200303037 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Sars ja Irak pudottivat SAS:nennätyshuonoon tulokseen

Julkaistu: 13.5.2003 19:52

Kustannussäästöjäon tulossamyös SuomenAir Botniaan

Pitkään taloudellisten vaikeuksien kanssa kamppaillut lentoyhtiö SAS ei vieläkään ole saanut ilmaa siipiensä alle.

Yhtiön tanskalainen toimitusjohtaja Jörgen Lindegaard joutui eilen esittelemään yhtiön historian synkimmän tuloksen, sillä tappiota kertyi alkuvuonna lähes 1,9 miljardia kruunua (noin 208 miljoonaa euroa). Viime vuoden vastaavalla neljänneksellä SAS teki lähes 1,5 miljardin tappiot.

Liikevaihto pysyi vakaana noin 13,7 miljardissa kruunussa.

– Kysyntä on perinteisesti alhaisin SAS:lle vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, mutta tänä vuonna jakso on ollut poikkeuksellisen heikko, sanoi Lindegaard, joka kuvaili alkuvuotta koko lentoalan historian pahimmaksi.

Sars on vähentänyt kysyntää SAS:n Aasian-reiteillä, mutta Lindegaard ei uskaltanut arvioida, onko virus piankin ohimenevä vai pysyvä ongelma. Ongelmat eivät kuitenkaan lopu sarsiin. Sen ohella myös maailman heikko taloustilanne, Irakin sota ja koveneva kilpailu ovat verottaneet matkustajalukuja ja marginaaleja.

SAS jatkaakin kustannussäästöjään ja tarkensi eilen aiemmin ilmoitetun, niin sanotun säästöohjelma C:n vaikutuksia. Suunnitelma tuo yhteensä yhdeksän miljardin kruunun (880 miljoonan euron) säästöt, mistä miljardi kruunua on tarkoitus kerätä SAS:n tytäryhtiöistä. Niihin kuuluvat Spanair, Braathens, Air Botnia ja Wideroe.

– Yhteensä SAS:n puhtaat kustannussäästöt nousevat noin 14–15 miljardiin kruunuun, Lindegaard summasi kaikkien säästöohjelmien vaikutukset.

Snowflakevalopilkku

SAS on viime vuosina esitellyt yhä synkkeneviä tuloslukuja, ja säästöohjelmat ovat seuranneet toisiaan. Terrorismipelkojen ohella yhtiö on kärsinyt onnettomuuksista ja kovenevasta kilpailusta, jota ovat tuoneet lähinnä Ruotsin markkinoille rynnineet halpalentoyhtiöt.

SAS:n vastaus Ryanairin, Sterlingin ja Virgin Expressin haasteeseen on maaliskuussa lanseerattu Snowflake-konsepti. Kevytversio SAS:sta tarjoaa edullisia lentoja eurooppalaisiin kaupunkeihin.

– Snowflake on ollut positiivinen yllätys, ja aiomme avata uusia reittejä tulevina kuukausina, Lindegaard sanoi.

Vaikka Snowflaken markkinointiin on satsattu suhteellisen vähän, yhtiö sai 100 000 lippuvarausta jo ennen neitsytlentoaan. Halpakonsepti ei kuitenkaan yksin auta SAS:ia jaloilleen. Analyytikoiden mukaan yhtiön tulevaisuus riippuu täysin uudesta säästösuunnitelmasta.

– Jos SAS toteuttaa C-suunnitelman säästöt, se tekee voittoa vuonna 2005, sanoi Carnegien lentoanalyytikko Carsten Leth, joka ei kuitenkaan ole varma siitä, että suunnitelmassa onnistutaan.

– Miltä SAS näyttää 4–5 vuoden kuluttua, onko se Lufthansan tytäryhtiö, sitä on tänään hyvin vaikea sanoa, Leth puntaroi.

Tuoreimmat osastosta