200302408 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Suuret investoinnit jarruttavat konepajojen lähtöä ulkomaille

Julkaistu: 2.9.2003 20:07

Metalliteollisuuden alihankkijat empivät lähteä suuryhtiöiden perässä Kiinaan ja Latinalaiseen Amerikkaan

Kiina ja muut kehittyvät taloudet ovat kasvava markkina-alue Suomen metalliteollisuudelle, mutta alihankintaan erikoistuneille konepajoille kynnys siirtää tuotantoa ulkomaille on yhä korkea. Keskeisin syy tähän ovat tuotannon vaatimat kalliit investoinnit.

– Elektroniikkateollisuuteen verrattuna konepajateollisuuden investoinnit suhteessa kapasiteettiin ovat huomattavasti suuremmat. Päämiesten kanssa pitää olla pitkät sopimukset ja sellaiset hinnat, joilla alihankkija voi kattaa investointinsa, sanoo konepajakonserni Hollmingin toimitusjohtaja Risto Salo.

Muun muassa konepajakonserni Metso on esittänyt toivomuksen, että yhtiön alihankkijat perustaisivat tuotantoa Aasiaan ja Latinalaiseen Amerikkaan.

Salon mukaan alihankkijat ja koko konepajateollisuus joutuvat väistämättä sopeutumaan globaalitalouden pelisääntöihin. Tämä tarkoittaa tuotannon siirtymistä halvemman kustannustason maihin.

– Se on hyvin todennäköinen trendi. Huomattava osa työstä, jota etenkin pienissä konepajoissa Suomessa tehdään, on jalostusarvoltaan pientä. Sitä on helppo siirtää muualle, Salo perustelee.

Hollming saa tilauksia Kiinan telakoilta

Hollming perusti kolme vuotta sitten diesel-moottoreiden polttoainejärjestelmiä valmistavan tuotantoyksikön Kiinaan. Raumalaisyhtiö tekee vastaavia tuotteita Suomessa Wärtsilälle.

– Rakennamme Kiinassa vastaavia tuotteita paikallisille telakoille. Siellä ovat tulevaisuuden markkinat, sillä laivanrakennus siirtyy entistä enemmän Kaukoitään.

Salo muistuttaa, että palkkakustannusten lisäksi tuotantopaikan valintaan vaikuttavat saatavilla olevan materiaalin hinta, energiakulut ja logistiikkakustannukset.

– Konepajateollisuudessa työpalkkojen osuus tuotteen hinnasta on pienempi kuin esimerkiksi elektroniikan valmistuksessa, Salo vertailee.

Kallion mukaan päätöksiä uusien tuotantolaitosten perustamisesta ulkomaille ei ole Hollmingissa toistaiseksi tehty.

– Aiomme katsoa ensin, millaisia kokemuksia Kiinasta tulee, Kallio sanoo.

Componenta odottaa asiakkaita Kiinaan

Myöskään metalliteollisuuskonserni Componenta ei suunnittele toistaiseksi tuotantoyksiköiden perustamista Kaukoitään.

Toimitusjohtaja Heikki Lehtosen mukaan Metson ja muiden asiakkaiden ääntä kuitenkin kuunnellaan ja markkinoiden kehittymistä seurataan tarkasti.

– Kriittistä on, kuinka paljon pääliiketoimintamme asiakaskunnasta toimii Kiinassa. Tällä hetkellä länsimaisen tason kuorma-autonvalmistusta tai koneenrakennusta on Kiinassa vähän. Ehkä viiden vuoden kuluttua tilanne on jo toinen, Lehtonen miettii.

Componentalla – silloisella Santasalo-JOT:lla – oli Kiinassa teollisuusvaihteita valmistava tuotantoyksikkö, mutta kolme vuotta sitten suomalaisyhtiö myi osuutensa tehtaasta kiinalaiselle kumppanille.

– Saimme Kiinan markkinoilta arvokasta kokemusta, josta on meille jatkossa hyötyä, Lehtonen uskoo.

Tuoreimmat osastosta