20030496 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Nettivarkaat tyhjentävät brittiasiakkaiden pankkitilejä

Julkaistu: 4.11.2003 16:12

Useimmat isotpankit ovatjoutuneethuijausyritystenkohteiksi

Nettihuijarit yrittävät tyhjentää brittien pankkitilejä urkkimalla asiakasnumeroita ja tunnuslukuja. Huijausyritysten kohteeksi on joutunut ainakin viiden suuren pankin asiakkaita.

NatWestin, Barclaysin, Nationwiden ja Halifaxin asiakkaat ovat viime viikkoina saaneet sähköpostiviestejä, joissa heidän oma pankkinsa näyttää tekevän tarjouksia asiakkailleen.

Viestien linkit vievät nettisivuille, jotka ovat pankin omien sivujen kaltaisia ja joissa kysytään asiakkaan tunnuksia. Kun huijarit ovat saaneet numerot haltuunsa, he ovat tyhjentäneet kyseisten asiakkaiden tilejä.

Esimerkiksi NatWestin asiakkaille lähetettyjen viestien lähettäjänä on ollut "the NatWest server", joka ei kuitenkaan ole lähtöisin itse pankista.

Britanniassa epäillään, että huijaustoimintaa harjoitetaan joko Venäjältä tai muualta Itä-Euroopasta käsin.

Aikaisemmin tänä vuonna huijarit yrittivät saada haltuunsa myös Citibankin asiakkaiden tunnuksia väittämällä näiden voittaneen 138 puntaa. Voittosumman saamiseksi asiakkaiden täytyi rekisteröityä.

Britannian pankit ovat viime vuosina pyrkineet saamaan asiakkaansa nettiin, mutta jatkuvasti paljastuvat turvallisuusongelmat vaikeuttavat nettihankkeiden etenemistä.

Suomessa vastaavaa huijausta ei voisi yhtä helposti tehdä, koska asiakkailla on asiakasnumeron ja tunnusluvun lisäksi käytössään myös vaihtuva turvaluku, joka lähetetään heille postitse. Turvalukujen luetteloa huijarit eivät voi yhtä helposti saada haltuunsa.

Britannian pankit muistuttavat nyt asiakkaitaan siitä, ettei kokonaista tunnuslukua pidä antaa kenellekään. Yleensä pankit itsekin kysyvät sekä puhelimessa että netissä tunnusluvusta vain kahta numeroa kerrallaan, esimerkiksi ensimmäistä ja kolmatta.

Toistaiseksi kaikki pankit ovat korvanneet nettihuijauksien kohteiksi joutuneiden asiakkaidensa menetykset.

Tuoreimmat osastosta