200309917 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Liian pienipakkopaita

Julkaistu: 10.3.2003 18:44

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Eero Lehti on eri linjoilla kuin kannattajakuntansa. Muutamissa kyselyissä jopa kaksi kolmasosaa osa yrittäjien jäsenkunnasta pitää nykyistä demarien ja kokoomuksen varaan rakentuvaa hallituspohjaa parhaana myös jatkossa. Puheenjohtaja Lehti sen sijaan totesi lehtihaastattelussa, että maahan tulisi saada porvarihallitus.

- Tässä ei nyt valita pelkästään Paavo Lipposta, vaan silloin valittaisiin jälleen SAK:n pakkopaita. Ja Lipponen kulkee SAK:n pakkopaidassa, joka on hänelle kaksi numeroa liian pieni, totesi Lehti Turun Sanomien ja Aamulehden haastattelussa.

Sisäisen tarkastajan mielestä kyse on työrauhan arvosta. Jäsenkunta selvästi arvostaa vakaita oloja. Puheenjohtaja haluaa enemmän dynamiikkaa ja säpinää. Sitä Suomeen syntyykin takuuvarmasti käymällä ammattiyhdistysliikkeen niskaan.

On kokonaan toinen asia maksaako moinen isku vaivan. Jäykkyyksiä täytyy purkaa, mutta miten se voidaan hoitaa tehokkaimmin.

Paatunut Sisäinen tarkastajakin tuntee Suomen hiihtoliittoa kohtaan enää lähinnä sääliä. Uuden doping-tapauksen myötä mieleen nousevat siitä huolimatta väkisinkin vuoden 1998 STT:n doping-uutissoinnin jälkimainingit.

STT:n doping-väitteille ei silloin löytynyt näyttöä, mutta Hiihtoliitosta löytyi laaja joukko vastuunkantajia. Sekä toimihenkilöt että luottamushenkilöt kokivat aulavahtimestaria myöten tulleensa herjatuksi. Olivat kovasti osallisia.

Käräjäoikeus langetti STT:n maksamaan korvauksia peräti 19 Hiihtoliiton luottamus- tai toimihenkilölle. Korvaustensaajien joukossa oli muun muassa Kari-Pekka Kyrö. Yhteensä käräjäoikeus määräsi 1,57 miljoonan markan eli yli 260 000 euron kipurahat. Hovioikeus lievensi tuomioita selvästi ja katsoi henkisen kärsimyksen 210 000 markan eli noin 35 000 euron arvoiseksi. Myös korvaustensaajien joukko harveni hovissa.

Kun Lahden doping-katastrofin jälkeen Val di Fiemmessä paljastui uusi Suomen hiihtoa nöyryyttävä doping-tapaus, vastuunkantajista on Hiihtoliiton liepeillä toistaiseksi ollut pulaa.

Uusimman doping-tapauksen B-näytettä odotellessa Hiihtoliitossa on varmasti aikaa pohtia tätäkin asiaa. Vastuuta kun voi kantaa monella tavalla.

Valio on astunut Fanny-vanukkaansa markkinoinnissa uusille ulottuvuuksille. SEKin suunnitteleman ulkomainossarjan häkellyttävin slogan kuuluu ”Mitään pihtaamatta”, joka panee epäilemään, että kohderyhmä on erityisesti varusmiehet, peräkammarin pojat tai muut puutteenalaiset, etenkin kun brittislangissa fanny tarkoittaa juuri sitä minkä yhteydessä pihdata-verbiä tavataan käyttää.

Jäänkin odottamaan, koska SEK onnistuu myymään makeisteollisuudelle idean Dick-energiapatukasta, jota voisi markkinoida naisille sloganilla ”yksinäisiin hetkiin” tai myöhäisillan tv-mainoksissa ”ankaraan puutteeseen”.

Tuoreimmat osastosta