200308765 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kaikki eivät voi voittaa

Julkaistu: 27.11.2003 16:03

Taistelu päivittäistavarakaupan markkinaosuuksista jatkuu entistä kiivaampana. Hintakilpailu on niin kovaa, että Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Osmo Laine ennakoi Taloussanomien haastattelussa päivittäistavarakaupan markkina-arvon laskevan ensi vuonna.

Jos Laineen arvio ensi vuodesta pitää paikkansa, kaupalla on edessään todella haastava tilanne. Kilpailua kiristää muun muassa se, että Virosta tulee ensi vappuna EU:n jäsen. Laine ennakoi, että oluen hinta laskee ja tupakan myynti vähenee.

Suomessa oli pitkään tilanne, jossa markkinaosuuksista taisteltiin kansallisella tasolla. Saksalaisen Lidlin tulo markkinoille muutti olennaisesti asetelmia. Vaikka Lidlin markkinaosuuden on arvoitu olevan vain noin kaksi prosenttia, sen merkitys on päivittäistavarakaupalle huomattavasti suurempi. Vasta Lidlin tulon jälkeen hintakilpailu on todella alkanut.

Muutos näkyy myös kaupan ja elintarviketeollisuuden välisissä suhteissa, ja elintarviketeollisuus on joutunut uuden tilanteen eteen. Lidlin hintakilpailukyky perustuu suurelta osin sen omiin tuotemerkkeihin. Teollisuuden on suostuttava valmistamaan elintarvikkeita Lidlin omalla merkillä jos haluaa päästä sen hyllyille. Suomalainen elintarviketeollisuus on ottanut lusikan kauniiseen käteen ja taipunut Lidlin vaatimuksiin.

Esimerkiksi Ruotsissa tilanne on erilainen. Ruotsalaiset meijerit eivät halunneet valmistaa Lidlille omaa maitoa. Ruotsalaisiin Lidleihin maito tulee Tanskasta.

Suomalaisilla kauppaketjuilla on myös omia merkkejään, mutta niiden osuus kaupan hyllyillä olevista tavaroista on ollut suhteellisen vaatimaton. Tilanne on nopeasti muuttumassa, ja kaupan ketjut ovat lisäämässä omia tuotemerkkejään.

Elintarviketeollisuus on vaikean tilanteen edessä. Jos se ei pysty valmistamaan kaupalle niiden omilla merkeillä tuotteita riittävän edullisesti, kauppa tuo tuotteita entistä enemmän ulkomailta. Hintakilpailu kiristyy EU:n uusien jäsenmaiden takia.

Elintarviketeollisuus ei ole vaikeuksiensa kanssa yksin. Päivittäistavarakaupan markkinaosuustaistelussa kaikki eivät voi voittaa. Nyt näyttää siltä, että ruotsalaisomistukseen muutama vuosi sitten siirtynyt Suomen Spar on suurimmissa vaikeuksissa. Sen kasvutavoitteet eivät ole toteutuneet.

Markkinaosuustaistelussa altavastaajana ollut K-ryhmä on virittänyt ketjunsa uuteen iskuun ja uskoo alamäen päättyneen. Yli kymmenen vuotta markkinaosuuksia vallannut S-ryhmä uskoo edelleen kasvattaneensa osuuttaan. Velkasaneerauksesta pian vapautuvassa Tradekassa lasketaan myös kasvun jatkuneen.

Sparin pääomistaja Axfood etsii kiivaasti Suomen Sparille kumppania. Vaihtoehtoja on vähän. Tradeka sopisi Sparin kumppaniksi hyvin. Asiantuntijoiden mukaan niiden konseptit sekä myymäläverkostot sopisivat hyvin yhteen. Mahdollisimman suuri ostovolyymi on päivittäistavarakaupassa elintärkeä kilpailuetu. Sparia yhdistyminen todennäköisesti kiinnostaisi, mutta on eri asia, mitä Tradekassa ajatellaan.

Tuoreimmat osastosta