20030576 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Rapala tähtää ykköseksi Itä-Euroopassa

Julkaistu: 29.9.2003 15:21

Markkinointiyhtiö Normark laajenee Puolasta käsin

Rapala-konserniin kuuluva kalastusvälineyritys Normark aikoo kohota viidessä vuodessa markkinajohtajaksi alan kaikilla tärkeimmillä lohkoilla Itä-Euroopassa.

Kalastusvälineiden valmistajana ja markkinoijana viime vuosina maailman kärkeen ponnahtaneella Rapala-yhtymällä on 17 tytäryhtiötä, ja konserni operoi 130 valtion markkinoilla.

Normark teki vuosi sitten myös itäryhmän maita koskevan kokonaisvaltaisen strategianmuutoksen.

– Valitsimme Itä-Euroopan-toimintojen keskuspaikaksi Varsovan, koska kalastusharrastuksella on Puolassa perinteisesti vahva asema ja maan markkinat ovat laajemmin kehittyneet koko toimialueella, selvittää Normarkin itäalueiden toiminnoista vastaava johtaja Hannu Murtonen.

Monet julkisuuden henkilöt ovat innokkaita kalamiehiä. Heistä kuuluisin lienee Solidaarisuus-ammattiliiton entinen puheenjohtaja ja maan entinen presidentti Lech Walesa.

– Hänellä on televisiossa jopa oma kalastukseen liittyvä ohjelma, Murtonen tietää.

Puolan valintaa keskuspaikaksi puoltaa myös 40 miljoonan asukkaan maan ihanteellinen sijainti.

– Täältä on hyvä ponnistaa jatkossa naapurimaihin, eritoten Venäjälle ja Ukrainaan, Murtonen täsmentää.

Normarkin toimisto ja varasto sijaitsevat Varsovan lähellä Lomiankissa, ja niissä ahertaa hiukan toistakymmentä työntekijää.

Luistavasti sujunut bisnes on muuttanut varaston toimistotilaksi. Yhtiö etsii parhaillaan uutta varastotilaa.

Kalastusvälineet valmistetaan Rapala-konsernin tehtailla muun muassa Suomessa, Virossa, Irlannissa, Ranskassa ja Kiinassa. Niistä tuotteet toimitetaan noin tuhannelle asiakkaalle Puolassa.

Viime vuosikymmenen puolivälissä Puolaan saapunut Normark tavoittelee 15 prosentin markkinaosuutta vuoden loppuun mennessä. Yhtiön kolmisen vuotta sitten ostama ranskalainen kolmihaarakoukkutehdas on maailman suurin.

Emoyhtiö Rapala on kehittänyt viime vuosina eri hintakoreihin niin laadukkaita tuotteita, että vain muutama yritys maailmassa kykenee kilpailemaan sen kanssa.

Normark on noussut vuodessa pehmytmuoviuistimissa Puolan markkinajohtajaksi, ja yhtiö pyrkii vankistamaan asemaansa myös volyymikategoriassa.

– Tavoitteeseen pääsy vaatii uusien uistinten rahtaamista Puolan markkinoille. Se tietää ankaraa kilpailua paikallisten kalastusvälineyritysten kanssa.

Murtonen uskoo Puolan tulevan EU-jäsenyyden kehittävän alan markkinoita voimakkaasti ja kohentavan maan taloutta.

– Unioniliitos kasvattaa ja vaurastuttaa yhä varsin pientä keskiluokkaa, jolla on sitten varaa ostaa laadukkaitakin kalastusvälineitä.

Normark ei ole tullut Puolaan etsimään pikavoittoja, vaan tarkoitus on juurtua maahan vakituisesti.

– Se edellyttää näkyviä brändejä ja niiden imagon kohottamista kuluttajien silmissä.

Tuoreimmat osastosta