200308640 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Pelko oikeusjutuista pakottaa keventämään ruokaa USA:ssa

Julkaistu: 2.7.2003 19:51

Maailman suurimman elintarvikeyhtiön Kraftin terveysohjelman uskotaan pakottavan muut yhtiöt seuraamaan sitä

Amerikkalaiset elintarvikeyhtiöt ovat alkaneet muokata tuotteitaan terveellisemmiksi oikeusjuttujen pelossa. Jos elintarvikeyhtiöt eivät muuta tuotteitaan vähemmän epäterveellisiksi, niiden uskotaan joutuvan tupakkayhtiöiden kaltaiseen oikeusjuttujen tulvaan sairauksien ja liikalihavuuden aiheuttamisesta.

Viimeksi Yhdysvaltain ja koko maailman suurin elintarvikeyhtiö Kraft ilmoitti toissapäivänä vähentävänsä tuotteidensa rasva- ja sokeripitoisuutta. Samalla se aikoo pienentää valmisruokiensa annoskokoja ja lopettaa lapsille suunnatun markkinoinnin kouluissa. Lisäksi yhtiö aikoo lisätä pakkaustensa ravintotietoja.

McDonald’s, Kellogg’s jaPepsi samoilla linjoilla

Kraftin ilmoitus on ensimmäinen ison elintarvikeyhtiön päätös parantaa koko tuotevalikoimansa terveellisyyttä. Jo aiemmin muun muassa pikaruokajätti McDonald’s, murovalmistaja Kellogg’s sekä Pepsin omistama perunalastuyhtiö Frito-lay ovat ilmoittaneet joidenkin tuotteidensa muuttamisesta vähemmän epäterveellisiksi.

McDonald’s aikoo tarjota lastenaterioidensa yhteydessä vaihtoehtona hedelmiä ja täysmehua. Frito-lay puolestaan vähentää epäterveellisten rasvojen määrää sipseissään ja Kellogg’s murojensa sokeripitoisuutta.

Kraftin vedon uskotaan pakottavan myös sen kilpailijoiden kuten Nestlén, Unileverin ja Cadbury Scheweppesin seuraamaan sitä.

Amerikkalaisten elintarvikeyhtiöiden äkillisen terveysintoilun takana on ennen kaikkea kuluttajien painostus ja oikeustoimilla uhkaaminen.

Elintarvikeyhtiöitä ovat huolestuttaneet myös mahdolliset muutokset lainsäädännössä. USA:n lainsäätäjät ovat jopa pohtineet niin sanottua lihottavuusveroa epäterveellisiin ruokiin. Terveysviranomaistenkin huoli amerikkalaislasten nopeasti kasvavasta ylilihavuudesta on vauhdittanut kehitystä. Monet kunnat, viimeksi New York, ovat kieltäneet limonadien ja makeisten myynnin kouluissa.

Liikalihavien lasten määrä on Yhdysvalloissa kolminkertaistunut 20 vuodessa.

Yhtiöiden riskit ja kasvunäkymät muuttuvat

Yhdysvaltain elintarviketuottajien liitto uskoo, että myös muut elintarvikevalmistajat seuraavat nopeasti Kraftin perässä.

– Tämä voi johtaa uudenlaiseen kilpailuun elintarviketeollisuudessa, arvioi Wall Street Journal -lehdessä oikeustieteen professori John Banzhaf III, joka tunnetaan tupakka- ja pikaruokateollisuutta vastaan taistelevana aktivistina.

Elintarviketuottajien liiton mukaan mukaan terveellisempien better for you -tuotteiden kysyntä kasvaa USA:ssa 12 prosentin vuosivauhtia. Kyse on vielä hyvin pienestä osuudesta, tosin se tarjoaa valmistajille tavallisia tuotteita parempia katteita.

Edessä olevaa muutosta pidetään elintarvikealalla sen verran suurena, että se voi muuttaa koko alan riskejä ja kasvunäkymiä.

– Elintarviketeollisuus on yleensä ollut hitaan kasvun ala, joka on houkutellut sijoittajia vähäriskisenä kohteena. Liikalihavuussyytökset ovat kuitenkin kasvattaneet alaan sisältyviä riskejä, sanoo investointipankki UBS:n analyysijohtaja Caroline Levy Wall Street Journalille.

Hänen mukaansa tapahtumassa oleva siirtymä erikoistuotteisiin ja annoskokojen pienentäminen voi vaarantaa myös elintarvikeyhtiöiden kasvun.

CSFB-pankin analyytikon David Nelsonin mielestä kyse on enemmän imagoasiasta kuin todellisista talousvaikutuksista.

Kraft ei ole arvioinut kaavailemansa uudistuksen myynti- ja talousvaikutuksia. Muutokset alkavat ensi vuonna ja koko ohjelman toteuttaminen vie todennäköisesti kolme–neljä vuotta. Kraftin suurin omistaja on tupakkayhtiö Altria eli entinen Philip Morris.

Tuoreimmat osastosta