200302189 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

7UP hakee nostetta nostalgiasta

Julkaistu: 14.5.2003 17:48

Sitruuna-lime-virvoitusjuomamarkkinoiden hiipuminen viime vuosina on saanut PepsiCon liikkeelle oman merkkinsä 7UPin puolesta. Tuote tekee itseään tykö nuorisolle ottamalla mainonnassa uusiokäyttöön reilun kymmenen vuoden takaisen Fido Dido -piirroshahmon.

Sitruuna-lime-juomien menetyksiä juomayhtiöt ovat avittaneet tuoteuutuuksillaan. Esimerkiksi PepsiCon viime vuonna Suomeen tuoma Mountain Dew iski suoraan 7UPiin.

– Näiden kahden merkin yhteinen markkinaosuus on kuitenkin suurempi kuin 7UPilla oli aiemmin, Pepsicon Suomen ja Baltian markkinointiyhtiön brand manager Riku Talvitie huomauttaa.

Ulkomainosvälineisiin keskittyvä kesäkampanja 31 kaupungissa on merkille keskimääräistä suurempi. Yhtiö käyttää siihen arviolta reilut 200 000 euroa. Fido Dido tulee myös uusiin pulloetiketteihin.

PepsiCo on Suomessa volyymituotteissaan eli kola- ja sitruuna-lime-juomissa yhä CocaColan juomiin verrattuna haastajan asemassa. CocaCola ja sen eri variaatiot hallitsevat 55 prosentin osuutta kolajuomamarkkinoista ja Pepsillä on 40 prosentin siivu.

Spritellä sen sijaan on pitempi etumatka, sillä sen osuus on noin kaksi kolmannesta sitruuna-lime-juomamarkkinoista ja 7UPilla yksi kolmannes.

ACNielsenin Scan Trackin mukaan kolajuomia myytiin vähittäiskaupassa viime vuonna 83 miljoonalla eurolla ja kirkkaita sitruunalimonadeja 23 miljoonalla eurolla

– Sitruuna-limejuomissa meillä on selkeästi enemmän voitettavaa. Siellä on potentiaalia, Talvitie arvioi.

Uskoa vahvistaa myös Pepsin vahva nousu viime vuosina.

– Vielä viisi vuotta sitten Pepsin osuus Suomen kolajuomamarkkinoista oli 20 prosenttia, toimitusjohtaja Harry Skön muistuttaa .

Tuoreimmat osastosta