200302889 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Ruuan ja lääkkeiden mainonta nousee ensin

Julkaistu: 8.4.2003 15:58

Lähes puolet saksalaisten mainos- ja viestintätoimistojen johtajista uskoo laskutuksensa pysyvän tänä vuonna edellisvuoden tasolla, mutta melkein yhtä moni pelkää edelleen laskua, kertoo alan kattojärjestö GWA:n kevätmonitori.

– Ilmapiiri on parempi kuin puoli vuotta sitten. Luotamme nollakasvuun, kiteyttää GWA:n puheenjohtaja, Jung von Mattin toimitusjohtaja Holger Jung.

Joka toinen toimisto kertoo saavansa asiakkailtaan viestiä mainonnan, varsinkin aggressiivisen hintamainonnan, lisäämisestä.

Nousu näyttää lähtevän elintarvikkeiden ja nautintoaineiden, lääkkeiden, vähittäiskaupan ja postimyynnin suunnalta. Telealalla, pankeissa ja mediassa sen sijaan ollaan edelleen äärimmäisen pidättyväisiä.

Viime vuonna GWA:n jäsenyritysten liikevaihto laski vajaat kaksi prosenttia. Tammi– helmikuussakin oltiin vielä selvässä laskussa.

Yleisen varovaisuuden ohella mainonnan tekijöitä painaa se, että asiakkaat suunnittelevat yhä lyhyemmällä tähtäimellä ja päättävät tilauksistaan viime tingassa.

Irakin sodan uskottiin vielä maaliskuun viimeisellä viikolla korkeintaan viivästyttävän kampanjoiden käynnistämistä.

Tuoreimmat osastosta