200309367 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Luottamus kännykkäpeleihin ei horju

Julkaistu: 4.3.2003 16:41

Mobiilipelienkannattavuus on ollutheikkoa, mutta uusienkännyköiden pitäisipäästää pitkäännousua odottanutala pälkähästä.Nousun ajankohdastaon erilaisia arvioita.

Konsoli- ja tietokonepelit ovat kasvavaa bisnestä, mutta kännyköillä pelaaminen ei ole laajassa mittakaavassa yleistynyt. Uskoa alalta löytyy yhä, vaikka monet alan yritykset ovat ajautuneet vaikeuksiin.

– Java-teknologiaan perustuvien pelien aika on nyt, kun uudet javaa tukevat kännykät yleistyvät. Pelien latausluvut ovat kasvussa, mikä luo uskoa markkinoiden kehittymiselle. Miksi mobiilipelien kysyntä ei kasvaisi aivan samalla tavalla kuin konsolipelien, kysyy WES:n toimitusjohtaja Mika Eriksson.

Vuonna 1998 perustettu WES (Wireless Entertainment Services Finland) on yksi mobiiliviihteen menestyjistä Suomessa. Yhtiö on vaikeassa markkinatilanteessa onnistunut tekemään kolme viime tilikautta voittoa.

Toisenlainen näkemys pelimaailmasta on Codetoysilla, joka syntyi Codeonlinen ja Springtoysin fuusion seurauksena vuosi sitten. Tammikuussa yritys irtisanoi puolet työntekijöistään, koska kannattavuus pelimarkkinoilla on ollut heikkoa.

– Kännykkäpeliyritysten kohdalla on tällä hetkellä menossa siirtymävaihe. Uskon, että vasta vuonna 2004 markkinoilla on siinä määrin uusia teknologioita tukevia puhelimia, että voidaan puhua merkittävästi kasvavasta liiketoiminnasta, sanoo Codetoysin toimitusjohtaja Matti Hämäläinen.

– Siihen saakka valtaosa tulovirrasta tulee kuluttajilla jo olevista teknologioista, kuten sms:stä ja wapista. Samaan aikaan on kehitettävä sovelluksia uusille päätelaitteille, mikä ei ole välittömästi tuottavaa vaihetta yrityksen toiminnassa, hän jatkaa.

Pelejä markkinoidaan WES:n Mika Erikssonin visioissa tunnettujen brandien vetovoimalla.

– Pelimaailmassa tunnetut brandit ovat niitä houkuttimia, joilla pelejä markkinoidaan. Olen varma siitä, että esimerkiksi kymmenien erilaisten rallipelien joukosta suomalainen valitsee Tommi Mäkisen rallipelin, koska sen hän tunnistaa. Tietysti pelin itsessään täytyy olla hyvä ja graafisesti houkutteleva, Eriksson sanoo.

Kuluttaja maksaa jokaisesta kännykällä ladattavasta pelistä lataamiseen käytettävän yhteysajan lisäksi kiinteän hinnan, josta osa menee pelin tehneelle yritykselle. Jos pelien latausmäärät nousevat edes lähelle kännykkälogojen latausmääriä, puhutaan valtavista rahasummista. Tällöin yhdellä pelillä voi tehdä suuren omaisuuden.

– WES ei panosta siihen, että meillä olisi kymmeniä erilaisia pelejä. Lisensoimme brandin sen oikeuksien omistajilta, ostamme java-koodaamisen kumppaneiltamme, teemme itse peleihin soveltuvan grafiikan ja paketoimme sen toimivaksi kokonaisuudeksi asiakkaidemme myytäväksi eri puolilla maailmaa. Tässä liiketoiminnassa noudatetaan viihdeteollisuuden pelisääntöjä: riittää, että muutama peli vuodessa lyö itsensä kunnolla läpi, Mika Eriksson kertoo.

Codetoys keskittyy yhä selvemmin interaktiivisia pelejä tukevan alustansa ja siihen liittyvän kokonaispalvelun kehittämiseen. Tätä kautta myös muiden kehittäjien pelejä ja muita sovelluksia voidaan jakaa kansainvälisille operaattorimarkkinoille.

– Mobiilipelaamisessa on tärkeää, että käytetään hyödyksi matkapuhelimen erityispiirteitä. Yksi niistä on se, että käyttäjä voi olla osa yhteisöä ja pystyy kilpailemaan muiden kanssa. Tällä hetkellä panostamme kehittämäämme peliteknologiaan, joka mahdollistaa tällaisen interaktiivisen pelaamisen. Tarjoamme palveluamme ensisijaisesti teleoperaattoreille, jotka ovat tärkeimpiä asiakkaitamme.

WES ja Codetoys ovat molemmat aloittaneet soittoäänien tekemisellä ja siirtyneet kohti suurempia riskejä, pelimaailmaan.

Pääomasijoittaja 3i, joka on sijoittanut 2,7 miljoonaa euroa suomalaiseen 3D-grafiikkaa ja pelialustoja valmistavaan Fathammeriin, uskoo ajan olevan nyt kypsä pelimarkkinoiden kehittymiselle.

3i:n teknologiatiimin johtajan Vesa Sadeharjun mukaan Nokian avaus pelimaailmassa kertoo paljon markkinatilanteesta.

– Mobiilipeleissä tärkeintä on se, miltä ne näyttävät ja tuntuvat. Uudet päätelaitteet mahdollistavat entistä kiinnostavampien pelien tekemisen, mikä vahvistaa uskoa mobiilipelien kysynnän kasvuun. Mielenkiintoista on ollut havaita Nokian suuri rooli mobiilipelimarkkinoilla, joka varmasti ohjaa peliyritysten liiketoiminnan suuntautumista.

Sadeharjun mukaan mobiilipeliyritysten elinehto on huolellisesti mietitty liiketoimintamalli, jolla luodaan edellytykset kannattavalle liiketoiminnalle.

– Mobiilimaailmassa toimivien yritysten ongelmat johtuvat siitä, että toimivaa liiketoimintakonseptia ei ole löydetty. Matopeli on ollut erittäin suosittu, mutta ei se ole liiketoimintakonseptina kovin kannattava kuin ehkä laitevalmistajalle.

Mobiilipeliyritysten suurimpia asiakkaita ovat teleoperaattorit. Pelien suosioon vaikuttaa paljon se, millaisilla keinoilla operaattorit houkuttelevat kuluttajia pelaamiseen.

– Uskoisin, että kun pelialustat kehittyvät ja peleistä saadaan näyttäviä, tulee teleoperaattoreilla olemaan tärkeä rooli pelien jakelukanava. Keskeinen kysymys on pelien hinnoittelu: kuinka paljon ihmiset ovat mobiilipeleistä valmiita maksamaan, Sadeharju sanoo.

Tuoreimmat osastosta