200304793 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Polkupyöräsesonki onodotuksia vaatimattomampi

Julkaistu: 23.6.2003 18:36

Kotimaisenvalmistajan mielestä ala kaipaa uusia innovaatioita

Alkukesän kolea ja sateinen sää on pitänyt ihmiset visusti neljän seinän sisällä. Sen ovat huomanneet myös Suomen suurimmat polkupyöränvalmistajat Helkama Velox ja Tunturi, joiden myyntisesonki on tänä vuonna jäämässä vaatimattomammaksi kuin alkukeväästä odotettiin.

– Vielä on vaikea arvioida miten paljon pyöriä tänä vuonna myydään. Markkinat ovat aika stabiilit, mutta ainakaan kasvua ei ole odotettavissa, Tunturin toimitusjohtaja ja Suomen polkupyöräteollisuus yhdistyksen puheenjohtaja Pasi Lohikko toteaa.

Helkama Veloxin toimitusjohtaja Jarkko Pohjonen on samoilla linjoilla.

– Turhan rauhallista on ollut kevään mittaan. Tämä ala on paljolti säiden armoilla ja se on valitettavasti näkynyt myyntiluvuissa. Keväällä tavoiteltiin pientä markkinoiden kasvua, mutta tulos taitaa jäädä nollaan. Pahimmassa tapauksessa mennään miinuksen puolelle.

Kokonaisvaltainentrendi puuttuu

Suomessa myytiin viime vuonna noin 230 000 uutta pyörää. Pohjonen arvioi tämän vuoden kokonaismäärän jäävän 220 000 kappaleeseen.

– Kaikesta on kuitenkin turha syyttää säätä. Pyöräilyala on jo pidemmän aikaa hakenut itseään. Tällä hetkellä suurempi kokonaisvaltainen trendi puuttuu. Markkinoille ei olla pystytty tuomaan riittävän innovatiivista tuotetta tai ajatusta, joka olisi vedonnut kuluttajiin.

Pohjonen uskoo, ettei polkupyörän asema kulkuvälineenä ole vaarassa.

– On liian suppeaa ajatella, mikä on kilpaileva tuote polkupyörälle. Maailmassa on nykyisin niin paljon asioita, mihin ihmiset rahansa laittavat. Esimerkiksi kännykkä- ja autokaupalla on viime aikoina mennyt hyvin. Ne vievät ostovoimaa polkupyörämarkkinoilta.

Myöskään halpatuontipyöriä Pohjonen ei pidä uhkana.

– Suomalaisten valmistajien osuus on 30–40 prosenttia eikä se huonosti ole. Se on kuitenkin vääjäämätön tosiseikka, ettei suomalaisella kustannustasolla pystytä kilpailemaan 150 euron polkupyörän kanssa. Lisäarvot pitää löytää aivan muista tekijöistä kuten laadusta, palvelusta ja toimintakonsepteista. Ja myös teknisistä innovaatioista, joita kuluttaja arvostaa. Uskon että esimerkiksi sähköavusteinen pyörä jollakin aikavälillä on ehdottomasti tulevaisuuden juttu.

Tuontipyörät lisäävätmyyntiosuuttaan

Halpojen tuontipyörien määrä on lähes kaksinkertainen Suomessa valmistettavien määrään verrattuna. Hyvistä kasvunäkymistä huolimatta tuotepäällikkö Jari Hiltunen myöntää, ettei myynti Suomen Polkupyörätukussakaan ole ollut aivan odotusten mukainen.

– Viime vuoden lukuihin ei aivan olla yletty. Kokonaismyynnistä puhuttaessa Polkupyörätukun osuus on 5–6 prosentin paikkeilla. Vähittäispuolella olemme Suomen suurin.

Hiltusen mielestä suomalaiset valmistajat ovat jääneet hintakilpailussa tuontipyörien jalkoihin.

– Koska käytämme suoraan valmistajaportaita, ei meidän tarvitse maksaa ylimääräisille välikäsille. Hinnasta tulee erittäin kilpailukykyinen, kun tavarat toimitetaan ja myydään itse.

Tuoreimmat osastosta