200309749 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Mediamainonta on horteessa

Julkaistu: 21.5.2003 17:12

Huhtikuusta tuli tämän vuoden ensimmäinen kuukausi, jolloin mediamainonnan arvo jäi alle viime vuoden vastaavan ajanjakson. Tämän vuoksi kuluvan mainosvuoden ensimmäinen kolmannes oli viime vuotta parempi vain eduskuntavaalien ansiosta. Vaalimainonnasta puhdistettu mediamainonnan kasvu tammi–huhtikuussa on vaivaiset 0,5 prosenttia.

– Kun ottaa vielä huomioon mediahintojen nousun, niin mainostila on alkuvuoden aikana kutistunut, TNS Gallup Oy:n Gallup Adex -yksikköä johtava Riitta Lausteela huomauttaa.

Gallup Adexin seurannassa olevat mediat keräsivät huhtikuussa 88 miljoonaa euroa mainostilan myynnillä. Seuranta kattaa hyvin suomalaisen median. Television mainoseuroista peitto on parhain, mutta myös sanomalehtien mainonnan arvosta seurannassa on 90 prosenttia ja aikakauslehtien mainonnan arvosta reilut 80 prosenttia.

Sanomalehdet, jotka keräävät puolet mediamainonnan euroista, kärsivät huhtikuussa luokitellun mainonnan kutistumisesta. Rekrytointi-ilmoittelua oli huhtikuussa neljännes vähemmän kuin vuosi sitten, ja silloinkin pudotusta edellisvuodesta oli huimasti. Koko palvelualan mainonta väheni sanomalehdissä 16 prosenttia. Yrityspalvelujen mainonta lähes puolittui.

Televisiossa Ylen kanavilta nähdyt pelit veivät päiväkausiksi myyntiargumentit kaupallisilta kanavilta.

Mediamainonnan ensimmäisen vuosipuoliskon pelastus jää toukokuun varaan. Pientä toivoa pitää Lausteelan mielestä yllä se, että toukokuu on entistä selvemmin se kuukausi, johon uuden myyntisesongin mainontaa keskitetään.

Tuoreimmat osastosta