200303672 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Elannon pikkupomo rahasti

Julkaistu: 14.8.2003 16:43

Kai Mäkelä toimi 1980-luvun alussa pikkupomona Elannossa. Parikymmentä vuotta myöhemmin yrittäjä Kai Mäkelä on henkilö, josta jokaisella talouselämää seuraavalla on mielipide. Mielipiteet jakautuvat jyrkästi.

Tiistaina hän ansaitsi 37 miljoonaa euroa, kun yhdysvaltalainen sijoitusyhtiö Ba Capital Management Europe II LCE ilmoitti ostavansa mediakonserni Jantonin. Kauppa on vielä ehdollinen, lopullisen päätöksen ostaja tekee joulukuussa.

Mäkelä omistaa Jantonista 28,5 prosenttia. Seuraavaksi suurin omistaja on Sanoma Osakeyhtiö (21,4 %), joka kustantaa muun muassa Taloussanomia. Mäkelän yhtiökumppanit Rauno Puolimatka, Markku Laine ja Ari Salmivuori tekevät hekin hyvin rahaa kaupassa.

Mäkelä aloitti yrittäjänä 1980-luvulla, ja perusti Pakastetalo -nimisen yhtiön. Se oli niin sanottu kivijalkamyymälä, missä myytiin pakasteita. Liikeidea ei toiminut, mutta voimakastahtoinen Mäkelä ei antanut periksi. Hän muutti liikeideaa ja perusti Säästärin, joka oli Suomen ensimmäisiä laatikkomyymälöitä. Sen Mäkelä myi Elannolle.

Säästärikaupoista saamillaan rahoilla hän alkoi nurkata maakunnan ykköslehtiä. Hän kierteli maakunnissa autolla talosta taloon ja osti lehtiosakkeita. Hän sai kumppanikseen STT:n silloisen talousjohtajan Taito Tuunasen.

Viimeistään tuolloin Mäkelä opittiin tuntemaan suoraviivaisena, jopa ahneena ja käyttökseltään kulmikkaana henkilönä. Mainetta julkisuudessa ei alkuunkaan parantanut se, että hän hääri lehtiyhtiöiden kimpussa.

Nurkattuaan maakuntalehtiä, hän aloitti uuden operaation: vakuutusyhtiö Sammon osakkeiden keräämisen. Hän osti myös sijoitusyhtiö Nobiscumin, joka alkoi myös rahoittaa yksityishenkilöiden asuntokauppoja. 1990-luvun alussa Nobiscum meni näyttävästi konkurssiin, ja Mäkelä menetti käytännössä kaikki rahansa.

Mutta Mäkelän kaltaiset yrittäjät nousevat aina. Hän löysi kumppaneikseen Puolimatkan, Salmivuoren ja Laineen. He ostivat Jantonin konkurssipesän. Nyt Jantoniin kuluu muun muassa City-lehti ja Uutislehti 100. Keskeinen liiketoimintaryhmä on kuitenkin jakelu. Janton hallitsee käytännössä isojen kaupunkien osoitteetonta jakelua eli suoraan postiluukkuihin tehtävä jakelua.

Mäkelä on henkilö, joka miettii koko ajan numeroita. Hän miettii jatkuvasti kustannuksia ja hintoja. Jantonin kustannukset on vedetty niin tiukoiksi, että ulkopuoliset äimistelevät sitä jatkuvasti. Hinnoittelussa hyvän esimerkin antaa se, että saatuaan Postin pois luukkujakelusta, Janton korotti hintoja heti 20 prosenttia.

Mitä uusi omistaja voi saada Jantonista? Yleensä tällaiset sijoittajat pyrkivät tehostamaan yhtiön toimintaa ja sitten myymään sen muutaman vuoden kuluttua.

Jantonissa ei ole enää tehostamista. Yhtiöllä on toimilupa myös postitoiminnan harjoittamiseen, mutta se tuskin on amerikkalaisia kiinnostanut. Voi olla, että he näkevät vielä mahdollisuuksia lehtikentän rationalisointiin. Voi myös olla, että sijoituskohteista on pulaa. Kuitenkin 20 prosentin liikevoittotaso ja hyvä kassavirta ovat hyviä houkuttimia ainakin muutamaksi vuodeksi.

Janton on myös tyypillinen yhden miehen tahdon varassa rakennettu yritys, jolle on vaikea löytää jatkajaa perheestä. Nyt Mäkelä liittyy niiden lukuisten yrittäjien joukkoon, joiden omistus on siirtymässä ulkomaille.

Tuoreimmat osastosta