200307759 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Arkkitehtikalleus säästyy sittenkin purku-uhalta

Julkaistu: 22.7.2003 20:29

Tyhjillään olleelle Eero Saarisen New Yorkin TWA-lentoterminaalille kaavaillaan uutta käyttöä ja lisäosaa

Amerikkalaisille rakennushistoriallisen arvokkaan arkkitehtuurin säästäminen on vieläkin vaikeampaa kuin suomalaisille. New Yorkissa oltiin jo melkein purkamassa suomalaissyntyisen arkkitehdin Eero Saarisen kuuluisaa, ufomaisen näköistä ja arkkitehtonisesti arvokasta lentoterminaalia vain siksi, että se oli käynyt liian ahtaaksi.

Nyt tämä John F. Kennedyn kentällä sijaitseva ja tyhjillään pari vuotta seissyt TWA-lentoyhtiön terminaali on todennäköisesti säästymässä jälkipolville ainakin pääosiltaan. Siitä on kiittäminen suomalaisia.

Suomen New Yorkin konsulaatti pääsi mukaan konsultoimaan terminaalin kohtalosta päätettäessä suomalaisten oman aktiivisuuden ansiosta, kertoo konsuli Jari Sinkari.

Sinkarin lisäksi kokouksissa on istunut New Yorkin pääkonsuli Jukka Leino ja kulttuuriattashea Ilkka Kalliomaa.

Saarisen terminaali saaseurakseen lisäosan

Suomesta lapsena USA:han muuttanut ja nyt jo edesmennyt Eliel Saarisen poika on yhä erittäin hyvin tunnettu ja arvostettu arkkitehti Yhdysvalloissa.

Kun pari vuotta sitten alkoi julkisuuteen tihkua tietoja aikeista purkaa TWA-terminaali, nousi asiasta äänekäs äläkkä. Purku-uhka tuli ajankohtaiseksi, kun lentoterminaali jäi tyhjilleen lentoyhtiö TWA:n jouduttua velkasaneeraukseen ja American Airlinesin ostamaksi. AA:lla on jo oma terminaalinsa JFK:llä eikä TWA-terminaali vastannut enää nykyajan tarpeita.

Nyt neuvotteluja terminaalin kohtalosta on käyty pari vuotta ja vahvimmilla on suunnitelma, jonka mukaan Saarisen terminaali säästetään ja sen kylkeen rakennetaan uusi terminaali, joka vastaa paremmin nykypäivän vaatimuksia. Se yhdistettäisiin Saarisen vanhaan terminaaliin jo olemassa olevien putkikäytävien avulla. Ainoastaan putkien päässä olevat niin sanotut satelliittirakennukset purettaisiin.

Uusi terminaali tulisi menestyksekkään halpalentoyhtiö Jet Bluen käyttöön. Mahdollisesta arkkitehtikilvasta uuden terminaalin suunnittelemiseksi ei ole vielä päätetty.

Terminaalista voitulla museo tai ravintola

Se, millaista käyttöä Saarisen vanhalle terminaalille tässä yhteydessä keksitään, on vielä auki. Varsinaiset lentokenttätoiminnot tulisivat uuteen terminaaliin.

– Toivomme, että sille löydettäisiin jotain lentämiseen liittyvää käyttöä, mutta se ei ehkä onnistu. Mahdollisesti tilaa vuokrataan jatkossa, Sinkari arvioi.

Nyt näyttävää ja tyhjillään seisovaa terminaalia on käytetty muun muassa filmauspaikkana Leonardo Di Caprion tähdittämässä uudessa elokuvassa Catch me if you can.

– Terminaali sopisi hyvin vaikka näyttelytilaksi, ehdottaa Saarisen elämäntyöhön perehtynyt espanjalaisarkkitehti Antonio Roman, joka on juuri julkaissut New Yorkissa Saarisen elämäntyöstä tekemänsä kuvateoksen An Architecture of Multiplicity.

– Eero Saarisen merkitys Yhdysvaltain arkkitehtuurille on valtavan tärkeä, Roman sanoo.

Vaikka Eero Saarinen asuikin lähes koko ikänsä Yhdysvalloissa, suomalaisuus näkyi Romanin mukaan hänen itsepäisyydessään ja sisussaan. Jotain slaavilaista romantiikkaakin arkkitehdissä Romanin mielestä oli.

Tuoreimmat osastosta