Hyvä liikelahja ei pölyynny hyllyssä

Julkaistu:

Kulunut lahjaidea voi muuttua hitiksi hyvällä muotoilulla

Liikelahjoihin erikoistuneet yritykset esittelevät taas valikoimiaan, kun Gimme 2003 -messut starttaavat Wanhassa Satamassa, Helsingissä. Tänä vuonna liikelahjat ovat entistä käytännöllisempiä ja yritysten jalat tukevasti maassa.

– Televisiosta tulee ruoka- ja kokkiohjelmia kyllästymiseen asti. Liikelahjapuolella meneekin nyt tavaraa, joka liittyy kotona tekemiseen ja elämyksellisyyteen, luonnehtii Leo Longlifen toimitusjohtaja Aki Savonen.

Elämyksiä voi tosin tarjota vaikka kärpäslätkällä, kuten tämä mainoslahjaklassikko on osoittanut.

– Trendinä on, että otetaan klassinen tai yllätyksellinen idea ja tuodaan siihen vahva, uudentyyppinen muotokieli. Sitä kautta tuotteeseen jää voimakas positiivinen signaali.

Savosen mukaan on myös äärimmäisen tärkeää, että liikelahjassa yrityksen logo yhdistyy johonkin positiiviseen toimintoon, kuten ongelman ratkaisemiseen. Siksi liikelahjalla on oltava funktio – se ei saa jäädä hyllylle pölyyntymään.

Positiiviselle signaalille perustuu esimerkiksi yksi Leo Longlifen myyntivalteista, purkinavaaja.

Purkinavaaja voi pysyä pitkiäkin aikoja omistajansa keittiön laatikossa, kunnes vastaan tulee hillopurkinkansi, joka ei paljain käsin aukeakaan. Tuolloin yhtiön logo syöpyy purkkia avanneen henkilön mieleen kuin ruoste rautaan.

Räätälöinti onyleistynyt

Tuotteiden toiminnallisuuden lisäksi moni muukin asia mietitään nykyään tarkemmin. Mainos- ja liikelahjatoiminta on ammattimaistunut ja asiakkaatkin tietävät entistä paremmin, mitä haluavat.

Liikelahjan on istuttava yrityksen julkikuvaan saumattomasti. Siksi yhä useampi yritys haluaa liikelahjansa räätälöitynä juuri imagolleen sopivaksi, ja on aktiivisesti mukana suunnitteluvaiheessa. Tällöin on tärkeää, että liikelahjayritykset pystyvät tarjoamaan kokonaisvaltaisen palvelun.

Savosen mukaan ala on selvästi alkanut aikuistua. Ibero-liikelahjojen toimitusjohtaja Heikki Nuorlahti on huomannut saman asian: liikelahjayritysten toiminnat ovat alkaneet keskittyä.

– Trendi on, että yksi yritys hoitaa asiakkaan kaikki liikelahjat, logistiikan sekä toimittamisen. Tähän eivät ihan pienet yritykset pysty, Nuorlahti sanoo.

Kynä on edelleenykkönen

Mainoslahjoina jaettavien tavaroiden trendit kulkevat käsi kädessä liikelahjatrendien kanssa. Messuilla ja yritysten toimipisteissä jaettavat mainoslahjat saavat olla melko hajuttomia ja mauttomia, kunhan niissä on yhtiön logo ja jonkinlainen funktio. Esimerkiksi liikelahjayritys Profile Promotions esittelee Gimme-messuilla lähdevesipullot, joita voi jakaa yhtiön logolla varustettuna.

Näkyvyyden maksimoimisessa valttia ovat edelleen samat vanhat ideat. Näkyvyyttä tuovat erityisesti käyttöesineet, joilla on tapana kulkeutua ihmiseltä toiselle.

– Kynä on edelleen koko Euroopan mainoslahjojen ykkönen. Ja miksi näin on? Kynä kiertää yli neljän henkilön kädessä ennen kuin se heitetään roskikseen. Sitä parempaa on vaikea keksiä, Savonen naurahtaa.

GIMME 2003 -messut Helsingin Wanhassa Satamassa 3.–4.9.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Lakko uhkaa sulkea pankit välipäivinä

    2. 2

      Suomen toiseksi suurin sähköverkkoyhtiö myytiin: Elenian omistajat vaihtuvat

    3. 3

      Nettiliittymiä myydään oudoilla nimillä: Voiko kiinteää langatonta olla olemassakaan? Entä valokuitu kaapeliverkossa?

    4. 4

      Suomeen kaavaillaan maanalaista kaivosta: koboltin hinta nousee sähköautojen takia – suurin tuottaja tällä hetkellä Kongo

    5. 5

      Suomen tyly meininki kismittää työnhakijoita: ”Hakemuksiin ei vastata lähes koskaan, yhtään mitään”

    6. 6

      Pörssin tekninen vika kauhistutti hetken sijoittajia – syytä tähän kylmäävään kuvaan ei vielä tiedetä

    7. 7

      Virtuaalivaluutan hurja joulukuu: suomalaiset piensijoittajat vaihtoivat Nokian bitcoiniin

    8. 8

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    9. 9

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    10. 10

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    2. 2

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    3. 3

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    4. 4

      Suomen tyly meininki kismittää työnhakijoita: ”Hakemuksiin ei vastata lähes koskaan, yhtään mitään”

    5. 5

      Jan Hurrin kommentti: Bitcoin-kupla muuttui juuri vaaralliseksi – taustalla haamu maataloudesta

    6. 6

      Suomen toiseksi suurin sähköverkkoyhtiö myytiin: Elenian omistajat vaihtuvat

    7. 7

      Lakko uhkaa sulkea pankit välipäivinä

    8. 8

      Nettiliittymiä myydään oudoilla nimillä: Voiko kiinteää langatonta olla olemassakaan? Entä valokuitu kaapeliverkossa?

    9. 9

      Hotellihuoneista iski pula – ”Riippuu myös siitä, mitä lentoyhtiö itse on valmis niistä tarjoamaan”

    10. 10

      Suomen talous kasvaa, mutta ministeri Orpo haluaisi kiristää finanssi­politiikkaa – ”Pitäisi saada jotain säästöön”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    2. 2

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    3. 3

      ”Autojobbari Antti tienaa yli 70 000 euroa vuodessa ja viettää luksuselämää” – verottajalle vyöryy vinkkejä autokaupasta

    4. 4

      Halkoja, aurausta, mökin laajennusta – näin tavallinen kansa välttelee veroja

    5. 5

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    6. 6

      Annu lähetti 127 työhakemusta – tyrmistyi rekrytoijien käytöksestä

    7. 7

      23 000 asukkaan ruotsalaiskunta muuttaa pois kaivoksen alta – Sirkka kertoo: ”Heti Suomen puolelle, kun pääsemme eläkkeelle”

    8. 8

      Kiinteistönvälittäjä kahmi itselleen 164 000 euron välityspalkkiot

    9. 9

      Perheyhtiö lahjoittaa jokaiselle työntekijälleen 1000 euroa – tuhannen hengen työporukka riemuitsi: ”Meillä oli ilo rajaton”

    10. 10

      Kellokortin leimaus, päiväksi omille asioille ja ylityötunnit päälle – näin työpaikoilla rötöstellään

    11. Näytä lisää