200301303 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Nokia vei verkkosivukisan voiton

Julkaistu: 25.11.2003 16:32

Taloussanomien Star Site -kilpailussa hopeaa sai Hackman, kolmanneksi pinnisti yllättäjä Beltton

Mainekilpailuissa hyvin menestyneen Nokian imago on vahva myös internetissä. Telejätti peittosi tämänvuotisessa Star Site -verkkosivukisassa muut pörssin päälistan yhtiöt. Vielä viime vuonna Nokia hävisi kullan Partekille

Nokian sivut ovat kilpailuun osallistuneiden mielestä ajan hermolla ja erittäin kattavat. Nokia sai kehuja muun muassa verkkosivuston rakenteen selkeydestä.

Verkkosivuista on tullut monelle yritykselle mainoskanavan lisäksi myös keino välittää tietoa yrityksen erilaisille sidosryhmille. Tietoa saadakseen näiden pitäisi ensin helposti löytää yrityksen sivut, ja sieltä haluamansa tieto. Monella alalla ja tavalla toimivan Nokian saavutuksesta kannattaa ottaa mallia.

Hopeaa sai Hackman. Sen sivustot arvioitiin parhaimmiksi käytön helppoudessa ja sivujen ulkonäössä. Kolmannelle sijalle ylsi pörssitulokas, toimistotarvikkeita myyvä Beltton. Se ei saavuttanut parasta arvosanaa missään arvostellussa luokassa, mutta sai hyvät arvosanat helppokäyttöisyydestä ja perustietojen kattavuudesta.

Taloussanomien sekä Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliiton Ficomin järjestämässä kilpailussa yleisö sai arvioida pörssiyritysten verkkosivustoja nettilomakkeella noin puolentoista kuukauden ajan. Arviointeja saatiin lähes 1 200. Vastaajien mukaan verkkosivustojen kokonaistaso oli tyydyttävä, vaikka arviot olivatkin jonkin verran viimevuotisia kriittisempiä.

Paperiteollisuuden yritykset tuntuvat a panostaneen verkkosivuihinsa keskimääräistä enemmän. Stora Enso ja UPM-Kymmene pääsivät kymmenen kärkeen tämän vuoden Star Site-vertailussa, ja myös M-real tuli sijalle 14.

Kymmenen parhaan joukossa olivat myös viestintäyritykset SanomaWSOY ja Alma Media.

Selviksi hännänhuipuiksi jäivät TJ Group ja Kemira. TJ Groupin sivusto sai vastaajilta voimakasta kritiikkiä heikosta toimintavarmuudesta. Kemiran sivuja moitittiin epäselkeydestä ja siitä, että toimivuus oli huono, jos käytettiin Netscapen selainta. Myös sijoittajainformaation ja yhteystietojen vähäisyyttä arvosteltiin. Yhtiöt olivat kymmenen heikoimman joukossa kaikissa arvostelluissa luokissa.

Suuri osa pörssiyrityksistä jäi kuitenkin vertailun ulkopuolelle. Vastauksia tuli vähemmän kuin viime vuoden kilpailuun, ja alle kymmenen arviota saaneet yritykset jätettiin julkistettujen tulosten ulkopuolelle. Siksi tällä kertaa vertailussa oli mukana 51 yritystä, kun viime vuonna vertailuun pääsi 74 yritystä.

Koneen sivuja uudistettiin kesken tutkimusjakson, ja suurin osa vastauksista tuli ennen sitä. Kone ei viime vuonnakaan juuri menestynyt vertailussa, mutta ensi vuonna saattaa sijoitus olla parempi. Yrityksen uusien verkkosivujen tekijöihin nimittäin kuuluu samoja henkilöitä, jotka vastasivat viime vuoden kilpailun voittaneen Partekin verkkosivuista.

Star Site -selvityksen tuloksista päätellen yrityksen myyntiä harkitsevien kannattaisi kehittää www-sivujaan.

Kone osti viime vuonna voittaneen Partekin juuri tulosten julkaisua edeltävänä päivänä. Tänä vuonna toiseksi sijoittuneen Hackmanin ostajaa vielä arvaillaan.

Verkkosivut pantiin Star Site -tutkimuksessa paremmuusjärjestykseen laskemalla niin sanottu yrityskuvavoimaindeksi.

Yrityskuvavoima perustuu vastaajien tyytyväisyyteen sivuston eri ominaisuuksiin, kuten käytön helppouteen, ajankohtaisuuteen ja sijoittajainformaatioon. Vastaajat arvioivat eri ominaisuuksia kouluarvosanoin.

Käyttäjät arvioivat myös asteikolla 1–5, miten tärkeinä he pitivät näitä ominaisuuksia kokonaisuuden kannalta. Tärkeinä pidettyjä ominaisuuksia painotettiin indeksin laskemisessa enemmän kuin vähemmän tärkeitä. Koska yleisö piti käytön helppoutta tärkeämpänä kuin sivuston interaktiivisuutta, se on yrityskuvavoimaindeksissä merkittävämpi kuin sivuston interaktiivisuus.

Eri ominaisuuksien vertailu muodosti indeksiluvusta kuitenkin vain 60 prosenttia. Loput 40 prosenttia tulee kokonaisarvosanoista, jotka vastaajat saivat antaa kullekin arvioimistaan verkkosivustoista. Vertailun kolmen kärki oli sama myös kokonaisarvosanojen perusteella.

Käytännössä indeksin rajoja voi arvioida siten, että tyydyttävän raja ylittyy, kun indeksi on noin 65. Kiitettävien sivujen indeksi on 80 tai yli.

Tuoreimmat osastosta