200307360 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Hakkapeliittahyökkää itään

Julkaistu: 19.9.2003 10:50

Toimitusjohtaja Kim Gran ohjasi Nokian Renkaat Venäjällä paikallisen kumppanin kyytiin. Hakkapeliitan teko säilyy kuitenkin myös Venäjällä omassa tehtaassa, joka nielee pääosan yhtiön lähivuosien kasvuinvestoinneista.

Toimitusjohtaja Kim Gran oli markkinoimassa Nokian Renkaita amerikkalaisille sijoittajille, kun New York pimeni. Kiertueen loppu lässähti, mutta se ei Grania paljon harmita. Ison osan työajastaan sijoittajille uhraavan toimitusjohtajan tarina Nokian Renkaista on joka tapauksessa käynyt loistavasti kaupaksi.

Yhtiön pörssikurssi on vuodessa melkein kaksinkertaistunut. Huhti–kesäkuun osavuosikatsaus ja sitä seurannut road show kiihdyttivät nousua entisestään.

Amerikkalaisten sijoittajien lisäksi Nokian Renkaat on kiihottanut myös Bridgestonen omistamisen halua. Japanilaisjätti osti talvella melkein viidenneksen yhtiöstä ja on nyt suurin Nokian Renkaiden omistaja.

Jännittävintä Nokian Renkaiden tarinassa on Venäjän valloitus. Yhtiö on tekemässä tien päällä sen, missä Hartwall onnistui kodeissa ja kapakoissa.

– Venäjä ja Itä-Eurooppa tuovat lähes puolet liikevaihdostamme 5–6 vuoden päästä. Jos viiden tai kymmenen vuoden päästä markkinaosuutemme Venäjällä on sama kuin nykyisin, se on jo melkoinen saavutus, Gran myhäilee.

Nykyisen osuuden säilytyskin tuo rajun kasvun, koska vaurastuvalla ja länsiautoistuvalla Venäjällä sekä uusissa EU-maissa on odotettavissa hurja kasvupiikki rengaskauppaan. Talvirenkaiden myynti Venäjällä reilusti yli kaksinkertaistuu viidessä vuodessa uskoo Gran.

Kun rajuun kokonaiskasvun lisäksi vanhentuneiden tehtaiden tekemät halvat ja huonot venäläiset renkaat katoavat markkinoilta, aukeaa länsiyhtiöille ja niiden venäläisille yhteisyrityksille huikea kasvu-ura. Taivasosuuksien jaossa ovat vahvoilla ne, jotka ovat jo asettuneet markkinoille.

Kim Granin lempikalvoja ovat ne, jotka kuvaavat eri länsimerkkien asiakasuskollisuutta Venäjällä. Nokian Renkailla on Marketing Radarin tekemän tutkimuksen mukaan Venäjän rengasmarkkinoiden uskollisimmat asiakkaat.

– Tärkeintä on, että hyödynnetään tämä brändin vahvuus ja huolehditaan siitä, että pysytään kasvussa mukana, Gran sanoo.

Arvostetun merkin lisäksi Nokian Renkaita auttaa se, että Venäjä on yksi maailman harvoista suurista markkinoista, joissa tarvitaan pohjoismaiseen talveen suunniteltuja renkaita.

Yhtiön valitsema kasvusuunta vie myös kasvuinvestoinnit. Ensi vuoden noin 30 miljoonan euron investointien jälkeen Nokian tehdasalue on Granin mukaan täyteen rakennettu. Sen jälkeen vuotuinen investointipotti siirtyy käytettäväksi Venäjällä ja Itä-Euroopassa. Suomessa yhtiö lupaa investoida yhä laatuun ja päivittää tekniikkaa, mutta kasvu on muualla.

– Vaihtoehtomme ovat joko lopettaa investoiminen ja tehdä tästä kassakone tai toimia kasvuyrityksenä ja hyödyntää potentiaalit. Me satsaamme ilman muuta kasvuun, perustelee Gran roh-keaa panostusta villiin itään.

