200309632 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Beweship uskootransiton vilkastuvan

Julkaistu: 22.9.2003 17:12

Transiton vilkastumisesta tai ainakin uskosta siihen kertoo välivarastojen lisääntyminen. Esimerkiksi huolitsijaliike Beweship on investoinut viime vuosina varastoihin Vaalimaalla, ja uutta rakennetaan myös Kehä III:n varrella.

– Näemme, että kokonaispotti kasvaa ja myös Suomen kautta kulkeva liikenne, koska itänaapurissa riittää vielä markkinoita monentyyppisille yrityksille. Ja Suomi on kuitenkin Euroopan maista osoittautunut hyvin joustavaksi, toimivaksi ja turvalliseksi reitiksi, sanoo Beweshipin toimitusjohtaja Bengt Westerholm.

Satamaliiton Kirsti Tarnanen-Sariola on samoilla linjoilla. Hänen mukaansa transito ei Suomessa ole kokonaisuudessaan uhattuna, vaikka Venäjä nostaa satamakapasiteettiaan ja kilpailevia kuljetusreittejä kehitellään.

– Kun Venäjän talous kehittyy ja maa lisää ulkomaankauppaansa, niin Suomen kautta kulkee edelleen transitovirtaa, vaikka se olisikin suhteessa entistä pienempi osa Venäjän ulkomaankaupasta, Tarnanen-Sariola kertoo.

– Toisaalta näkyvissä ei ole myöskään huimaa kasvua.

Hän uskoo, että erikoistuminen on Suomen valtti, sillä erikoistuneet palvelut löytävät varmemmin vakituisia käyttäjiä.

Transiton syksy näyttää hyvältä, sillä alkuvuoden tilastojen perusteella markkinat rajan toisella puolella vetävät hyvin. Vientitransito on kuitenkin herkkää venäläisten ostovoiman muutoksille.

Tuontitransitoon taas vaikuttaa paljon Venäjän kauppapolitiikka, esimerkiksi eri kuljetusreittien suosiminen. Pelkän transiton varassa olisi suomalaisen yrityksen uskaliasta roikkua, vaikka transiton arvo ylittää Suomen itäviennin nelinkertaisesti. Viime vuonna transitokuljetusten arvo oli noin 12 miljardia euroa ja Suomen vienti Venäjälle noin 3 miljardia euroa.

Tuoreimmat osastosta