20030820 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Ratin ja penkin välissä

Julkaistu: 7.11.2003 15:09

Turun yliopistossa tehdyssä psykologian väitöstutkimuksessa on käynyt ilmi, että nuoret naiskuljettajat noudattavat liikennesääntöjä paremmin kuin nuoret mieskuljettajat. Heille myös sattuu vähemmän liikenneonnettomuuksia. Tutkija Sirkku Laapotin väitöksen mukaan naiset ovat siis turvallisempia kuljettajia kuin miehet.

Tulokset perustuvat laajoihin kyselyaineistoihin, vakuutusyhtiöiden liikenneonnettomuustietoihin ja ajokorttirekisterin tietoihin. Autoilevissa perheissä käydään ikuista keskustelua siitä, onko mies vai nainen parempi kuljettaja. Sitä ei mitata pelkästään kolarialttiudella, vaan paremmuuteen vaikuttavat monet muutkin seikat.

Naiset ajavat erilaisia kolareita kuin miehet. Miehet ajavat tuhatta ja sataa, ja onnettomuudet ovat siksi rajuja. Nainen ajaa hiljempaa ja vähemmän, joten kolarit ovat hillitympiä. Tutkimuksen mukaan naisille tyypilliset onnettomuudet ovat seurauksiltaan vähäisiä, kuten peruutuskolari parkkipaikalla.

Joka viikonloppu kun asioin suuressa ruokamarketissa, näen törttöileviä naisia juuri parkkipaikalla. Läheltä piti -tilanteita on myötäänsä. Joskus tuntuu siltä, että nainen peruuttaa korvakuulolta: jarruttaa sitten, kun kolisee. Peilien avulla peruuttaminen ei ole naisten juttu. Päätä käännetään puolelta toiselle, ja toinen auto tulee tietysti sieltä toiselta puolelta.

Me naiset tuijotamme peiliin kovin mielellämme, kun pitää paklata naamaa tai sovittaa vaatteita, mutta autoillessa peiliin katsominen ja liikenteen seuraaminen ei kaikilta oikein suju. Emme luota peiliin, omat silmät selkäpuolella ovat muka luotettavammat.

Kaiken kaikkiaan on mahdoton sanoa, onko mies vai nainen parempi kuljettaja. On loistavia naiskuljettajia ja on loistavia mieskuljettajia. Mutta molemmissa sukupuolissa on myös kamalia autoilijoita, joiden kyytiin en lähde kuin äärimmäisessä pakossa.

Auton ratissa jokainen on kuningas ja omistaa ajamansa kaistan. Ympärillä pörräävät autoilijat ovat kaikki väärässä eivätkä osaa ajaa autoa yhtään. Itsekkyys on päivän sana autoilussakin. Moni taksinkuljettaja on sanonut minulle viime aikoina, ettei tule ollenkaan Helsingin keskustaan, kun liikenne on niin kamalaa. Joustavuus ja muiden autoilijoiden huomioon ottaminen on muisto vain.

Kaahaajat ovat oma lukunsa, mutta hidastelijat ovat myös raivostuttavia tulppia. Karkeasti ja populistisesti yleistäen kaahaajia ovat nuoret miehet ja hissukoita naiset. On ehdotettu, että nuoret miehet saisivat kortin nykyistä myöhemmin, ehkä vasta sitten, kun liikennejärki on kasvanut aikuisiin mittoihin.

Mutta miten saadaan liian varovaiset naiset rohkeammiksi ja reippaammiksi autoilijoiksi? Jos minulta kysytään, niin lähettäisin kaikki naiset ainakin viikoksi Ranskaan opettelemaan sujuvaa ja ripeää ajoa. Siellä ei voi yksinkertaisesti hidastella, on pakko mennä liikenteen mukana, ja vauhdilla.

Pari talvea sitten olin päivän liukkaanajon kurssilla. Ammattimiehet opettivat, miten kovassakin vauhdissa saa auton pysähtymään nopeasti ja turvallisesti. Laapotin tutkimuksen mukaan juuri naiset menettävät ajoneuvonsa hallinnan liukkaalla kelillä. Siis kurssille, siskot. Sedät rohkaisevat painamaan täysillä jarrua, eivät ne rikki mene. Se on paljon parempi konsti olla törmäämättä toisen takapuskuriin kuin kirkuminen ja silmien peittäminen käsillä.

Tuoreimmat osastosta