200302994 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Yhteisyritys Transgashakee yhä osakkaitaItämeren kaasuputkeen

Julkaistu: 15.10.2003 19:42

Fortumin kaasujohtaja Seppo Aho: Putken rakentamisesta ei ole sovittu mitään konkreettista

Energiayhtiö Fortumin kaasuyksikön johtaja Seppo Aho toppuuttelee käsitystä, jonka mukaan Itämeren kaasuputken rakentamisesta olisi tehty päätöksiä.

– Mitään konkreettista ei ole sovittu, sanoo Aho, joka istuu Itämeren kaasuputkihanketta suunnittelevan North Transgasin hallituksessa.

Venäjän presidentti Vladimir Putin ja Saksan liittokansleri Gerhard Schröder ilmoittivat viime viikolla, että saksalainen Ruhrgas ja venäläinen Gazprom ovat pääsemässä sopimukseen kaasuputken rakentamisesta Itämeren kautta Keski-Venäjältä Saksaan.

Ruhrgas ja Gazprom eivät kuitenkaan rakenna putkea, vaikka olisivatkin hankkeessa osallisena. Gazprom myy ja Ruhrgas ostaa kaasua. Putkihanketta valmistelee Gazpromin ja Fortumin puoliksi omistama North Transgas, joka yhä etsii rahoittajia putken rakentamiselle.

Ahon mukaan Transgas keskustelee hankkeesta nimenomaan potentiaalisten investoijien, ei niinkään kaasun ostajien kanssa.

–  Ei tietenkään ole poissuljettua, että nämä olisivat myös samoja tahoja.

Tukholmavailla kaasua

Poliittisen tason julistusta Aho pitää silti myönteisenä signaalina kaasuputkihankkeelle. Hän huomauttaa, että samanlainen julistus saatiin kesällä, kun Putin vieraili Britanniassa.

Kaavailtu kaasuputki lähtisi Keski-Venäjältä. Se kulkisi Pietarin kautta Itämeren pohjaa pitkin Saksaan, mistä se jatkaisi Hollantiin ja päätyisi Britanniaan. Suomesta putki jatkaisi myös Ruotsiin.

– Meille olisi tärkeää, että saisimme kaasua myös Tukholman alueelle.

Brittien tarvekeskeinen tekijä

Britannian kaasuvarojen ehtyminen on yksi ponnin Itämeren kaasuputkelle.

– Ennusteiden mukaan kaasun kulutus tulee kasvamaan ja erityisesti Englannin kaasuntuotanto tulee supistumaan voimakkaasti. Kentät Pohjanmerellä alkavat pikkuhiljaa ehtyä. Siellä on kymmenien miljardien kuutioiden vaje ensi vuosikymmenen alussa.

Aho ei kuitenkaan suostu sanomaan, löytyykö Britanniasta innokkaita investoijia kaasuputkeen.

– Olemme keskustelleet saksalaisten, mutta emme ainoastaan saksalaisten kanssa, Aho tyytyy toteamaan.

Lainoja jatakuita EU:sta?

Itämeren putki on osa laajempaa Euroopan kaasuputkihanketta, joka on saanut prioriteettistatuksen EU:ssa. Koko Venäjän kaasuputkihanke maksaisi arviolta kuusi miljardia euroa. Transgas vastaisi Itämeren osuudesta, joka olisi kustannuksiltaan noin puolet koko projektista.

Ahon mukaan EU:n komissio pitää kaasuputken rakentamista tärkeänä Euroopan energiahuollon kannalta. Hän uskoo, että hanke voi saada tukea selvittely- ja suunnittelutyöhön, mutta tuskin itse rakentamiseen,

– En usko, että EU:sta tulisi satoja miljoonia euroja tällaiseen hankkeeseen. Tietenkin tällaisia takuita ja lainoja voi olla mahdollista saada.

Yksi mahdollinen rahoittaja voisi Ahon mukaan olla myös Euroopan investointipankki.

Aho ei arvioi, kuinka paljon Fortum joutuisi hanketta rahoittamaan. Hän sanoo sen riippuvan siitä, paljonko konsortioon tulee partnereita ja minkälaisin osuuksin.

– Meidän roolimme ei varmasti tule olemaan ratkaiseva eikä kauhean iso, hän sanoo.

Tuoreimmat osastosta