200305622 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Autoni on kotini

Julkaistu: 9.5.2003 11:57

Sipoolaiset Lars ja Ringa Ingman kiertävät matkailuautollaan harrasteiden merkeissä Eurooppaa ympäri vuoden

Ingmanin meijerisuvun ydinperhettä edustavat Ringa ja Lars Ingman yrittävät haastattelun alkajaisiksi vaatimattomasti ensin vähätellä omaa matkailuautoharrastustaan. Ringa-rouva luonnehtii heitä vain satunnaisiksi harrastelijoiksi ja huomauttaa, että talvikaudeksi asuntoautoineen Espanjaan letkassa muuttavat suomalaiset ovat vasta aitoja karavaanareita.

Haastattelun kuluessa vähättely paljastuu kuitenkin aiheettomaksi, sillä ilmenee, että Ingmanit ovat matkailuautonsa kanssa liikkeellä tämän tästä. Viikon–parin mittaisia retkiä kertyy Suomen Lapin ja Espanjan välillä useita vuodessa. Erona ”aitoihin” karavaanareihin on se, että Ingmanit eivät kierrä leirintäalueita itse kiertämisen tai leirintäalueiden takia, vaan matkat liittyvät muihin harrastuksiin: suunnistukseen, raveihin ja talvisin myös hiihtoon.

Omaehtoinen liikkuminen Euroopan maanteillä on Lars Ingmanille luonteva tapa matkustaa, sillä hän vastasi eläkkeelle jäämiseensä saakka kuljetuksista isänsä Hjalmar Ingmanin perustamassa meijeriyhtiössä. Kun harrastukset vielä sattuivat ulottumaan eri puolille Eurooppaa, tuntuivat ensin matkailuvaunut ja nyttemmin matkailuautot luontevilta kulkuneuvoilta.

– Alkuaikoina kiersimme suunnistuskilpailuja teltalla, mutta kun 1960-luvun lopulla kerran tuli vettä kaatamalla, päätimme kokeilla matkailuvaunua. Ensimmäiset kokemukset saimme lainavaunusta, ja siitä se sitten alkoi, muistelee Lars Ingman.

Ensimmäisen oman matkailuvaununsa Ingmanit hankkivat 1970-luvun puolivälissä, mutta matkailuautoon he siirtyivät jo kymmenkunta vuotta myöhemmin. Tosin autoon siirtyminen ei ollut aivan itsestään selvää.

– Kyllä auto alkoi tuntua kätevämmältä, kun esimerkiksi suunnistuskilpailuissa liikutaan usein pienillä metsäteillä ja pelloilla. Auton ja vaunun yhdistelmä on ahtaissa paikoissa matkailuautoa hankalampi, perustelee Lars Ingman vaihtoa.

– Mutta vaunussa oli kyllä se paljon paremmin, että kun Lasse lähti aamulla aikaisin liikkeelle, hän otti vain auton ja muut saivat jatkaa nukkumistaan. Nyt täytyy kaikkien herätä ja kaikki tavarat täytyy pakata autossa omille paikoilleen ennen kuin voidaan lähteä liikkeelle, valottaa Ringa Ingman vaihdon hankalia seurauksia.

Oma majoitus kaikilla matkoilla on tuntuvasti vähentänyt hotelliasumista ja muutenkin lisännyt liikkumisen vapautta.

– Asumme tosi harvoin enää hotelleissa, ja ainakin minä olen viihtynyt matkoilla oikein hyvin. Mutta vaimon viihtyminen ei aina ole aivan yhtä hyvää, kiusoittelee Lars Ingman vaimoaan.

– Kyllä se muuten, mutta ovathan ne kylpytilat vähän alkeelliset, vastaa Ringa-rouva.

Hänen mielestään varsinkin iltamenoihin valmistautumiseen asuntoauton pesutilat ovat hieman puutteelliset. Samalla hän tosin vahvistaa miehensä tulkinnan, että pesutilojen toimivuus riippuu paljolti käyttäjän vaatimuksista.

Myös keittiövarustus on Ingmanien autossa heidän oman luonnehdintansa mukaan niukanlainen, joskin riittävä. Koska matkoilla ollaan useimmiten muiden harrastusten parissa, ei aikaa suuriin ruokajuhliin jää. Matkaruokailut hoituvat tavernoissa ja pikaruokaloissa.

Autossa on toki ruoan laittamiseen pieni työpöytä liesilevyineen, mutta tilava jääkaappi on ilta- ja aamupalatarjoilujen varmistamiseksi tärkeämpi. Mittavien keittotasojen ja mikroaaltouunien asemesta Ingmanien autossa on vastaavasti enemmän säilytystilaa vaatteille ja muille varusteille.

