200304751 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kesko hakee lähikauppojen kilpailukykyä

Julkaistu: 20.3.2003 17:59

Kesko menetti markkinaosuuttaan etenkin pienissä kaupoissa, joiden toimintaa se pyrkii nyt terästämään. Markkinointijohtaja Jaakko-Pekka Vehmaksen mukaan yksi keino on laskea Pirkka-tuotteiden hintoja, mikä parantaa niin suurten kuin pientenkin kauppojen kilpailukykyä koko Suomessa.

Vehmaksen mukaan Kesko on tyytyväinen viime vuoteen, koska myynti sujui hyvin isoissa yksiköissä ja Citymarketit ja K-Supermarketit menestyivät. Niiden vauhti parani loppuvuodesta, ja sama tahti näyttää jatkuvan.

Hypermarketit ovat Vehmaksen mukaan vakiinnuttaneet paikkansa Suomessa. Niitä tulee vielä jonkin verran lisää, mutta ei enää lukumääräisesti yhtä paljon kuin aikaisemmin.

– Näyttää siltä, että myös supermarketit ja marketit ovat alkaneet kasvattaa suosiotaan, Vehmas sanoo.

Vehmas olettaa, että halpahintaisten tuotteiden myynti kasvaa tänä vuonna Suomessa. Siitä osansa nappaa saksalainen laatikkomyymäläketju Lidl, jonka tuomiin muutoksiin Kesko on hänen mielestään osannut varautua hyvin etenkin isoissa yksiköissään.

Tämän vuoden markkinaosuuslukuja Vehmas ei ala arvailla.

– Kovasti olemme pohtineet niitä. Tietysti ensin pysäytämme markkinaosuuden laskun, jonka saimme hidastumaan viime vuonna. Markkinoilla on paljon muutoksia, joten veikkaaminen on hankalaa. S-ryhmän kanssa kamppailu on ollut aikamoista muutaman vuoden paikallisella ja alueellisella tasolla. Nyt kilpailu on koventunut myös valtakunnallisesti ja yllättävän tasaista on.

Tuoreimmat osastosta