200302425 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Rautatieasemalta Helsingin valloitukseen

Julkaistu: 21.5.2003 16:05

Toimitusjohtaja Pekka Kososen mukaan Suomen Spar on nyt niin hyvässä kunnossa, että sen ainoa suunta on ylöspäin

Päivittäistavarayhtiö Suomen Spar on päässyt tekemisen makuun. Yhtiö on supistanut myymäläverkkoaan pari vuotta, ja nyt sillä on varaa perustaa uusiakin myymälöitä. Tänään se avaa lippulaivansa, Spar Elielin, rautatieaseman kupeessa Helsingissä.

Toimitusjohtaja Pekka Kosonen on tyytyväinen. Lähemmäksi rautateiden asiakasvirtoja ei voi päästä. Muutaman sadan metrin säteellä Elielistä toimivat myös kilpailijat S-ryhmä, Kesko ja Elanto.

Kososen mukaan Spar voi alkaa kasvaa vapaasti, sillä sen rakenne ja kannattavuus ovat lopultakin kunnossa.

– Kannattaa parantua ennen kuin lähtee juoksukilpailuihin. Jos lähtee kipeänä, voi voittaa yhden kilpailun, mutta ei useampia. Tulee vielä pahempi tauti sen jälkeen. Meillä on nyt selkeästi paremmat eväät lähteä kilpailuun kuin pari vuotta sitten, Kosonen kertoo.

Spar on lopettanut noin 30 kauppaa kahdessa vuodessa. Uusia myymälöitä on tarkoitus avata pääkaupunkiseudulle, jos kauppapaikkoja löytyy. Kilpailu niistä käy kuumana ja kuumenee entisestään, kun esimerkiksi Tradeka alkaa toteuttaa suunnitelmaansa. Se aikoo perustaa uusia Valintataloja HOK:n ja Elannon fuusion jälkeen.

Kosonen toteaa kauppapaikkakilpailun kiristyneen selvästi, sillä toimijoiden määrä on lisääntynyt. Kasvua kaupparyhmät eivät saa aikaan ilman uusperustantaa.

– Olemassaolevalla myymäläverkolla voi vain ylläpitää nykyistä tasoa. Hinnat eivät nouse eikä yksityinen kulutus kasva, Kosonen sanoo.

Sparin tavoite on olla Suomen asiakassuuntautunein päivittäistavarakaupan ryhmä, jonka markkinaosuus on kasvanut 20 prosenttiin vuoteen 2005 mennessä. Viime vuosina yhtiön markkinaosuus on kuitenkin vain laskenut. Vuonna 2002 se oli 8,1 prosenttia eli 0,6 prosenttiyksikköä pienempi kuin vuonna 2001.

Yhtiö ei ole myöskään löytänyt kumppania. Epäilijät ovat alkaneet arvailla, että 20 prosentin markkinaosuustavoite jää saavuttamatta. Asetetun aikataulun he eivät ainakaan usko riittävän.

Kososen mukaan tavoite ja tahtotila ovat edelleen voimassa. Kummastakaan yhtiö ei ole tinkinyt. Hän näyttää lähes huolettomalta asian suhteen ikään kuin ratkaiseva kortti jo olisi takataskussa.

– Tavoite voidaan saavuttaa kolmella eri tavalla: orgaanisen kasvun, uusperustannan ja liittoutumien kautta. Luultavasti joudumme käyttämään kaikkia kolmea keinoa, Kosonen toteaa.

Hän ei ota kantaa siihen, pyrkiikö Suomen Spar yhteen Tradekan kanssa. Vastaus on ympäripyöreä: Kaikki vaihtoehdot ovat avoimia. Tradeka ja Spar voivat yhtä hyvin liittoutua kuin olla liittoutumatta. Ulkopuoliset ovat ehdottaneet Sparin kumppaniksi myös Wihurin päivittäistavarakauppaa, mutta sitäkään aihetta Kosonen ei kommentoi.

Tradeka on Kososelle tuttu talo. Hän työskenteli vuodesta 1996 alkaen Tradekan ja Elannon vähittäiskauppojen ohjausta hoitavan Ketjuedun ketjunjohtajana vastuualueenaan Maxit ja Euromarketit. Pari viimeistä vuotta hän oli Ketjuedun, Tradekan ja Elannon Vähittäiskaupan varatoimitusjohtaja. Ennen Tradekaa Kosonen työskenteli 12 vuotta toisen Sparin kilpailijan eli Keskon leivissä.

Suomen Sparin suurin omistaja on ruotsalainen pörssiyhtiö Axfood. Yhtiön osakekurssi on viime aikoina sahannut 16 ja 18,86 euron välillä. Tämän viikon alussa se oli 17,33 euroa. Korkeimmillaan Axfoodin osake oli viime joulukuussa, jolloin se maksoi 19,62 euroa.

Axfood omistaa 75,2 prosenttia Suomen Sparin osakkeiden äänimäärästä ja 69,3 prosenttia osakepääomasta. Axfoodin ketjuja Ruotsissa ovat Hemköp, Willys, Willys Hemma ja franchising-ketju Ruotsin Spar.

Kosonen kertoo, että Spar tiivistää yhteistyötään Axfoodin kanssa tänä vuonna. Ensimmäiseksi se näkyy esimerkiksi laitehankinnoissa, tietotekniikassa ja taloushallinnossa. Kuluttajalle asti näkyy ainakin tuotehankintayhteistyö. Muun muassa Spar-merkkisten tuotteiden valikoima saattaa kasvaa.

– Hankintayhteistyö on helpottunut huomattavasti, koska Spar-kauppojen määrä on lisääntynyt Ruotsissa. Kolme vuotta sitten koko maassa oli kolme Sparia. Nyt niitä on 150 kappaletta, Kosonen sanoo.

Suomen Spar voi tehdä yhteistyötä muidenkin Axfoodin ketjujen kanssa.

– Kaupan tehtävä on muuttua kuluttajan käyttäytymisen mukana. Kaupan täytyy aistia kuluttajan tarpeet ja sopeutua niihin. Pitää löytää asiat, jotka ovat mahdollisimman tehokkaita meidän ansaintalogiikkamme kannalta, Kosonen arvioi.

Spar Eliel käy Kososen mielestä esimerkiksi kuluttajan tarpeet ennakoivasta kaupasta. Se tarjoaa vaihtoehtoja sekä kiireiselle matkustajalle että suurempia ostosmääriä tekeville ihmisille. Se ei kilpaile vain perinteisten kauppojen, vaan myös hampurilais- ja pitsaravintoloiden sekä kioskien kanssa.

Spar Eliel on pilottimyymälä, jonka Suomen Spar toteuttaa yhteistyössä kansainvälisen Sparin kanssa. Kososen mukaan myymälän ratkaisut ovat kalliimpia kuin tavallisen myymälän, koska Spar testaa siellä uusia kalustetyyppejä. Kooltaan kauppa on 600 neliötä.

– Tätä myymälää ei voi monistaa, mutta sieltä voi viedä elementtejä muihin myymälöihin. Ohikulkijat ovat pääasiakaskuntaa. Tietysti se vaikuttaa valikoimaan, Kosonen toteaa.

Tuoreimmat osastosta