200304836 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Uudet matkapuhelinmallit tuovatvauhtia myös kännykkäpalveluihin

Julkaistu: 14.10.2003 20:21

Japanilainen NTT Docomo kertoi Geneven Telecomissa, miten 3G saadaan kukoistamaan

Japanilainen matkapuhelinoperaattori NTT Docomo uskoo seuraavan sukupolven matkapuhelupalvelujen lähtevän vauhtiin Euroopassakin, kun markkinoille saadaan valikoima uusia puhelimia.

– Vähäinen käyttö ei ole kiinni enää verkoista, vaan matkapuhelimista, sanoi Docomon pääjohtaja Keiji Tachikawa Geneven Telecom-messuilla.

Yhtiö toi kolmannen sukupolven matkapuhelut Japanin markkinoille jo kaksi vuotta sitten.

– Kuitenkin vasta uusien matkapuhelinten markkinoilletulo tämän vuoden helmikuussa sai käyttäjäkäyrät nousuun. Tuolloin meillä oli 200 000 tilaajaa, nyt pääsimme juuri yli miljoonan. Uuden teknologian käyttö ei lähde vauhtiin hetkessä.

Docomo omistaa osuuksia Euroopassakin toimivista matkapuhelinoperaattoreista eli hongkongilaisesta Hutchisonista ja Hollannin KPN:sta. Hutchison on avannut 3G-verkon Euroopassa Itävallassa, Italiassa ja Britanniassa. Itävalta on Japanin lisäksi ainoa maa, jossa voi valita jo usean 3G-operaattorin välillä.

– Emme ole Britanniassa saavuttaneet tavoitettamme, mutta uskon asiakaskäyrien hyppäävän nopeasti kasvuun, kun markkinoille saadaan uusia 3G-kännyköitä, Tachikawa sanoi.

Hutchisonilla on Britanniassa vain 25 000 3G-tilaajaa, kun heitä on Italiassa yli 100 000.

Unohtakaa joneljäs sukupolvi!

Tachikawa odottaa Saksan ottavan kolmannen sukupolven matkapuhelinverkon käyttöön ensi vuoden alkupuolella ja mainostaa myös Pohjoismaiden kuuluvan seuraaviin uuden kännykkäsukupolven lanseeraajiin. Siemens Mobilen johtaja Rudi Lamprecht odottaa, että vuonna 2005 käyttäjiä olisi jo 40 miljoonaa.

Japanilaisjohtajalta kysyttiin Genevessä myös, milloin neljäs matkapuhelinsukupolvi on totta.

– Unohtakaa nyt 4G, ja antakaa meidän saada ensin edes 3G toimimaan, Tachikawa puuskahti.

Nelossukupolveen päästään hänen mukaan ehkä vuosikymmenen kuluttua.

– Olemme jo testanneet neljännen sukupolven matkapuhelinten prototyyppejä. Verkko on kymmenen kertaa nopeampi eli tv:nkin saa toimimaan kännykässä, Keiji Tachikawa kuvaili.

Autot ja koirat tuovat tuloja

Japanilaisyhtiö on lanseerannut myös maailman suosituimman matkapuhelinten kautta käytettävän internet- ja e-mail-yhteyden eli i-moden. NTT Docomo on jo Euroopan internetmarkkinoilla gsm-verkon kautta Saksassa, Hollannissa, Belgiassa, Ranskassa sekä Espanjassa ja lanseeraa palvelun piakkoin myös Italiaan.

Britannian markkinoille ei suunnata, koska 3G:n vastaanotto jäi saarivaltiossa vaisuksi. Tachikawa tietää toisten operaattoreiden harkitsevan internetin kännykkäpalvelujen markkinoilletuontia Englannissa.

Tachikawa ennustaa jättimuutoksia matkapuhelinoperaattoreiden verkkojen liikenteen sisältöön. Hän arvioi, että vuoteen 2010 mennessä japanilaisyrityksen verkoissa liikkuu 70 prosenttia dataa ja 30 prosenttia ääntä, kun suhde on nyt lähes päinvastainen.

– Siksi NTT:nkin asiakkaita ovat tulevaisuudessa yhä vahvemmin koneet ja sensorit, eivät vain ihmiset. Myös autot, kissat ja koirat tuovat meille tulevaisuudessa tuloja, Tachikawa visioi.

Docomolla on yli 40 miljoonaa asiakasta, kun maailman suurimmalla kännykkäoperaattorilla China Mobilella niitä on lähes 160 miljoonaa. Docomo on kolmanneksi suurin operaattori asiakkailla mitattuna. Suurin eurooppalainen on Italian TIM vajaalla 40 miljoonalla asiakkaalla.

Tuoreimmat osastosta