200403179 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Veneentekijöillä alkoi kymmenesperäkkäinen kasvun vuosi

Julkaistu: 5.2.2004 17:19

Venemessuilla onennätysmääräisoja purjeveneitä,sukellusnäytöksiä ja gps-koulutusta

Suomalaisen veneentekijän tunnistaa tänään alkavilla Venemessuilla hymystä. Hymy ei kuitenkaan ole yhtä leveä kuin vuosi sitten.

Alan liikevaihto nousi viime vuonna kymmenkunta prosenttia. Kasvuvuosi oli jo yhdeksäs peräkkäinen, ja kasvun odotetaan jatkuvan, mutta hieman vaisumpana.

– Suhdanne on edelleen myönteinen. Ei välttämättä yhtä hyvä kuin 2003, mutta kaikki ovat selvästi positiivisella mielellä, arvioi toimitusjohtaja Jouko Huju Venealan keskusliitosta.

Yksi epävarmuustekijä on EU:n laajentuminen. Toistaiseksi vain neljä kahdestasadasta suomalaisesta veneentekijästä on vienyt valmistusta Viroon, mutta keskieurooppalaisilla kilpailijoilla saattaa muhia sensuuntaisia ajatuksia.

– Isolla lipulla ei olla lähdössä, mutta kilpailijoita on pidettävä silmällä. Työvoiman osuus valmistuksessa on suuri, mutta toisaalta laatuvalvonnan siirtämisestä aiheutuisi isoja kustannuksia, Huju laskee Viron plussia ja miinuksia.

Kahdeksan venettäkymmenestä ulos

Kahdeksan kymmenestä suomalaisesta veneestä myydään ulkomaille. Kotivesille jäävät alle 5,5-metriset veneet, joiden osuus täällä ostetuista veneistä on 90 prosenttia.

Suomessa myydään vuosittain 17 000–18 000 venettä. Tuonnin osuus myynnistä on euroina kolmannes, mutta veneinä häviävän pientä. Suomeen tuodaan lähinnä 40– 50-jalkaisia, miljoonia maksavia purjeveneitä ja moottoripursia.

Vientilaskutus nousi kolmessa vuodessa huimat 75 prosenttia.

– Vientiä on työstetty yhdessä järjestelmällisesti 15 vuotta. Jokainen valmistaja saa kokoaan suurempaa näkyvyyttä yhä uusilla markkinoilla, Huju selittää menestystä.

Vientimaina Ruotsi ja Norja ovat omaa luokkaansa. Kumpaankin menee noin 3 000 venettä vuodessa, kun kolmanneksi suurimpaan vientimaahan USA:han menee sata.

Kannattavuuttamarkkinaraossa

Vientivalttina Huju pitää täkäläisten veneenrakentajien hyvää mainetta, jota Nokian kaltaiset vientimenestyjät ovat osaltaan kirkastaneet. Suomalainen vene poikkeaa veneilyn valtavirrasta käyttötarkoitukseltaan, muotoilultaan ja hinnaltaan.

– Hinnaltaan suomalainen vene on niche-tuote. Puolet maailman huviveneistä valmistavat amerikkalaiset tekevät ne todella pitkät sarjat, Huju toteaa.

Hyvässä markkinaraossa kannattavuus saadaan kohdalleen.

Hyvä esimerkki on vuoden kasvuyrityksen tittelistä kilpaillut Bella-Veneet, jonka liikevoittoprosentti on yli 20, Nokian luokkaa.

– Ei ala keskimäärin niin korkealle yllä. Mutta kun sarjat pysyvät riittävän pitkinä ja liikevaihdot nousevat, sieltä löytyy enemmän kannattavuuttakin.

Tuoreimmat osastosta