200301467 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Rinnakkaisvalmisteet syövät lääkejättien myyntiä

Julkaistu: 30.4.2003 17:51

Monien lääkkeiden myynti on puolittunut patenttisuojan loppuessa

Eurooppalaiset lääkejätit menettävät nyt ripeästi monien myydyimpien tuotteidensa markkinoita rinnakkaisvalmistajille. Kun alkuperäisen lääkkeen patenttisuoja lakkaa, rinnakkaisvalmistaja pääsee kilpailuun mukaan hyvinkin ripeästi.

Euroopan suurin lääkeyhtiö GlaxoSmithKline on menettänyt antibiootti Augmentinin myynnistä peräti 42 prosenttia tämän vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana, kun markkinoille on tullut kilpailevia rinnakkaisvalmisteita. Maailman suurimmilla lääkemarkkinoilla USA:ssa Glaxon alkuperäistuotteen myynti on pudonnut peräti 64 prosenttia.

Yhtään vähemmällä ei ole päässyt myöskään Euroopan toiseksi suurin lääkeyhtiö AstraZeneca. Sen suositun vatsahaavalääkkeen myynti on kutistunut 60 prosenttia, kun joulukuussa markkinoille tuli yksi kilpaileva valmiste.

Edullisempaa versiota valmistava saksalainen Schwartz Pharma lisää parhaillaan tuotantoaan ja valmistautuu ottamaan markkinoista peräti 70 prosenttia.

Myös ranskalaisen Aventisin allergialääkkeet ovat menettäneet markkinaosuuksiaan kilpaileville rinnakkaislääkkeille.

Vaikka rinnakkaisvalmisteet ovat vieneet markkinaosuuksia ripeästi etenkin USA:ssa, niin eurooppalaiset lääkeyhtiöt ovat kuitenkin onnistuneet kasvamaan Atlantin takana. Amerikkalaisten lääkkeiden käyttö lisääntyy ja he tarttuvat eurooppalaisia ripeämmin myös lääkejättien kehittämiin uutuuksiin. Esimerkiksi Glaxon myynti kohosi USA:ssa 12 prosenttia kopiovalmistajien kilpailusta huolimatta.

Euroopan myyntikangertelee pahiten

Euroopassa brittiyhtiön myynti kohosi vain prosentin. Rinnakkaisvalmisteiden lisäksi myyntiä nakersi Saksan valmistautuminen terveyspalveluidensa uudistuksiin. Saksan sairaalat ja apteekit pienensivät varastojaan ja Glaxon myynti väheni kymmenen prosenttia.

Glaxon mukaan rinnakkaisvalmisteiden kilpailu oli erityisen kovaa Ranskassa. Länsi-Euroopassa yhtiön myynti laski selvästi, mutta kokonaisuudessaan Euroopan myynti pysyi hienoisessa kasvussa Itä-Euroopan markkinoiden vetämänä.

AstraZenecakin pystyi kasvattamaan myyntiään neljä prosenttia, mutta sen voitto laski.

Kun rinnakkaisvalmisteiden käyttö lisääntyy, isojen lääkeyhtiöiden on pakko hakea uutta myyntiä uusilla lääkkeillä.

Hiv-lääkkeiden hinnoissa tehtävä kompromisseja

Glaxon kultasuoni on tämän vuoden alkupuolella ollut astmalääke Advair, jonka myynti yli kaksinkertaistui. Tämä kompensoi antibiootti Augmentinin menetykset kokonaisuudessaan.

Myös muutamat muut uudehkot lääkkeet myivät hyvin. Glaxon hiv-lääkkeiden myynti kasvoi 13 prosenttia. Niiden kohdalla yhtiö on kuitenkin joutunut taipumaan myös hinnoittelukompromisseihin, sillä länsimaisilla hinnoilla monilla aidsin riepottelemilla kehitysmailla ei ole niihin varaa.

AstraZeneca puolestaan odottaa innokkaasti kolesterolilääke Crestorin amerikkalaista myyntilupaa, jonka se odottaa saavansa elokuussa. Sen ja loppuvuodesta markkinoille tulevan veritulppalääkkeen pitäisi piristää myyntiä tulevaisuudessa.

Tuoreimmat osastosta