200308740 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Radiolinjan ja A-lehtien Isohai lopettaa

Julkaistu: 14.5.2003 17:41

Kännykkäkansalle suunnatun aikakauslehden levikki oli vain muutamia tuhansia

Kännykkäkulttuuriin keskittynyt aikakauslehti Isohai lopettaa. A-lehtien kustantama ja Radiolinjan julkaisema lehti ehti ilmestyä vain reilut puoli vuotta.

– Radiolinja halusi muuttaa Isohain linjan kaupallisemmaksi eli journalistinen ote olisi kadonnut. Lehtikustantajalla ei olisi oikein ollut roolia sellaisessa kuviossa, sanoo A-lehtien toimitusjohtaja Vesa Mars.

Marsin mukaan lehden lopettamiseen ei liity dramatiikkaa, ja Radiolinjan ja A-lehtien muu yhteistyö jatkuu.

Isohain päätoimittajan Matti Lintulahden mukaan lukijoille ei onnistuttu vakuuttamaan, että lehti on sisällöllisesti riippumaton Radiolinjasta, vaan moni luuli Isohaita Radiolinjan asiakaslehdeksi.

– Tällainen yhteistyökuvio mediatalon ja yrityksen välillä ei ole helppo, Lintulahti sanoo.

Lehden levikki ei ennättänyt nousta lähellekään suunniteltua.

– Tavoitteena oli saada 2–3 vuoden sisällä noin 20 000 tilaajaa. Nyt tilaajia oli vain muutamia tuhansia.

Radiolinja jatkaaIsohai-brandia

– Piti katsoa, paljonko eri investoinneista tulee rahaa ja kuinka nopeasti. Isohai ei vain pysynyt kasvukäyrällä, sanoo Radiolinjan sisältöpalvelujen johtaja Marko Kulmala.

Aloite aikakauslehden lopettamiseen tuli Radiolinjalta. Kulmalan mukaan Isohaita ei kuitenkaan haudata kokonaan.

– Brandi säilyy kyllä. Aikakauslehti nykymuodossaan lopetetaan, mutta koko Isohai-konseptia aiotaan kehittää enemmän tuote- ja palvelukatalogiksi. Tulossa on näillä näkymin toisenlainen printtiversio, jota ei tehdä yhteistyössä minkään lehtitalon kanssa, vaan sen tekee Radiolinja, Kulmala sanoo.

Tuoreimmat osastosta