Hyvä liikelahja ei pölyynny hyllyssä

Julkaistu:

Kulunut lahjaidea voi muuttua hitiksi hyvällä muotoilulla

Liikelahjoihin erikoistuneet yritykset esittelevät taas valikoimiaan, kun Gimme 2003 -messut starttaavat Wanhassa Satamassa, Helsingissä. Tänä vuonna liikelahjat ovat entistä käytännöllisempiä ja yritysten jalat tukevasti maassa.

– Televisiosta tulee ruoka- ja kokkiohjelmia kyllästymiseen asti. Liikelahjapuolella meneekin nyt tavaraa, joka liittyy kotona tekemiseen ja elämyksellisyyteen, luonnehtii Leo Longlifen toimitusjohtaja Aki Savonen.

Elämyksiä voi tosin tarjota vaikka kärpäslätkällä, kuten tämä mainoslahjaklassikko on osoittanut.

– Trendinä on, että otetaan klassinen tai yllätyksellinen idea ja tuodaan siihen vahva, uudentyyppinen muotokieli. Sitä kautta tuotteeseen jää voimakas positiivinen signaali.

Savosen mukaan on myös äärimmäisen tärkeää, että liikelahjassa yrityksen logo yhdistyy johonkin positiiviseen toimintoon, kuten ongelman ratkaisemiseen. Siksi liikelahjalla on oltava funktio – se ei saa jäädä hyllylle pölyyntymään.

Positiiviselle signaalille perustuu esimerkiksi yksi Leo Longlifen myyntivalteista, purkinavaaja.

Purkinavaaja voi pysyä pitkiäkin aikoja omistajansa keittiön laatikossa, kunnes vastaan tulee hillopurkinkansi, joka ei paljain käsin aukeakaan. Tuolloin yhtiön logo syöpyy purkkia avanneen henkilön mieleen kuin ruoste rautaan.

Räätälöinti onyleistynyt

Tuotteiden toiminnallisuuden lisäksi moni muukin asia mietitään nykyään tarkemmin. Mainos- ja liikelahjatoiminta on ammattimaistunut ja asiakkaatkin tietävät entistä paremmin, mitä haluavat.

Liikelahjan on istuttava yrityksen julkikuvaan saumattomasti. Siksi yhä useampi yritys haluaa liikelahjansa räätälöitynä juuri imagolleen sopivaksi, ja on aktiivisesti mukana suunnitteluvaiheessa. Tällöin on tärkeää, että liikelahjayritykset pystyvät tarjoamaan kokonaisvaltaisen palvelun.

Savosen mukaan ala on selvästi alkanut aikuistua. Ibero-liikelahjojen toimitusjohtaja Heikki Nuorlahti on huomannut saman asian: liikelahjayritysten toiminnat ovat alkaneet keskittyä.

– Trendi on, että yksi yritys hoitaa asiakkaan kaikki liikelahjat, logistiikan sekä toimittamisen. Tähän eivät ihan pienet yritykset pysty, Nuorlahti sanoo.

Kynä on edelleenykkönen

Mainoslahjoina jaettavien tavaroiden trendit kulkevat käsi kädessä liikelahjatrendien kanssa. Messuilla ja yritysten toimipisteissä jaettavat mainoslahjat saavat olla melko hajuttomia ja mauttomia, kunhan niissä on yhtiön logo ja jonkinlainen funktio. Esimerkiksi liikelahjayritys Profile Promotions esittelee Gimme-messuilla lähdevesipullot, joita voi jakaa yhtiön logolla varustettuna.

Näkyvyyden maksimoimisessa valttia ovat edelleen samat vanhat ideat. Näkyvyyttä tuovat erityisesti käyttöesineet, joilla on tapana kulkeutua ihmiseltä toiselle.

– Kynä on edelleen koko Euroopan mainoslahjojen ykkönen. Ja miksi näin on? Kynä kiertää yli neljän henkilön kädessä ennen kuin se heitetään roskikseen. Sitä parempaa on vaikea keksiä, Savonen naurahtaa.

