200303576 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Olympiajuoman uusi tuleminen

Julkaistu: 9.7.2003 19:41

Maailmalla on turha tilata baaritiskiltä long drinkkiä kitkerän lonkeron toivossa. Kyseessä on suomalainen ilmiö, ja muualla käteen lykätään luultavasti kallis rommi-, gin- tai vodka-pohjainen sekoitus pitkässä lasissa.

Lonkerot eli long drink -juomat kehitettiin alun perin Helsingin olympialaisiin vuonna 1952. Juomia oli tarkoitus tuottaa vain kisoja varten, mutta niiden suosio yllätti ja tuotteiden valmistusta päätettiin jatkaa.

Juoman suosio oli suurta aluksi. Kun keskiolut vapautettiin vähittäiskauppaan, alkoi lonkeron hiljaiselo. Nyt se on päättynyt.

Keskioluen vahvuisia long drinkkejä löytyy kaikilta suurilta panimoilta monissa eri mauissa, ja niillä on rutkasti hyllytilaa kaupoissa.

Esimerkiksi tammi–maaliskuussa lonkerot uivat vastavirtaan suhteessa muihin panimotuotteisiin ja kasvattivat markkinoitaan 8,5 prosenttia vuoden takaisesta. Kolmen kuukauden kokonaismyynti oli 4,2 miljoonaa litraa, joka ei jää mahdottoman kauas siiderien 7,6 miljoonasta litrasta.

Todennäköisesti long drinkkien siemailijoiksi on siirtynyt sekä oluen juojia että siiderin maistelijoita. Pitkään varsin äijä-henkiselle juomalle on väännetty nopeasti nuorekas imago.

Mainonta on ollut tehokasta. Esimerkiksi Sinebrychoffin maaliskuussa lanseeraama Kurko on noussut prosentin päähän markkinajohtajan, Hartwallin Otto-lonkeron, 41,4 prosentin markkinaosuudesta.

Taistelu olympiajuoman kuninkuudesta on täysin kahden kauppa, muut ovat kaukana takana.

Tuoreimmat osastosta