O.i.s.-vaateketju vaihtoinimensä takaisin Aleksi 13:ksi

Julkaistu:

Nimi ei kerännyttarpeeksitunnettuuttakahdessa vuodessa

Pari vuotta sitten lanseeratun O.i.s.-vaatekauppaketjun kyltit ovat vaihtuneet matalalla profiililla Aleksi 13 -kylteiksi maalis–huhtikuun aikana. Yhteensä 14 O.i.s-myymälän kyltit uusittiin vappuun mennessä. Samalla Aleksi 13:n logo uudistui.

L-Fashion Groupin eli entisen Luhdan omistama O.i.s-tuotemerkki ja -vaateketju lanseerattiin pari vuotta sitten. Tuolloin yhtä lukuun ottamatta kaikista Aleksi 13 -liikkeistä ja osasta Vaatehuone-ketjun myymälöistä muodostettiin O.i.s.-ketju.

Kautta aikain suurimmaksi lanseeraukseksi suomalaisessa muotikaupassa mainostettu O.i.s. ei saavuttanut riittävää tunnettuutta kahden vuoden taipaleensa aikana.

Yhtiön toimitusjohtajan Pauli Suutarisen mukaan maanlaajuisen tunnettuuden saavuttaminen olisi vaatinut ainakin seitsemän vuotta. Kärsivällisyys loppui kuitenkin kesken.

– Ratkaisu saattaa vaikuttaa hätäiseltä, mutta olemme tyytyväisiä päätökseen. O.i.s.-merkin tuoteperhe oli hyvin laaja, ja on liki mahdotonta tuottaa niin laajaa mallistoa kohtuullisin kustannuksin, Suutarinen kertoo.

Suutarisen mukaan yli kahden vuoden aikana tehty O.i.s.-merkin markkinointi ei ollut ilmaista puuhaa, eikä sen kustannuksia ole haluttu ryhtyä edes laskemaan. Sen sijaan itse nimen vaihdos eli myymälöiden kylttien vaihto ei ollut iso satsaus.

Tähtäimessä aikuinen nainen

Nimen muutokseen vaikutti ratkaisevasti Aleksi 13 -nimen 30-vuotinen historia ja tunnettuus. Suutarisen mukaan Helsingissä jopa 89 prosenttia ihmisistä tuntee merkin ja maanlaajuisestikin 60–65 prosenttia. O.i.s:n tunnettuus oli hänen mukaansa vain murto-osa tästä.

O.i.s. säilyy tuotemerkkinä. Sen lisäksi valikoimaan tulee useita tunnettuja, keskihintaisia vaatemerkkejä, kuten Mexx, Esprit ja For Youth. Tarkoituksena on myydä merkkituotteita ”aikuiselle naiselle”.

– Volyymimielessä on todella vaikeaa kilpailla esimerkiksi H&M:n hintatasovolyymin kanssa, joten olemme suuntautuneet aikuiseen naiseen. ”Aikuinen nainen” tarkoittaa pukeutumistyyliä, joka voi olla niin 20- kuin 60-vuotiaankin naisen.

Suutarisen mukaan keskivertosuomalainen ei ole valmis ostamaan ylimmän hintakvartaalin vaatteita ja todella kalliiden merkkivaatteiden markkinaosuus on vain noin 0,5 prosenttia. Keskisuurten ja pienten suomalaisten vaateketjujen tulevaisuus näyttäisikin olevan keskihintaisissa merkkituotteissa.

Merkkituotteet kilpailuvalttina

Myös pienemmät suomalaiset vaateketjut ovat löytäneet mahdollisuutensa keskihintaisten merkkituotteiden myynnistä. Puolentoista vuoden ikäinen River Co. -vaateketju myy muun muassa Espritin, Melkan ja Fransan vaatteita. Yrityksellä on myymälöitä Espoossa, Helsingissä, Porissa ja Turussa. Viides liike avattiin pari viikkoa sitten Seinäjoelle.

River Co:n toimitusjohtaja Sami Leporanta kertoo yrityksen myynnin kasvaneen alkuvuodesta yli kymmenen prosenttia. Hän uskoo erottautumisen olevan pienien vaateketjujen valtti kovenevassa kilpailussa.