GIMME 2003 -messut Helsingin Wanhassa Satamassa 3.–4.9.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kuusamossa timantteja lapion ulottuvilla: maaperä laajalti samanlaista kuin Etelä-Afrikassa – ”Pienten tulivuorten juuria”

    2. 2

      Tältä taksien hinnoittelu voi näyttää heinäkuusta lähtien – Trafi julkisti 3 esimerkkiä

    3. 3

      ”Saasta, joka haisee pahalta”, ”onneton limanuljaska” – näin Rakennusliiton päällikkö luonnehtii lakkorikkureita

    4. 4

      S-bonuskortin käyttäjät luokitellaan ”ylätasolla” – tietosuojadirektiivi ei muuta oleellisesti toimintaa

    5. 5

      Kauri, 30, pyysi tiedot Plussa-kortistaan – oli luokiteltu ostostensa perusteella kuukauden ajan sinkuksi

    6. 6

      Ericssonin osake kovassa nousussa tulosjulkistuksen jälkeen

    7. 7

      Muurari teki salaojaremontin ennen talonsa myyntiä – sai 330 000 euron laskun salaisen virheen takia

    8. 8

      Alatyylisessä rikkuriviestissä viittaus Jack Londoniin? ”Selkäranka yhdistelmä hyytelöä ja limaa”

    9. 9

      Tiina, 49, siirtyy palkattomasta työkokeilusta palkkatöihin – te-toimisto uhkasi heti karenssilla

    10. 10

      Valoelta uusi aurinkosähköpaneeli – rekrytoi 14 työntekijää Mikkeliin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuusamossa timantteja lapion ulottuvilla: maaperä laajalti samanlaista kuin Etelä-Afrikassa – ”Pienten tulivuorten juuria”

    2. 2

      Kauri, 30, pyysi tiedot Plussa-kortistaan – oli luokiteltu ostostensa perusteella kuukauden ajan sinkuksi

    3. 3

      Tiina, 49, siirtyy palkattomasta työkokeilusta palkkatöihin – te-toimisto uhkasi heti karenssilla

    4. 4

      ”Saasta, joka haisee pahalta”, ”onneton limanuljaska” – näin Rakennusliiton päällikkö luonnehtii lakkorikkureita

    5. 5

      Tältä taksien hinnoittelu voi näyttää heinäkuusta lähtien – Trafi julkisti 3 esimerkkiä

    6. 6

      S-bonuskortin käyttäjät luokitellaan ”ylätasolla” – tietosuojadirektiivi ei muuta oleellisesti toimintaa

    7. 7

      Muurari teki salaojaremontin ennen talonsa myyntiä – sai 330 000 euron laskun salaisen virheen takia

    8. 8

      Ericssonin osake kovassa nousussa tulosjulkistuksen jälkeen

    9. 9

      Alatyylisessä rikkuriviestissä viittaus Jack Londoniin? ”Selkäranka yhdistelmä hyytelöä ja limaa”

    10. 10

      Kysely: Valtaosa vuokra- ja omistusasujista ei halua muuttaa työn perässä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Muurari teki salaojaremontin ennen talonsa myyntiä – sai 330 000 euron laskun salaisen virheen takia

    2. 2

      6 vinkkiä: Näin vältät liiat perintöverot – yleinen harhakäsitys on, että leski perii puolet

    3. 3

      Tiina, 58, yritti tehdä puolisonsa firmassa osa-aikatyötä: ”Olin kuin klapil päähän lyöty”

    4. 4

      Tiina, 49, siirtyy palkattomasta työkokeilusta palkkatöihin – te-toimisto uhkasi heti karenssilla

    5. 5

      Kuusamossa timantteja lapion ulottuvilla: maaperä laajalti samanlaista kuin Etelä-Afrikassa – ”Pienten tulivuorten juuria”

    6. 6

      Kauri, 30, pyysi tiedot Plussa-kortistaan – oli luokiteltu ostostensa perusteella kuukauden ajan sinkuksi

    7. 7

      Vuokralainen remontoi rivitalo­asuntoa luvatta ja jätti vuokria maksamatta – venkoilun hinta 40 000 €

    8. 8

      Ruotsin posti pulassa – joutuu palauttamaan 400 000 Kiina-pakettia

    9. 9

      Hesburger avasi ravintolan Iraniin – tuotevalikoimassa yksi merkittävä ero Suomeen verrattuna

    10. 10

      Kommentti: Tämän takia Suomi velkaantuu lisää – ja asuntovelkaisten ruusuinen uni jatkuu pari vuotta

    11. Näytä lisää