200304242 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Paperin hinnankorotukset painavat lehtitaloja USA:ssa

Julkaistu: 22.7.2003 20:22

Lehtiyhtiöt joutuvat etsimään uusia säästöjä, kun myös ilmoitusmyynnin kasvu pysyy hitaana

Sanomalehtipaperin hinnan nousu aiheuttaa lisävaikeuksia amerikkalaisille lehtitaloille ja pakottaa ne uusiin kustannusleikkauksiin, kun ilmoitusmyynnin kunnollinen vauhdittuminen antaa yhä odotuttaa itseään toisin kuin televisiomainonnassa. Yhdysvalloissa paperiyhtiöt ovat onnistuneet korottamaan varsinkin sanomalehtipaperin, mutta myös aikakauslehtipaperin hintoja toisin kuin Euroopassa.

Osa amerikkalaisista lehtitaloista maksaa nyt sanomalehtipaperistaan jo 15 prosenttia korkeampaa hintaa kuin viime syksynä. Jotkut paperiyhtiöt uhkaavat myös nostaa sanomalehtipaperin hintoja vielä kymmenen prosenttia lisää lähikuukausien aikana. Ne valmistautuvat elokuussa noin 50 dollarin korotuksiin tonnilta.

Luottoluokituslaitos Standard & Poor’s uskoo uusien hinnankorotusten onnistuvan sekä sanoma- että aikakauslehtipaperissa, mutta ei muissa lajeissa, joissa hinta voi pahimmillaan jopa hieman laskea. Näiden hinnankorotusten vaikutus alkaa näkyä paperiyhtiöiden tuloksissa vasta kolmannella ja neljännellä vuosineljänneksellä, kun kesäkuussa päättynyt toinen neljännes on jäämässä huonoksi.

Myös amerikkalaisten lehtitalojen tuloksissa paperin hinnankorotukset uhkaavat näkyä syksyllä. Viime viikolla tuloksistaan kertoneet isot lehtitalot sanoivatkin joutuvansa etsimään uusia kustannussäästöjä. New York Times -yhtiö aikoo muun muassa leikata investointejaan kululeikkausten lisäksi.

Ilmoitusmyynnin kasvujatkuu, mutta hitaana

Kustannuksia on leikattava, koska lehtitalot eivät uskalla laskea sen varaan, että lehtien ilmoitusmyynti vauhdittuisi merkittävästi loppuvuonna alkuvuoteen nähden. Myynti on ollut hitaassa kasvussa, ja lehtitalot uskovat kasvun jatkuvan.

Lehtien ilmoitusmyynnin kasvu jää kuitenkin kauaksi siitä, miten vauhdikkaaseen kasvuun televisiomainonta ponnisti keväällä. Tv-mainosajan hinta nousi keväällä 15–23 prosenttia vuodentakaiseen nähden. Lehdet ovat päässeet parhaimmillaankin vain murto-osaan siitä. Ne kärsivät yhä työpaikkailmoittelun jäissä pysymisestä sekä siitä, että ne ovat televisiota riippuvaisempia vähittäiskaupan ja paikallisten yritysten ilmoituksista, jotka pysyvät yhä varovaisina.

Viime viikolla tuloksestaan kertonut New York Times ei usko ilmoitusmarkkinoiden paranevan merkittävästi loppuvuonna. Se odottaa ilmoitusmyyntinsä yltävän koko vuoden osalta 3–5 prosentin kasvuun, kun se huhti-kesäkuussa kasvoi vajaat pari prosenttia. Huhti–kesäkuu oli Irakin sodan ja sarsin vuoksi medialle erityisen vaikea.

USA:n suurin, muun muassa USA Today -lehteä kustantava Gannett-yhtiö on hieman muita optimistisempi. Sen mainosmyynti kasvoi myös hieman muita enemmän eli 4,1 prosenttia huhti–kesäkuussa. Osa analyytikoista on leikannut ennusteitaan lehtien ilmoitusmyynnin kasvunäkymistä koko vuoden osalta, mutta monet uskovat yhä mainonnan piristyvän vuodenvaihteen lähetessä.

TNS Media Intelligence/CMR-yhtiö ennustaa mainonnan kasvavan tänä vuonna 4,3 prosenttia sanomalehtien ilmoitusmyynnin kasvun jäädessä 2,1 prosenttiin.

Tuoreimmat osastosta