200304214 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kaupan kasvuhyytyi Yhdysvalloissa

Julkaistu: 14.5.2003 20:04

Työttömyyden kasvu pitääkuluttajatvarovaisinaeikä Irakin sodanpäättyminentuonutkaanodotettua potkua taloudelle

Vähittäiskauppa käy odotettuakin nihkeämmin Yhdysvalloissa. Edes Irakin sodan päättyminen ei ole onnistunut antamaan kaupalle toivottua kasvusysäystä, vaikka sodan loppuminen paransikin roimasti kuluttajien luottamusta. Huhtikuussa kauppojen myynti oli ennakoitua surkeampaa ja kääntyi vastoin odotuksia laskuun.

Kaupat itse eivät odota näkymien nopeaa paranemista, vaan uskovat tilanteen pysyvän ennallaan ainakin lähikuukausien ajan.

– Kuluttajien voimat alkavat selvästi hiipua. Sodan tuoma epävarmuus ei selvästikään ole ollut talouden hidastumisen takana, arvioi taloustieteen professori Irwin Kellner Hofstran yliopistosta talousuutiskanava CNBC:lle.

Kuluttajien ostointoa syö ennen kaikkea jatkuvasti heikkenevä työllisyystilanne. Tätä mieltä ovat useimmat amerikkalaisekonomistit. Vasta työttömyyden kääntyminen laskuun voi heidän mukaansa saada kuluttajat löysäämään kukkaronnyörejään. Työpaikkojen määrä on vähentynyt viimeiset kolme kuukautta, peräti puolella miljoonalla eli lama-ajan tahtiin. Työttömyysastekin nousi huhtikuussa.

Huhtikuu olikin vähittäiskaupalle ennätyssurkea. Vastoin odotuksia kaupan myynti heikkeni enemmän kuin kertaakaan puoleentoista vuoteen, kun mukaan ei lasketa autokauppaa. Kaikkiaan vähittäiskaupan myynti putosi huhtikuussa 0,1 prosenttia, kun sen oli odotettu kasvavan 0,4 prosenttia.

Ilman autokauppaa tilanne näyttää vieläkin huonommalta, silloin myynti heikkeni 0,9 prosentin verran.

Autokaupan tähän asti antama vetoapu alkaa nyt selvästi hiipua. Autokaupan kasvu puolittui huhtikuussa 2,5 prosenttiin. Edes huhtikuussa aiempaakin suuremmiksi kasvatetut alennukset ja rahoitustarjoukset eivät enää riitä vauhdittamaan kauppaa.

Toinen neljännesalkoi pettymyksellä

Osin vähittäiskaupan myynnin heikkenemisen takana on bensiinin hinnan lasku Irakin sodan päätyttyä, mikä pienentää dollarimääräistä myyntiä.

– Se ei kuitenkaan yksin riitä selittämään surkeaa myyntilukua, painottaa UBS Warburgin pääekonomisti Maury Harris.

Kuluttajat ovat leikanneet niin vaatteiden, huonekalujen, rakennusmateriaalien kuin pihatarvikkeidenkin ostamista.

– Huonot myyntiluvut kertovat toisen vuosineljänneksen alkaneen pettymyksellä. Se saattaa hidastaa tuotannon elpymistä. Toukokuu voi kuitenkin vielä korjata tilannetta valoisammaksi, Harris ennustaa.

Kaupan hiljeneminen on huolestuttavaa, sillä yksityisen kulutuksen osuus Yhdysvaltain taloudesta on kaksi kolmasosaa, ja tähän asti se on pitänyt maan talouden kasvussa.

Maaliskuun osalta kaupan myyntilukuja päästiin korjaamaan ylöspäin 0,2 prosenttiyksikön verran, jolloin myynti kasvoi maaliskuussa 2,3 prosenttia.

Kaupat uskovatnihkeyden jatkuvan

Amerikkalaiskaupat itse maalailevat varovaisia näkymiä myös aivan lähitulevaisuudelle, vaikka odottavatkin toipumisen vauhdittuvan vuoden loppupuoliskolla.

– Tilanne ei heikkene enää lisää, mutta ei paranekaan, vaan pysyy toisella neljänneksellä alkuvuoden tasolla, arvioi maailman suurimman marketketjun Wal-martin pääjohtaja Scott Lee yhtiön julkaistessa alkuvuoden tuloksensa toissapäivänä.

Useita isoja tavarataloketjuja omistava Federated Department Stores -yhtiö puolestaan varoittaa kaupan käyvän edelleen heikosti ja tuloksensa jäävän odotuksista toisella neljänneksellä. Jo alkuvuonna sen myynti tipahti reilusti.

– Toivomme kuitenkin talouden jatkavan elpymistä ja kuluttajien palaavan normaaleihin ostotottumuksiinsa vuoden loppupuoliskolla, sanoo Federatedin pääjohtaja Terry Lundgren.

Tuoreimmat osastosta