200303973 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Pianobisnes vaatii rytmitajua

Julkaistu: 15.8.2003 12:35

Vaikka flyygelien valmistusprosessi ei olekaan muuttunut vuosisatojen virratessa, niin itse Steinway-yhtiö on kulkenut pitkän tien pienestä Saksassa perustetusta perheyrityksestä New Yorkin pörssissä listatuksi yhtiöksi. Yhtiö ei ole unohtanut saksalaisia juuriaan, vaan toimii New Yorkin lisäksi Hampurissa, josta yhtiön perustaja aikanaan lähti siirtolaiseksi Atlantin taakse.

Välillä yritys ehti olla mediajätti CBS:nkin omistuksessa. Kasvua se on hakenut ostamalla myös puhallinsoittimia valmistavan yrityksen.

Erityisesti yhtiön alkuaikoina kilpailu oli nykyistäkin kovempaa. Steinway & Sons -yhtiön maailmanlaajuisesta flyygelikaupasta vastaavan johtajan Thomas Kurrerin mukaan nytkin ulkomaiseen kilpailuun vastaaminen on yhtiön keskeinen haaste.

Tunnettukaan brändi ei voi jäädä lepäämään laakereilleen.

Nyt pianot tuovat myyntiä 165 miljoonaa dollaria, mikä on nippa nappa puolet yhtiön liikevaihdosta.

– Listautuminen New Yorkin pörssiin on tuonut paljon haasteita, varsinkin viimeaikaisten uusien corporate governance -vaatimusten, mutta liialliseen kvartaaliajatteluun emme ole kuitenkaan menneet mukaan, selittää Kurrer.

Vaikka pianoyhtiön johtaminen on hänen mukaansa 90-prosenttisesti samanlaista kuin minkä tahansa muun bisneksen tekeminen, niin se viimeinen kymmenen prosenttia vaatii muusikkojen ymmärtämistä ja musiikista nauttimista. Flyygeliäkin Kurrer soittelee omaksi ilokseen. Kotona on oma Steinway.

Tuoreimmat osastosta