Lifimin ja Fintran fuusio näyttää jäävän haaveeksi

Julkaistu:

Liikkeenjohdon koulutukseen keskittyneen Lifimin ja kansainvälistä liikkeenjohtamiskoulutusta antavan Fintran fuusioneuvottelut eivät ole johtaneet tulokseen. Lifimin hallituksen puheenjohtaja, ministeri Christoffer Taxell myöntää vain, että keskusteluja on käyty.

– Keskusteluja on käyty, mutta mitään materiaalisia päätöksiä ei ole tehty. Välimme Fintraan ovat hyvät, Taxell sanoi eilisessä tiedotustilaisuudessa.

– Haluamme tehdä yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa sekä Suomessa että ulkomailla. Maailma on muuttunut niin, että kilpailija voi olla myös partneri.

Tilaisuuden varsinainen aihe oli Lifim Oy:n perustaminen. Eilen toimintansa aloittaneen yhtiön omistavat tasaosuuksin koulutusta tähän asti hoitanut Liikkeenjohdon instituutin säätiö, Sannäsin kartanon omistavan Liikkeenjohdon koulutuskeskus Oy sekä Liikkeenjohdon instituutin kannatusyhdistys.

– Näin pystymme paremmin keskittämään voimat. Dramaattisesta muutoksesta ei ole kyse, Taxell sanoo.

Tarkoitus vedota entistä nuorempaan väkeen

Lifimin toimitusjohtajan Mikael Heikfolkin mukaan Lifimin pitää kansainvälistää koulutustaan ja kehittää sen muotoja asiakaslähtöisemmiksi, jotta se vetoaa nykyistä nuorempiin johtajiin. Yhtiö aikoo myös tehostaa markkinointiaan.

– Opiskelijoidemme keski-ikä vaihtelee tuotteiden mukaan, mutta uusille esimiehille suunnatussa Kejo-ohjelmassakin se on melkein 40 vuotta, Heikfolk sanoo.

Lifimin liikevaihto pienenee tänä vuonna 1,1 miljoonaan euroon eli vajaan kolmanneksen viimevuotisesta. Heikfolk selittää laskua talouskasvun hidastumisella: säästöjä etsivät yritykset ovat lykänneet koulutusohjelmien aloittamista.

Perinteisesti Lifim on keskittynyt avoimien kurssien järjestämiseen, kun taas markkinoilla suosiotaan ovat kasvattaneet yrityksille räätälöidyt kurssit. Lifimin liikevaihdosta yrityskohtaiset koulutukset tuovat nyt noin 40 prosenttia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    3. 3

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    4. 4

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    5. 5

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    6. 6

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    7. 7

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    8. 8

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    9. 9

      Ex-pomo kertoo: Kiinteistö­kuningatar-Kaisaan satsattiin ”niin paljon kuin rahkeet kesti” – huippu­palkka, kalliita autoja ja koulutuksia

    10. 10

      Volkkarin DSG-vaihteiston menetetty maine

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    5. 5

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    6. 6

      Kahden rakennusalan yrityksen epäillään laiminlyöneen miljoonien verot – rikostarkastaja: ”Suurin harmaan talouden juttu vuosikymmeneen”

    7. 7

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    8. 8

      Suomessa on jo 900 000 lämpöpumppua – näitä pumppuja ostettiin eniten

    9. 9

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    10. 10

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    2. 2

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    5. 5

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    6. 6

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    7. 7

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    8. 8

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    11. Näytä lisää