200305319 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Vivendi-ostos kasvattaaGeneral Electricin riskejä

Julkaistu: 3.9.2003 19:52

Aiemminriskejä kaihtanutmonialajättilähteeailahtelevaanHollywoodiin

Amerikkalainen monialayhtiö General Electric nousee kertaheitolla isojen mediajättien kastiin, kun se lähes valmiin sopimuksen mukaan ostaa ranskalaisen mediayhtiö Vivendin Yhdysvaltain-toiminnot. Samanaikaisesti Vivendi luopuu lopullisesti haaveestaan luoda kansainvälinen haastaja amerikkalaisille mediaimperiumeille.

Kaupan myötä muun muassa Vivendin omistama Universal-elokuvastudio liitetään yhteen GE:n NBC-televisiokanavan kanssa.

Fuusioneuvottelut on tarkoitus saada päätökseen syyskuun aikana. Kaupan hinta nousee 14 miljardiin dollariin.

Kauppa pelastaa jo lähes konkurssin partaalla rahapulassa horjuneen Vivendin tuomalla sen kassaan 3,8 miljardin dollarin verran käteistä. Lisäksi yhtiö saa myös helpotusta velkatilanteeseensa, kun GE ottaa niskoilleen 1,6 miljardia dollaria Vivendin velkoja.

GE:lle yrityskauppa puolestaan merkitsee strategian muutosta, kun aiemmin riskejä kaihtanut ja varmaa kasvua hakenut yhtiö lähtee nyt mukaan heilahtelevana tunnettuun Hollywoodin elokuvabisnekseen sen lisäksi, että se saa lukuisia uusia kaapelikanavia.

Osa sijoittajista epäileekin, että GE on lähtenyt ostoksille vain siksi, että tilaisuus oli liian hyvä ohitettavaksi.

GE kuitenkin puolustaa fuusiota korostamalla, että kaksi kolmasosaa kaupasta on kaapelitelevisiotoimintaa ja filmiteollisuuden merkitys on siinä selvästi pienempi.

Isojen mediajättien fuusioita on Yhdysvalloissa muutenkin viime aikoina kritisoitu, koska ne eivät ole tuoneet odotettuja hyötyjä. Purettavaksi on muun muassa vaadittu maailman suurimman mediayhtiön synnyttäneen America Onlinen (AOL) ja Time Warnerin fuusiota.

Mainostajat kiittelevät fuusiota

Yhdysvaltain mediamarkkinaa NBC:n ja Vivendin yhdistyminen ei suuremmin mullista, mutta kilpailua se koventaa.

Yrityskaupassa syntyvästä NBC Universalista tulee maailman kuudenneksi suurin mediayhtiö 14 miljardin dollarin liikevaihdolla.

Yhtiön pääjohtajaksi nousee GE:n varatoimitusjohtaja ja NBC-yhtiön pääjohtaja Robert Wright.

Kaupassa GE ostaa Vivendin omistaman elokuvayhtiö Universalin ja sen USA:ssa toimivat kaapelikanavat, kuten USA Networksin ja Sci Fi Channelin. Kauppaan kuuluvat myös Universalin teemapuistot.

Musiikkibisneksensä Universal Music Groupin Vivendi pitää toistaiseksi itsellään uskoen, että nyt aallonpohjalla olevan alan yhtiöstä voisi myöhemmin saada paremman hinnan.

GE omistaa entuudestaan valtakunnallisen NBC-kanavan lisäksi muun muassa sellaiset kaapelikanavat kuin CNBC, MSNBC ja Telemundo. Tähän asti se on ollut ainoa mediayhtiö, jolla ei ole ollut omaa elokuvatuotantoa. Nyt se saa muun muassa mahtavan elokuvakirjaston käytettäväkseen televisiokanavillaan.

NBC hakeekin hyötyä fuusiosta nimenomaan kasvavien ristiinmarkkinoinnin mahdollisuuksien kautta.

Amerikkalaiset mainostajat eivät ainakaan toistaiseksi pelkää omistuksen keskittymisen nostavan television mainosajan hintoja. Ne ovat päinvastoin mielissään kaupasta, sillä ne uskovat voivansa sen avulla saavuttaa kätevämmin aiempaakin suuremman katsojajoukon.

Kaupalla siivotaanex-pääjohtajan jälkiä

Tiistaina julkistettu kauppa on vielä viimeistä sinettiä vailla valmis, ja on toki mahdollista, että se saattaa vielä kaatua.

Kovana neuvottelijana mainetta niittäneen GE:n tiedetään aiempien kauppojen yhteydessä yrittäneen lypsää vielä viime vaiheessa itselleen lisäetuja.

GE:n lisäksi Vivendin osista kisasi sen järjestämässä huutokaupassa aluksi monta muutakin mediayhtiötä. GE:n tarjous voitti siitä huolimatta, että Vivendi olisi saanut enemmän käteistä kilpailevasta, Vivendin suuromistajan tarjouksesta.

Vivendin pääjohtaja Jean-Rene Fourtou uskoo kuitenkin GE:n tarjoavan parhaimmat kehitysnäkymät, kun Vivendille jää yhä 20 prosentin omistussiivu syntyvästä mediajätistä.

Myymällä Vivendin USA:n kruunujalokivet Fourtou siivoaa edeltäjänsä Jean-Marie Messierin maailmanvalloituksen jälkiä, jotka melkein kaatoivat yhtiön.

Tuoreimmat osastosta