200302369 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kapina varikolla

Julkaistu: 13.6.2003 11:00

Sota F1-rahoista kiihtyy. Tallien mielestä Bernie Ecclestone ottaa liian suuren osan rahoista itselleen. Suuret autonvalmistajat suunnittelevat jopa vaihtoehtoista MM-sarjaa.

Formula ykkösten maailmassa käydään vähintään yhtä tiukkaa taistelua rahasta kuin sijoituksista radalla. Lähiaikoina kamppailu rahasta voi äityä kilpa-ajoakin kuumemmaksi. Formuloissa liikkuvat isot rahat, mutta F1-tallien mielestä brittiläinen liikemies Bernard Charles ”Bernie” Ecclestone nappaa liian suuren osan rahoista itselleen. Ecclestonen vastainen kapina on edennyt siihen pisteeseen, että koko F1:n tulevaisuus on vaakalaudalla.

F1-sarjassa mukana olevat viisi suurta autonvalmistajaa suunnittelevat F1:lle vaihtoehtoista MM-sarjaa, johon ne siirtäisivät omat autonsa. DaimlerChrysler, BMW, Renault, Ford ja Fiat ovat jo perustaneet yhteisen yhtiön, Grand Prix World Championshipin GPWC:n, suunnittelemaan kilpailevaa formulasarjaa.

GPWC:ssä mukana olevat yhtiöt eivät ole F1:n kannalta mitä tahansa yhtiöitä. Niiden takaa löytyvät formuloiden isoimmat tallit Ferrarista (Fiat) ja McLarenista (DaimlerChrysler) alkaen.

F1-tallit ovat sopineet, että sarjaa ajetaan nykyisillä säännöillä kauden 2007 loppuun. Autojättien tarkoituksena on aloittaa seuraavana vuonna oma kilpasarja, ja ne houkuttelevat riippumattomia F1-talleja uuteen sarjaan lupaamalla rahaa, paljon rahaa.

Brittiläinen the Financial Times -lehti kertoi äskettäin, että autonvalmistajat lupaavat jakaa uuden formulasarjan osanottajille miltei kaksi kertaa sen, mitä tallit nykyisin saavat.

Siinä missä FT kertoi nähneensä autotehtaiden suunnitteleman formulasarjan asiakirjat, kukaan ulkopuolinen ei tiettävästi ole nähnyt nykyistä F1-sarjaa koskevaa salaperäistä sopimusta. Sitä kutsutaan Concorden sopimukseksi, koska se allekirjoitettiin vuonna 1981 Concorden aukiolla Pariisissa Kansainvälisen autoliiton FIA:n toimistossa.

FIA:n lisäksi Concorden sopimuksen ovat allekirjoittaneet kaikki F1-tallit ja Ecclestone. Sopimus määrittää ne ehdot, joilla tallit osallistuvat F1-osakilpailuihin, ja lisäksi siinä määritellään, miten kisoista saatavat televisiointi-, sponsorointi- ja muut tulot jaetaan.

Concorde-sopimus on ollut Ecclestonelle kultakaivos, ja hänestä on tullut sen ansiosta yksi maailman rikkaimmista ihmisistä. FIA:n kanssa tekemänsä uskomattoman sopimuksen ansiosta Ecclestonen perustama SLEC-yhtiö omistaa F1:n kaupalliset oikeudet vuoden 2110 loppuun.

Ecclestone myi 75 prosenttia SLEC:stä mediayhtiö Kirchille. Saksalaisyhtiön konkurssissa SLEC-osakkeet joutuivat kolmen velkojapankin, Bayerische Landesbankin, Lehman Brothersin ja JP Morganin, hoiviin. Vaikka Ecclestonella on enää neljännes osakkeista, yhtiön liiketoiminnan pyörittäminen on edelleen hänen vastuullaan.

F1-tallit saavat 47 prosenttia tv-oikeuksien myynnistä kertyneistä tuloista ja muun muassa F1-tietokonepelien myynnistä. SLEC ottaa kuitenkin itselleen kaiken sarjan yleisistä sponsorituloista, fanituotteista ja radanvarsimainoksista.

FT:n näkemien asiakirjojen mukaan F1 tuotti viime vuonna 842 miljoonaa euroa, josta tallit saivat vain 183 miljoonaa eli viidenneksen. SLEC:n osuus tuloista oli 78 prosenttia, josta tosin katetaan kaikki sarjan pyörittämisen aiheuttamat kulut.

Autotehtaiden suunnitelman mukaan tallit saisivat yhdestä kaudesta yhteensä yli 330 miljoonaa euroa.

Autojättien kaavailut ovat talleille mukavaa kuultavaa, mutta Ecclestonen tarina ei välttämättä ole vielä lopussa. Autotehtaista riippumattomat pikkutallit ovat jo hermostuneet suunnitelmaan, koska siinä Ferrarille luvataan hieman enemmän rahaa kuin muille talleille.

Ferrari on autourheilumaailman vetovoimaisin osallistuja, ja italialaistallin osallistuminen olisi uudelle sarjalle elintärkeää.

GPWC on myös laskenut uuden sarjan tuotto-odotukset sen mukaan, että muun muassa tv-oikeuksien myynnistä saatavat tulot kasvavat kasvamistaan. Näin ei välttämättä käy – jos tarjolla on kaksi vaihtoehtoista autourheilusarjaa, tv-yhtiöt voivat kilpailuttaa sarjoja toisiaan vastaan. Tv-yhtiöiden neuvotteluasema olisi kilpailutilanteessa melkoisen vahva. Ilman kunnollista televisionäkyvyyttä sen paremmin uusi kuin vanhakaan formulasarja ei pystyisi keräämään nykyisenkaltaisia sponsorituloja.

Ecclestonen hihassa on myös toinen vahva kortti: FIA:n puheenjohtajana toimii hänen vanha ystävänsä Max Mosley, eikä kansainvälistä autourheilusarjaa oikein voi perustaa ilman alan yleisesti tunnustettua ylintä päättäjää.

Tuoreimmat osastosta