200306895 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Nousevat trendit Eurooppa ja hyperluksus

Julkaistu: 22.10.2003 18:16

Wallpaper-lehden ja design-toimisto Winkreativen perustaja Tyler Brûlé listasi maailman huipputrendit

Tyler Brûlé tuli tunnetuksi tyyli- ja trendiasiantuntijana perustettuaan nopeasti suosioon nousseen Wallpaper-lehden vuonna 1996. Tätä nykyä Brûlé johtaa mainos- ja design-toimisto Winkreativea, jonka asiakkaita ovat muun muassa Swiss, Stella McCartney ja Bally.

Tuler Brûlé vieraili viime viikolla Ruotsin markkinointiliiton Tendensdagen-tapahtumassa ja kertoi näkemyksensä maailman huipputrendeistä.

1. EU vastaan USA

Ihmiset ovat täysin kyllästyneitä kaikkeen, millä on tekemistä Amerikan kanssa. Yhä useammat amerikkalaisetkin äänestävät jaloillaan ja muuttavat maasta. Amerikkalaiset mediat ovat menettäneet itsenäisyytensä, ja BBC tekee siellä nousua. Nuoret skandinaavit eivät enää ole yhtä kiinnostuneita viettämään aikaa New Yorkissa tai Los Angelesissa.

2. Made in?

Kuinka pitkälle yritykset voivat mennä strategiassa, jossa tuotteet valmistetaan ulkomailla, mutta niitä myydään kotimaisuudella? Tästä voi tulla ongelma, sillä kuluttajat eivät enää kauaa hyväksy tällaista toimintaa.

3. Portugali

Tulemme näkemään suuren portugalilaisen liikkeen, joka ei ole vain bossanova-musiikkia. Portugalin kielen voima ympäri maailmaa on nousussa, ja yhä useammat ihmiset matkustavat portugalinkielisiin maihin.

4. UP-brändit

U tulee sanasta ”über” ja P sanasta ”premium”. Nämä tuotteet ovat jopa luksusta ylempänä ja tulevat kehittymään. Kun Gucci ja Prada löytyvät joka kaupungista, niissä ei enää ole paljon luksusta.

5. Eliittimedian nousu

Tässä on kysymys tiedon saamisesta ennen ketään muuta. En tarkoita Reutersin tapaista mediaa, vaan jotakin mahdollisesti vain 500 ihmiselle. Hinnoittelu tulee olemaan kovaa.

Tuoreimmat osastosta