20030230 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Finnairin kotimaan lipuista valtaosa on sähköisiä

Julkaistu: 18.11.2003 16:30

E-lippujen määrä on jo 70 prosenttia lipuista, kuluneena vuonna kasvu on ollut merkittävää. Myös nettimyynti on kasvanut selvästi.

Paperinen lentolippu käy yhä harvinaisemmaksi Suomessa. Finnairin kotimaan lentolipuista jo 70 prosenttia on sähköisiä lippuja.

– Kansainvälisessä reittiliikenteessä vajaa 60 prosenttia asiakkaista käyttää e-lippua niillä reiteillä, joilla e-lippu on mahdollinen, kertoo Finnairin kotimaan myyntitoiminnoista vastaava johtaja Paavo Virkkunen.

E-lippujen suosio on kasvanut Virkkusen mukaan merkittävästi kuluneena vuonna.

Finnair on jo pitkään kehittänyt liputonta matkustamista. Yhtiön sähköiset palvelut palkittiin hiljattain Airline Business -ilmailulehden palkinnolla sähköisestä lähtöselvityksestä ja automaattisesta lähtöportista.

Perinteinen paperinen lentolippu on Virkkusen mukaan pian menneisyyttä.

– Yhdelle paperilipulle tulee suuri hinta, kun se kulkee koko palveluketjun läpi. E-lipun houkuttelevuutta pyrimme lisäämään uusilla teknisillä ratkaisuilla.

Myös nettimyynnin suureen kasvuun on Finnairilla varauduttu. Jotta lentolippujen myynti kasvaisi, tarvitaan entistä parempia palvelumuotoja.

– Tavoitteena on tietysti se, että asiakas selviäisi mahdollisimman helpolla ja vähillä klikkauksilla. Pääpaino on palvelun käytettävyyden ja luotettavuuden kehittämisessä, Virkkunen sanoo.

Ongelmitta ei ole selvitty. Kun Finnair syyskuun alussa muutti hinnoitteluaan, netistä tuli halvin keino hankkia lentolippuja. Finnair poisti silloin matkatoimistoille maksetun palkkion lipunmyynnistä, kuten monet muutkin lentoyhtiöt. Hintauudistuksen vuoksi kuluttajat ryhtyivät tutustumaan tarkemmin uusiin hintoihin. Kävijämäärät Finnairin sivustolla nousivat erittäin paljon ja samalla alkoi esiintyä ongelmia sivuston toiminnassa.

– Lippujen kysyntä ylitti järjestelmän kapasiteetin. Muutama viikko sitten hankimme lisää rautaa ja tehostimme ohjelmistojen toimintaa. Nyt palvelu toimii erittäin hyvin ja nykyisen järjestelmän kapasiteetti kestää kyllä kävijämäärän merkittävänkin kasvun, sanoo Virkkunen.

Finnair aloitti lentojen nettimyynnin vuonna 1999. Se myy nyt noin kymmenen prosenttia kaikista lennoistaan omassa nettipalvelussaan, kun vastaava luku oli alkuvuodesta kuusi prosenttia.

Tarkkoja lukuja on Virkkusen mukaan vaikea saada.

– Myös matkatoimistot myyvät Finnairin lentoja netissä. Meillä ei ole tarkkaa tietoa siitä, onko matkustaja todellisuudessa ostanut lentonsa jonkin matkatoimiston nettimyymälästä, Virkkunen kertoo.

Mikään itseisarvo nettiin siirtyminen ei Finnairille ole.

– Matkatoimistoilta poistettiin lentojen myynnistä aikaisemmin maksetut provisiot. Tämän takia lentolippujen myynti matkatoimistojen kautta on meille erittäin kannattava vaihtoehto. Tavoitteenamme ei ole aktiivisesti siirtää asiakkaita nettiin. Maksava asiakas ratkaisee mistä hän lippunsa ostaa, ja sitä päätöstä me kunnioitamme, Virkkunen kertoo.

Tuoreimmat osastosta