2003010198 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Talouden elpyminen ei näy vielä pikarahtiliikenteessä

Julkaistu: 26.11.2003 17:27

Ainoastaan Kiinan-liikenteessä kirjeiden ja pakettien määrä kasvaa vahvasti

Odotukset suhdannekäänteestä vahvistuvat, mutta talouden elpyminen ei ainakaan vielä näy pikarahtiliikenteessä. DHL International Oy:n toimitusjohtaja Timo Jaakkola sanoo kuriiri- ja pakettiliikenteen volyymien olevan kasvussa. Viikko- ja kuukausikohtaiset vaihtelut ovat kuitenkin olleet suuria.

– Rahti liikkuu, mutta määrissä mennään hermostuneesti ylös ja alas eli tasaista kasvua ei ole vielä näkyvissä, Jaakkola luonnehtii.

Myöskään kilpailevassa kuriiriyhtiössä ei ole vielä nähty kysynnän elpymistä.

– Loppuvuodesta kysyntään tulee aina piikki. Merkittävää muutosta ei ole kuitenkaan vielä tapahtunut. Maailmantalous kärsii edelleenkin epävarmuudesta, TNT Suomi Oy:n johtaja Erkki Tamminen arvioi.

Kuriiriliikenne vilkastuunousukauden aattona

Express- ja kuriiripalvelujen kysynnän vilkastuminen on yleensä hyvä indikaattori talouden orastavasta noususta.

– Pikarahdissa lähetetään paljon kauppasopimuksia, piirustuksia ja suunnitelmia, jotka jossakin vaiheessa realisoituvat tuotannolliseksi toiminnaksi. Valitettavasti selkeää merkkiä valoisammasta tulevaisuudesta ei ole vielä olemassa, Jaakkola sanoo.

Ainoa valopilkku toimialalla on Kiina, jonka pikarahtimarkkinat ovat voimakkaassa kasvussa. Esimerkiksi TNT aikoo nostaa Kiinassa sijaitsevien toimipisteidensä määrän 12:sta 25:een tämän vuoden loppuun mennessä.

– Kiinasta puhutaan paljon. On kuitenkin muistettava, että ulkomaankaupasta kaksi kolmasosaa suuntautuu yhä EU-maihin. Euroopan ja Atlantin liikenteessä ei ole kasvua vielä näkyvissä, Tamminen muistuttaa.

Hinnat ovatpysyneet ennallaan

Tammisen ja Jaakkolan mukaan kysynnän väheneminen ei ole johtanut pikarahtien hintojen laskuun. Useat lentoyhtiöt ovat kuitenkin ilmoittaneet lentorahtien hintojen alennuksista heikosti kannattavilla reiteillään. Muun muassa Lufthansa yrittää täyttää koneidensa ruumat laskemalla hintoja useilla Saksan sisäisillä reiteillä.

– Koko ajan kiristyvä kilpailu ei näy hinnoissa, vaan siinä, että yhtiöt pyrkivät parantamaan palveluaan, Tamminen sanoo.

Jaakkolan mukaan DHL:ssä harkitaan ensi vuonna jopa hintojen pientä korotusta.

– Palkat ja yleiskustannukset ovat nousseet, ja ne on yritettävä siirtää asiakashintoihin. Missä määrin se onnistuu, sitä on vielä tässä vaiheessa vaikea sanoa, Jaakkola miettii.

Tuoreimmat osastosta