Matkojen tarkoitus asettaa vaatimuksensa toimivan matkailuajoneuvon valinnalle. Ingmaneilla muut harrastukset ovat matkojen pääasiallinen tarkoitus, joten myös matkailuajokki on vaatimusten mukainen. Auto on Mercedes Benzin takavetoiselle alustalle rakennettu Hymer Starline 630 vuosimallia 2002.

– Suunnistuskilpailujen parkkipaikat ovat usein pelloilla, mikä esimerkiksi sateiseen aikaan voi merkitä aika heikkojakin ajo-olosuhteita. Tämän takia auton on parempi olla takavetoinen. Matkailuautot ovat aika takapainoisia ja etuvetoisella jää helpommin kiinni mutaan, valaisee Lars Ingman.

Hiihtoharrastus ja jokatalviset matkat Lappiin edellyttivät autolta hyviä talviominaisuuksia – eli tehokasta lämmitystä ja eristystä. Tosin Lars Ingman moittii Hymerin lämminilmapuhallukseen perustuvaa lämmitystä kovimmilla talvipakkasilla turhan äänekkääksi. Hän arvelee, että vesikeskuslämmitys voisi hiljaisempana olla miellyttävämpi.

Kolmas tärkeä vaatimus oli, että vuodeosasto on auton takapäässä. Tämä sallii auton arkisen käytön ilman, että vuoteita tarvitsee jatkuvasti sijata edes takaisin pois tieltä ja paikoilleen. Auton takaosan leveän kaksoisvuoteen lisäksi ohjaamon yläpuolella on vierasvuoteena käytettävä parivuode. Tarvittaessa myös ruokailuryhmästä syntyy ylimääräinen vierasvuode.

Asuntoauton takaosan vuoteita voi tarvittaessa käyttää matkankin aikana. Ingmaneilla on autonsa päävuoteessa erityinen turvaverkko, joka estää nukkujia putoamasta vuoteesta jarrutuksissa. Punkat ja verkko olivat tarpeen esimerkiksi viime kesänä, kun Ingmanit kävivät Naantalissa viiden lapsenlapsensa kanssa. Vauhdikas retkipäivä uuvutti lapset niin, että kaikki viisi nukkua köllöttivät auton takaosassa koko kotimatkan Naantalista Sipooseen.

Matkoja suunnitellaan koko ajan, mutta lopulliset matkapäätöksensä Ingmanit tekevät useimmiten muutaman viikon tai jopa muutaman päivän ennakolla. Yleensä matkat ovat yhden viikonlopun ja parin viikon välillä, mutta ensi kesänä voi olla kuukaudenkin matka tiedossa.

– Tässä on vielä vähän avoimia kohtia, mutta ehkä kierrämme Norjassa, Ruotsissa, Ranskassa ja Sveitsissä kuukauden yhtä soittoa, luettelee Lars Ingman. Matkaan kuuluu suunnistuskilpailuja ja raveja.

Yleensä Ingmanit aloittavat Euroopan-matkansa matkustajia mukaansa ottavalla rahtilaivalla Helsingistä Saksan Travemündeen. Sopivien aikataulujen lisäksi rahtilaivat ovat heidän mielestään huomattavasti mukavampia kuin meluisat Ruotsin-laivat.

Reittisuunnitelmat tehdään yhdessä, mutta suunnistus ja kartanluku ovat kokeneet Ingmanien matkoilla suuren mullistuksen.

– Nyt meillä ei kukaan enää huuda kuskille vääristä kaistavalinnoista, sillä meillä on nykyisin autossa mukana toinen nainen, joka lukee karttaa, nauraa Ringa Ingman.

Pariskunnan ”toinen nainen” on auton kojelaudalle asennettu satelliittinavigaattori, joka opastaa kuljettajaa toivottuun määränpäähän sekä karttanäytön symbolein että konemaisen naisäänen lausumilla ajo-ohjeilla.

– Tämä plotteri on kyllä ollut erittäin hyödyllinen. Viime talvena olimme suurissa raveissa Pariisissa ja ajoimme laitteen avulla yöllä ennestään vierasta reittiä Travemündeen. Syötin laitteelle toivomukseksi mahdollisimman nopean reitin, ja matka sujui laitteen neuvoilla tosi hyvin. Joskus ajoin harhaan, mutta laite ohjasi meidät ääntä korottamatta pian takaisin oikealle tielle, kiittelee Lars Ingman.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?