Riskitöntä Venäjän valloitus ei ole, sen opetti jo vuoden 1998 devalvaatio myös Nokian Renkaille.

– Emme me ole niin naiiveja, että kuvittelisimme, että siellä seuraavan kymmenen vuoden aikana kaikki menee tasaisesti ylöspäin. Varmasti tulee matkalla yksi tai kaksi kriisiä. Mutta jos olet ujo häppeemään etkä ota riskejä, et myöskään koskaan mitään saa, Gran lohkoo.

Venäjän valloituksen riskien hallinnassa Nokian Renkaat etenee samanlaisella reseptillä kuin Hartwall, eikä ihan sattumalta.

– Olemme sparranneet tätä keskenämme pitkin matkaa, kun Venäjän hommaa on valmisteltu. Osoituksena yhteistyöstä on Henrik Thermanin valinta meidän hallitukseemme keväällä, Gran kertoo.

Therman on toiminut Hartwallin venäläisen yhteisyrityksen BBH:n hallituksen puheenjohtajana.

– BBH on huikea tarina ja osoitus siitä, että riskin ottaminen Venäjällä kannattaa, Gran kehuu.

BBH:n ja Nokian Renkaiden Venäjän-strategioita yhdistää toiminta paikallisen partnerin kanssa. Oleellista on, että venäläisille tarjoutuu tilaisuus rikastua länsiyhteistyön kohentaman kilpailukyvyn avulla.

– Aiemmin mietimme, menemmekö yksin ja haastamme paikalliset valmistajat. Sitten tajusimme, että Venäjä on verkostoitunut yhteiskunta, jossa politiikka, teollisuus, kauppa ja kaikki jollain tavalla kytkeytyvät toisiinsa, Gran kertaa.

– Valitsimme partnerin, joka on jo vahvasti sisällä, jolla on 32 prosentin markkinaosuus, jolla on suhteet paikallisella ja valtakunnallisella tasolla poliittisiin päättäjiin ja viranomaisiin.

Nokian Renkaiden venäläisellä kumppanilla Amtelilla on isot tehtaat Voronezissa ja Kirovissa. Amtel-Nokian Tyres yhteisyritys laajentaa tehtaita, ja Nokian Renkaat rakentaa itse kokonaan uuden tehtaan paikkakunnalle, jota ei ole vielä julkistettu. Vuonna 2005 käynnistyvän ensimmäisen vaiheen investoinnit maksavat 30 miljoonaa euroa. Täyteen mittaansa kasvettuaan uusi tehdas on niellyt kymmenessä vuodessa pitkälti yli sata miljoonaa euroa.

Nokian Renkaiden oma tehdas tekee yhtiön omat merkkirenkaat. Yhteisyritys valmistaa Nordman ja Amtel-merkkisiä renkaita, jotka sijoittuvat Venäjän markkinoiden keskiluokkaan. Länsimarkkinoilla Nokian Renkaat kisaa vain omalla merkillään ja kalleimmissa rengasluokissa.

Länsimarkkinoista poikkeavaa merkkistrategiaa Gran perustelee sillä, että kalleimpien tuontimerkkien osuudet eivät kasva Venäjällä nopeasti, koska suurilla joukoilla ei ole niihin vielä varaa. Logistiikan kannalta välttämättömät myyntivolyymit on siksi hankittava yhteisyrityksen tekemien keskiluokan renkaiden markkinoilla.

Tehtaita Venäjälle rakentavat myös Michelin ja Continental. Michelinin tehdas Davidovossa käynnistyy jo ensi vuonna, eli ranskalaiset ehtivät ensimmäisinä.

– Kilpailu tulee kiristymään. Kaikki merkittävät rengasyritykset etabloituvat Venäjälle ennen pitkää, sanoo Gran.

Tuoreimmat osastosta