200308733 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Lastensynttärit karkasivat kotoa

Julkaistu: 7.4.2003 16:52

Lasten toiminnallisista syntymäpäiväjuhlista on tullut villitys. Vuosien vaihtumista syntymäpäiväsankarit kavereineen juhlivat kylpylöissä tai vaikka temppuradalla.

Lastensynttäreiden vuoto kodin ulkopuolelle alkoi yli vuosikymmen sitten. Tuolloin päivänsankari kutsui kaverinsa esimerkiksi hampurilaisbaariin herkuttelemaan. Sittemmin juhliminen on siirtynyt toiminnallisempaan suuntaan. Nyt juhlia järjestävät niin uimahallit, kylpylät ja urheiluseurat kuin asiaan vihkiytyneet yritykset.

Turun seudulla yksi ensimmäisistä juhlajärjestäjistä oli Hesburger-hampurilaisketju. Markkinointipäällikkö Marko Salmelan mukaan synttärijuhlat eivät koskaan ole olleet liiketaloudellisesti kovin merkittäviä.

– Kysymys on enemmän palvelusta ja imagon kohottamisesta kuin euroista, sillä synttärit teettävät ylimääräistä työtä ja kulut kohoavat melko suuriksi, arvioi Salmela.

Maanlaajuisesti 35 Hesburgeria järjestää lastensynttäreitä. Isommilla paikkakunnilla juhlijoita riittää joka päiväksi ja kaikkiaan yritys järjestää noin 3000 kekkerit vuodessa. Ahkerin käyttäjäryhmä on 4–8-vuotiaat.

Vaatimuksetovat kasvaneet

Viime vuosina lasten – ja ehkä vanhempienkin – vaatimukset ovat kasvaneet. Pelkkä syöminen ja juominen ei aina riitä.

Lietolainen puuhakeskus Mukkelis Makkelis aloitti synttäritoiminnan kuutisen vuotta sitten koemielessä. Kysyntä on kasvanut tasaisesti ja kiivaimpaan sesonkiaikaan keväällä Mukkelis joutuu myymään eioota. Viime vuonna yrityksen temppuradalla, trampoliinilla ja ”juustomaassa” peuhattiin 423 synttäreillä.

– Toiminta on paisunut kuin pullataikina ja tänäkin keväänä meiltä menee ruuhkan vuoksi ohitse noin 50 lastenjuhlat, kertoo Mukkelis Makkelis -yrityksen vetäjä Kai Lagerström.

Lagerströmin mukaan alalle on alkanut tulla kunnon kilpailua vasta viime aikoina.

– Lastenjuhlien järjestäminen on sikäli kiitollista puuhaa, että markkinoida ei tarvitse. Alalla toimii puskaradio, koska vierasryhmä on liikkuva markkinointiyksikkö.

Lisäävaihtoehtoja

Vaikka Lagerström ei pane kilpailua pahakseen, katsoo hän erilaisten yleishyödyllisten yhdistysten ja urheiluseurojen vääristävän alan hintakilpailua. Yrityksen kustannuksia lisää pakollinen arvonlisävero.

Kongressi- ja kylpylähotelli Karibian markkinointipäällikkö Tiina Vienanlinna on myös havainnut synttärikysynnän kasvaneen. Karibia aloitti lastenjuhlansa reilu vuosi sitten ja jo nyt vuositasolla polskitaan ja maiskutellaan satoja kertoja.

– Meille tämä ei ole taloudellisesti merkittävää, koska päätoimintamme on kokouksissa. Olemme vain halunneet tehdä tällekin lohkolle vaihtoehdon, korostaa Vienanlinna.

Urheiluseuroille synttäreistä kertyy merkittävääkin tuloa. Esimerkiksi trampoliinivoimisteluun panostava Turun Sirkus ry. kerää lastensynttäreillä noin kolmanneksen vuosittaisista käyttömenoista.

Puheenjohtaja Esa Östberg uskoo, että lastensynttäreiden suosion kasvun taustalla on sekä lasten vaatimukset että vanhempien halu päästä vähemmällä.

– Vanhemmat säästyvät kauppareissuilta ja kotikin pysyy siistinä. Täällä riittää taikatemppujen ja temmellyksen painikkeeksi naksut ja limsa, toteaa puheenjohtaja Östberg.

Tuoreimmat osastosta