.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kyykyttämistä, turhia tehtäviä, palkattomia ylitöitä... Lukijat kertovat: Tällaisia ovat karmeimmat pomot

    2. 2

      Konkurssiin menneet BR-lelut ja Toys R’Us aloittavat tyhjennysmyynnin Suomessa – nämä myymälät ovat vielä auki

    3. 3

      Moni ravintola tarjoaa ”piikkiä auki” – vaatimuksena pelkkä henkilökortti: ”Bailaa nyt, maksa myöhemmin”

    4. 4

      Kommentti: Theresa Mayn saama rökitys otettiin markkinoilla vastaan riemulla – punta vahvistui heti

    5. 5

      Jan Hurrin kommentti: Euroalue tärveli 10 vuotta ja kokonaisen sukupolven – vyönkiristykset johtivat populismin nousuun

    6. 6

      Onko joka viides johtaja umpisurkea? Lukijat kertovat kokemuksensa: ”Uhrataan hyvä myyjä ja saadaan tilalle huono johtaja”

    7. 7

      Nokia ilmoitti yli 1 300 työntekijän vähentämisestä – ”Etumatkaa ei saa antaa kaverille lainkaan”

    8. 8

      Suomalaisen tislaamon toimitusjohtaja: ”Toivon, että britit tulevat järkiinsä”

    9. 9

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    10. 10

      Petrus Pennanen myi tekoälyfirman miljoonilla – Juhli kauppoja yllättämällä tuntemattomat asiakkaat Alepassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    2. 2

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    3. 3

      Konkurssiin menneet BR-lelut ja Toys R’Us aloittavat tyhjennysmyynnin Suomessa – nämä myymälät ovat vielä auki

    4. 4

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    5. 5

      Moni ravintola tarjoaa ”piikkiä auki” – vaatimuksena pelkkä henkilökortti: ”Bailaa nyt, maksa myöhemmin”

    6. 6

      Petrus Pennanen myi tekoälyfirman miljoonilla – Juhli kauppoja yllättämällä tuntemattomat asiakkaat Alepassa

    7. 7

      Nokia ilmoitti yli 1 300 työntekijän vähentämisestä – ”Etumatkaa ei saa antaa kaverille lainkaan”

    8. 8

      Wahlroos pörssinoususta: ”Näyttää epäilyttävästi kuolleen kissan pompulta”

    9. 9

      Jan Hurrin kommentti: Euroalue tärveli 10 vuotta ja kokonaisen sukupolven – vyönkiristykset johtivat populismin nousuun

    10. 10

      Kommentti: Theresa Mayn saama rökitys otettiin markkinoilla vastaan riemulla – punta vahvistui heti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suosittu muoti­kauppa lopettaa yllättäen, takana huippu­tulos – omistaja Pauliina lataa nyt suorat sanat bisneksestä

    2. 2

      Kommentti: Katso kuulutko häviäjien ikäryhmään – karu havainto kolmekymppisten tienaamisesta

    3. 3

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    4. 4

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    5. 5

      ”Järkkykorkeat” vuokrat saivat yrittäjän sulkemaan liikkeen – Katso, tästä kuinka kallis Helsinki on kauppiaalle

    6. 6

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    7. 7

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    8. 8

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    9. 9

      Myös OP alkaa periä maksuja ahkerilta käteisnostajilta

    10. 10

      Kaj, 66, nostaa täyttä eläkettä – ja tekee bisnestä liki puoli miljoonaa vuodessa

    11. Näytä lisää