200301092 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Hyvä liikelahja ei pölyynny hyllyssä

Julkaistu: 1.9.2003 17:37

Kulunut lahjaidea voi muuttua hitiksi hyvällä muotoilulla

Liikelahjoihin erikoistuneet yritykset esittelevät taas valikoimiaan, kun Gimme 2003 -messut starttaavat Wanhassa Satamassa, Helsingissä. Tänä vuonna liikelahjat ovat entistä käytännöllisempiä ja yritysten jalat tukevasti maassa.

– Televisiosta tulee ruoka- ja kokkiohjelmia kyllästymiseen asti. Liikelahjapuolella meneekin nyt tavaraa, joka liittyy kotona tekemiseen ja elämyksellisyyteen, luonnehtii Leo Longlifen toimitusjohtaja Aki Savonen.

Elämyksiä voi tosin tarjota vaikka kärpäslätkällä, kuten tämä mainoslahjaklassikko on osoittanut.

– Trendinä on, että otetaan klassinen tai yllätyksellinen idea ja tuodaan siihen vahva, uudentyyppinen muotokieli. Sitä kautta tuotteeseen jää voimakas positiivinen signaali.

Savosen mukaan on myös äärimmäisen tärkeää, että liikelahjassa yrityksen logo yhdistyy johonkin positiiviseen toimintoon, kuten ongelman ratkaisemiseen. Siksi liikelahjalla on oltava funktio – se ei saa jäädä hyllylle pölyyntymään.

Positiiviselle signaalille perustuu esimerkiksi yksi Leo Longlifen myyntivalteista, purkinavaaja.

Purkinavaaja voi pysyä pitkiäkin aikoja omistajansa keittiön laatikossa, kunnes vastaan tulee hillopurkinkansi, joka ei paljain käsin aukeakaan. Tuolloin yhtiön logo syöpyy purkkia avanneen henkilön mieleen kuin ruoste rautaan.

Räätälöinti onyleistynyt

Tuotteiden toiminnallisuuden lisäksi moni muukin asia mietitään nykyään tarkemmin. Mainos- ja liikelahjatoiminta on ammattimaistunut ja asiakkaatkin tietävät entistä paremmin, mitä haluavat.

Liikelahjan on istuttava yrityksen julkikuvaan saumattomasti. Siksi yhä useampi yritys haluaa liikelahjansa räätälöitynä juuri imagolleen sopivaksi, ja on aktiivisesti mukana suunnitteluvaiheessa. Tällöin on tärkeää, että liikelahjayritykset pystyvät tarjoamaan kokonaisvaltaisen palvelun.

Savosen mukaan ala on selvästi alkanut aikuistua. Ibero-liikelahjojen toimitusjohtaja Heikki Nuorlahti on huomannut saman asian: liikelahjayritysten toiminnat ovat alkaneet keskittyä.

– Trendi on, että yksi yritys hoitaa asiakkaan kaikki liikelahjat, logistiikan sekä toimittamisen. Tähän eivät ihan pienet yritykset pysty, Nuorlahti sanoo.

Kynä on edelleenykkönen

Mainoslahjoina jaettavien tavaroiden trendit kulkevat käsi kädessä liikelahjatrendien kanssa. Messuilla ja yritysten toimipisteissä jaettavat mainoslahjat saavat olla melko hajuttomia ja mauttomia, kunhan niissä on yhtiön logo ja jonkinlainen funktio. Esimerkiksi liikelahjayritys Profile Promotions esittelee Gimme-messuilla lähdevesipullot, joita voi jakaa yhtiön logolla varustettuna.

Näkyvyyden maksimoimisessa valttia ovat edelleen samat vanhat ideat. Näkyvyyttä tuovat erityisesti käyttöesineet, joilla on tapana kulkeutua ihmiseltä toiselle.

– Kynä on edelleen koko Euroopan mainoslahjojen ykkönen. Ja miksi näin on? Kynä kiertää yli neljän henkilön kädessä ennen kuin se heitetään roskikseen. Sitä parempaa on vaikea keksiä, Savonen naurahtaa.

GIMME 2003 -messut Helsingin Wanhassa Satamassa 3.–4.9.