2003010281 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Polkien kuntoa & terapiaa

Julkaistu: 12.9.2003 11:16

FIMin Jussi Hyöty ja KTM:n Erkki Virtanentaittavat työmatkansapyörällä säällä kuin säällä

Kylmät syysaamut pistelevät jo pyöräilijän rystysiä, mutta parkkiintuneita työmatkapyöräilijöitä säiden viileneminen ei säikäytä. Syyssateiden alkaessa FIM Pankkiiriliikkeen pääanalyytikko Jussi Hyöty vaihtaa kesäkelin pyöräilyasun goretexiin ja jatkaa pyöräilyä lumen tuloon saakka.

Hyöty aloitti työmatkojen taittamisen pyörällä kymmenen vuotta sitten. 12 kilometrin matka Espoon Laajalahdesta Pohjois-Esplanadille vie runsaat puoli tuntia.

– Bussimatka kestäisi yhtä pitkään. Sitä paitsi pyöräily on kuntoilun lisäksi hyvää terapiaa ennen ja jälkeen kiireisen työpäivän. Aamulla voi jo polkiessaan jäsentää tulevaa työpäivää. Kotiin tullessa pyörivät vielä mielessä päivän tapahtumat, mutta loppumatkasta voi alkaa jo kelata kotiasioita.

Kauppa- ja teollisuusministeriön kansliapäällikkö Erkki Virtanen on pyöräillyt parikymmentä vuotta Pakilasta Helsingin keskustaan. Kymmenen kilometrin matka Keskuspuiston halki vie puoli tuntia, ja kausi kestää yleensä huhtikuusta joulukuuhun.

– Säiden takia en muista jättäneeni yhtään työmatkaa pyörällä tekemättä. En käytä nastarenkaita. Sitten kun liukkaat kelit alkavat, loppuu pyöräilykin, Virtanen sanoo.

Virtanen harrastaa maratonjuoksua, joten pelkät työmatkat eivät riitä hänelle kunnon ylläpitämiseen.

– Pyöräily on vain niin pirun mukavaa. Kun aamulla tulee ajoissa, käy suihkussa ja on täällä posket punaisena muiden tullessa töihin, tuntee itsensä vähän paremmaksi ihmiseksi.

Työmatkoja varten Virtanen on hankkinut keskihintaisen, 21-vaihteisen maastopyörän. Myös Hyödyllä oli aluksi maastopyörä, mutta muutama vuosi sitten hän vaihtoi ohuempirenkaiseen kaupunkipyörään.

– Työmatka taittuu nyt useita minuutteja nopeammin, Hyöty kiittelee.

Virtanen ja Hyöty arvelevat, että suurin este työpaikkapyöräilyn yleistymiselle ovat työpaikoilta puuttuvat suihku- ja vaatteidenvaihtotilat. Hyöty myöntää, että vanhassa rakennuksessa sijaitsevan FIMin sosiaalitiloissa on toivomisen varaa. Suihkussa käynti onnistuu kuitenkin hyvin, kun kaikki pankkiiriliikkeen pyöräilijät eivät tule töihin aivan samalla minuutilla.

Sekä Hyöty että Virtanen kiittelevät viime vuosina tihentynyttä pyörätieverkostoa pääkaupunkiseudulla.

– Esimerkiksi Pohjoisranta on aivan fantastinen tällä hetkellä, Virtanen hehkuttaa.

Hyödyn matkan varrelle osuvat viidet liikennevalot, mutta muuten hän on tyytyväinen merenrantaa pitkin kulkevaan luonnonkauniiseen työmatkaansa.

Virtanen epäilee, että monet autolla tai julkisella kulkuvälineellä työmatkansa tekevät eivät ole koskaan edes miettineet pyöräilymahdollisuutta. Hän uskoo kuitenkin työmatkapyöräilyn vakaaseen kasvuun lähivuosina.

– Kun itse aloitin 1980-luvulla, valtioneuvoston linnan pihalta löytyi omani lisäksi vain yksi pyörä. Nyt siellä on kymmeniä pyöriä. Jos edellytykset ovat kunnossa, silloin pyöräilyn aloittamatta jättämiselle löytyy vain tekosyitä.

Virtasen mielestä työnantajat voisivat kannustaa pyöräilyyn esimerkiksi ostamalla työntekijöilleen kypäriä.

Ympärivuotinen perusvarustus maksaa tuhat euroa

>21-vaihteinen kaupunkipyörä 500–700 euroa

>Kypärä 60 euroa

>Ajohousut -ja paita 100 euroa

>Pyöräilykengät 100 euroa

>Goretex-puku 200 euroa

>Talvirenkaat 60 euroa

>Pyörän vuosihuolto 50 euroa

Lähde: Fillarikellari

Tuoreimmat osastosta