200305277 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Venetarkastajasäästäämonelta vaivalta

25.4.2003 13:07

Suuri osa käytetyistä veneistä vaihtaa omistajaa yksityishenkilöiden välisessä kaupassa. Veneen saa usein yksityiseltä huokeammin kuin venevälittäjältä, mutta silloin on myös kuluttajansuoja heikompi.

Osti veneen sitten ammattilaiselta tai yksityiseltä, kannattaa veneelle teetättää perusteellinen kuntotarkastus, ennen kuin kymmenientuhansien eurojen vene vaihtaa omistajaa.

Venealan kattojärjestö Finnboat yrittää juurruttaa Suomeen puolueettomien venetarkastajien ammattikuntaa. Ruotsissa harva käytetty vene vaihtaa omistajaa ilman, että ammattilainen on tarkastanut veneen perinpohjaisesti. Suomessa tarkastajia on ollut vasta muutaman vuoden.

– Ylivoimaisesti suurin osa venekaupoista tehdään edelleen ilman tarkastajaa, mutta tarkastajan käyttö kasvaa koko ajan, venetarkastaja Niklas Rönnberg kertoo.

Tyypillinen asiakas on hieman arvokkaampaa venettä ostamassa oleva henkilö, joka on veneilyharrastuksensa alkutaipaleella.

Tarkastuksen kohteista suurin osa on purjeveneitä. Suomen karikkoisilla vesillä lähes jokainen purjevene on kolhinut köliään, ja juuri karilleajon aiheuttamia vaurioita runkorakenteissa on maallikon vaikea arvioida.

– Pitkään veneilleet harrastajat ovat usein vahvasti sitä mieltä, että he itse tuntevat veneet kaikista parhaiten, Rönnberg naurahtaa.

Venetarkastuksesta Rönnberg veloittaa 45 euroa tunnilta, mihin lisätään vielä arvonlisävero ja mahdolliset matkakulut. Esimerkiksi yhdeksänmetrisen purjeveneen tarkastukseen Rönnberg arvioi kuluvan kokonaisuudessaan noin neljä tuntia.

Perusteellisessa venetarkastuksessa ammattimies tutkii esimerkiksi veneen rungon kosteuspitoisuuden, rakenteiden lujuuden ja merikelpoisuuden sekä purjeveneessä rikin kunnon. Moottorin kunnon luotettavaan arvioimiseen usein tarvitaan erillinen ammattimies.

Tarkastajan havaintojen pohjalta voidaan myyjän ja ostajan välillä sopia, korjaako myyjä mahdolliset viat vai antaako hän hinnasta alennusta.

Ammattivälittäjältäkin ostettava vene on syytä tarkastuttaa. Veneessä voi olla runkovaurioita, joita vilpittöminkään venevälittäjä ei välttämättä ole voinut havaita. Vaikka kuluttajansuoja tällöin on hyvä, säästää venetarkastus turhalta vaivalta.

Mikäli veneessä ilmenee myöhemmin vika, jota tarkastaja ei ole havainnut, ei tarkastaja ole siitä vastuussa.

– Aivan kuten kiinteistöjen kuntotarkastajillakin, meillä taloudellinen vastuu on rajattu siihen, mitä tarkastuksesta on maksettu, Rönnberg kertoo.

Venetarkastajalla ei ole kuitenkaan varaa tehdä tarkastuksia huolimattomasti, sillä pienissä veneilypiireissä huono maine leviää nopeasti. Ruotsissa venevälittäjillä on käytössä katsastusstandardi, jonka jokainen ammattilaisen välittämä vene on käynyt läpi ennen kuin se ilmaantuu myyntilistalle.

Lista venetarkastajista löytyy Finnboatin nettisivuilta osoitteesta www.finnboat.fi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?