200307571 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Merkkitavaran puolustaja

Julkaistu: 14.3.2003 9:17

Odotin todella hetkeä, jolloin saatoin liittyä viinibisnekseen, Miguel Torres-Maczassek, 28, tunnustaa.

Oikea aika koitti viime vuonna, jolloin isä, Miguel A. Torres kysyi pojaltaan, haluaako hän kokeilla siipiensä kantavuutta Espanjassa vai Chilessä.

Miguel Junior valitsi Katalonian ja Juan Leònin viinitarhan, joka tuli Torresin omistukseen 1990-luvun puolivälissä. Nyt perinteikäs talo siirtyy nuorissa ohjaimissa uudelle vuosituhannelle.

Jean Leòn tunnetaan pitkään kypsytetyistä reserva-viineistä, joista punainen gran reserva löytyy Alkon tilausvalikoimassa. Nuori Torres toi niiden rinnalle tuoreen aromaattisen Terrasola-valkoviinin. Uusien istutusten myötä luvassa on lisää uutuusviinejä muutaman vuoden kuluttua.

Kannuksensa kulutustavarakaupassa Miguel Junior hankki opiskelemalla markkinointia Barcelonassa ja Durhamissa, Pohjois-Carolinassa Yhdysvalloissa. Sieltä löytyi myös aviopuoliso, ja isä Torres huokaili viime kesänä häiden aattona viinin lähettämisen vaikeutta mutkikkaiden alkoholilakien osavaltioon. Ulkomaisen siipan valinnassa Junior noudattaa perinnettä, sillä hänen äitinsä Waltraud on saksalainen. Täti Marimar puolestaan tekee viiniä Kaliforniassa

– Viini ympäröi meitä Torresin perheessä. Lapsena olin aina viinitarhassa, Miguel Junior muistelee lapsuudenkotiaan Mas La Planan tarhan keskellä.

Perheyhtiöön ei kuitenkaan astuta noin vain. Miguel Junior hankki kokemusta liike-elämässä tuotepäällikkönä kansainvälisten parfyymien parissa New Yorkissa.

– Torresilla noudatetaan tiukkoja sääntöjä, milloin perheenjäsen voi tulla yhtiön palvelukseen. Halusin työskennellä ensin toisella alalla ja valitsin parfyymit. Nyt Jean Leòn on minulle henkilökohtainen projekti, jonka haluan toteuttaa.

– Siskoni ja minä arvostamme vapautta, joka meille annetaan. Jos havaitsen tarvitsevani uusia tammitynnyreitä tai haluan istuttaa uusia lajikkeita, en joudu kysymään lupaa siihen. Mutta on myös hienoa, että voin tarvittaessa kysyä neuvoa isältäni.

Uusi sukupolvi astuu vanhemman rinnalle Torresilla muutenkin. Isosisko Mireya julkisti viime vuonna omat Nerola-viininsä. Niitä myydään meillä ravintoloissa sekä Viking Linen laivoilla. Pakkauksen suunnitteli Miguel Junior, markkinoinnin ammattilainen.

Tuoreimmat osastosta