– En pidä H&M:ää, Seppälää ja muita isoja ketjuja kilpailijoinamme, koska ne ovat ihan omaa painisarjaansa. Pahimpia kilpailijoita ovat muun muassa tavaratalot, joissa myydään myös merkkituotteita. Tärkeintä on kuitenkin pystyä erottumaan vaatemerkeillä, joita muilla ei ole.

Ostokulttuuri muutoksessa

Myös River Co. pitää yhtenä tärkeimmistä asiakasryhmistään aikuisia suomalaisia naisia. Suomalaisen kulutuskäyttäytymisen muuttuminen näkyykin Leporannan mukaan selkeimmin juuri naiskuluttajien uudenlaisessa ostokäyttäytymisessä.

– Aikaisemmin oli helppo todeta, minkä liikkeen vakioasiakas kukin oli. Nyt naiskuluttaja saattaa ostaa saman päivän aikana monen sadan euron jakkupuvun yhdestä liikkeestä ja seitsemän euron topin H&M:stä.

Suomalainen ostokulttuuri on Leporannan mukaan hitaasti siirtymässä länsieurooppalaiseen suuntaan. Kun tietyn ikäpolven suomalaiset ovat tottuneet ostamaan vaatteensa marketeista, nuoret aikuiset asioivat jo paljon erikoisliikkeissä.

Tulevaisuudessa vaatekulutus keskittyy Leporannan mukaan entistä enemmän erikoiskauppoihin, erityisesti kauppakeskuksissa sijaitseviin liikkeisiin.

River Co:lla onkin liikkeet muun muassa Itäkeskuksessa ja Isossa Omenassa. Laajentumisessa yritys aikoo edetä harkiten, mutta tähyilee koko ajan vapautuvia liikepaikkoja, etenkin Ruuhka-Suomesta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Perinnönjakoon liittyy yksi suuri harhakäsitys – leski ei välttämättä peri yhtään mitään

    2. 2

      EU kieltää muoviset kertakäyttömukit – synnyttää miljoonabisneksen Kotkaan

    3. 3

      Eronnut mies haki lohtua nettipeleistä: asunto meni, auto meni – oikeus lähetti tylyt terveiset

    4. 4

      Kokenut asianajaja antaa neuvon, jolla välttää perintöriidat ja mahdollisesti säästää sievoisesti rahaa

    5. 5

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    6. 6

      Katariina, 47, myi puutalokotinsa ja muutti vuokralle pieneen yksiöön – ”Olin asunut lähinnä keittiössä ja makuuhuoneessa”

    7. 7

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    8. 8

      Ranska kiistää huhut: Renaultin ja Nissanin fuusio ei ole työn alla

    9. 9

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    10. 10

      Savolaisen maatalon piirongin takaa löytyi yllättävä testamentti – veteraanin jättiomaisuus jakautui aivan uudella tavalla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perinnönjakoon liittyy yksi suuri harhakäsitys – leski ei välttämättä peri yhtään mitään

    2. 2

      Katariina, 47, myi puutalokotinsa ja muutti vuokralle pieneen yksiöön – ”Olin asunut lähinnä keittiössä ja makuuhuoneessa”

    3. 3

      Eronnut mies haki lohtua nettipeleistä: asunto meni, auto meni – oikeus lähetti tylyt terveiset

    4. 4

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    5. 5

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    6. 6

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    7. 7

      Kokenut asianajaja antaa neuvon, jolla välttää perintöriidat ja mahdollisesti säästää sievoisesti rahaa

    8. 8

      Kahden rakennusalan yrityksen epäillään laiminlyöneen miljoonien verot – rikostarkastaja: ”Suurin harmaan talouden juttu vuosikymmeneen”

    9. 9

      EU kieltää muoviset kertakäyttömukit – synnyttää miljoonabisneksen Kotkaan

    10. 10

      Savolaisen maatalon piirongin takaa löytyi yllättävä testamentti – veteraanin jättiomaisuus jakautui aivan uudella tavalla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perinnönjakoon liittyy yksi suuri harhakäsitys – leski ei välttämättä peri yhtään mitään

    2. 2

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    3. 3

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    4. 4

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    5. 5

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    6. 6

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    7. 7

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    8. 8

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    11. Näytä lisää