200307454 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kotimaisilla suksitehtaillaon takana ennätystalvi

Etelä-Suomen luistavat talvikelit tyhjentävät kauppojen ja tukkureiden varastot. Se tietää suksitehtaille kiirettä myös ensi syksynä.

27.2.2003 15:26

Kuluva talvi on ollut kotimaisille suksivalmistajille ennätyksellisen hyvä. Varsinkin Etelä-Suomessa jo joulun alla alkaneet hiihtokelit ovat pitäneet suksikaupan niin hyvässä luistossa, että kauppojen ja maahantuojien varastot kumisevat jo tyhjyyttään.

Viime vuodet hyvinkin tiukoilla olleille suomalaistehtaille ruuhka-Suomen sitkeä lumipeite on ollut sananmukaisesti taivaan lahja.

– Jo viime talvi oli vähintään kohtuullinen, mutta tämä kausi on erittäin hyvä. Suksimyynti on kasvanut kaikkiaan parisenkymmentä prosenttia, ja kotimaassakin noin viisitoista. Vastaavaa saa hakea jostain 1990-luvun puolivälistä, toteaa kiteeläisen, noin 45000 suksiparia valmistavan Karhu Sporting Goodsin toimitusjohtaja Pertti Keskitalo.

Samoilla linjoilla on Hartolassa toimivan Peltonen Skin toimitusjohtaja Juhani Eskelinen. Hän arvioi tämän kauden myynniksi noin 75000 paria. Lukema olisi kuulemma ollut suurempikin ilman vuodenvaihteen omistajanvaihdosruljanssia.

– Loppuvuoden tuotantoon tuli tuolloin kuoppa. Konkurssipesä huolehti vain aiemmin sovituista toimituksista ja uusi yhtiö joutui tammikuussa aloittamaan homman alusta, harmittelee Eskelinen.

Peltosen pääomistajia ovat Eskelisen lisäksi norjalainen Åsnes Ski ja Normark Suomi. Yhtiö tähtää tänä vuonna Hartolan tehtailla noin kahden miljoonan euron liikevaihtoon. Myös muita urheiluvälineitä maahantuova Karhu Sporting Goods puolestaan teki viime vuonna 6,7 miljoonan euron liikevaihdon. Nettotulosta syntyi Keskitalon mukaan kymmenkunta prosenttia liikevaihdosta.

Ensi syksynäkinriittää kiirettä

Suksitehtailijoiden näkymät ovat valoisat myös ensi talven suhteen.

Kauppojen varastot ovat etenkin halvempien ja keskihintaisten suksien osalta tyhjentyneet, mikä tietää varmaa tilauskantaa ensi syksyä ajatellen. Yleensä urheiluliikkeissä riittää vanhaa ja pienellä alennuksella myytävää mallistoa pitkälle seuraavankin kauden tarpeisiin, mikä jarruttaa uusien erien sisäänostoja.

– Tämän parempaa starttia ei olisi voinut meidän tapauksessamme edes toivoa. Ja mikä parasta, hyviä talvikelejä on riittänyt myös Ruotsiin ja Norjaan, myhäilee Eskelinen.

Pertti Keskitalon mukaan peruspakettien kasaaminen alkaa olla muutenkin hankalaa, sillä suksien ohella myös monovarastot ovat huvenneet. Urheiluliikkeiden ja tavaratalojen suksialennusmyynteihin onkin jäämässä vain kalleimpia suksimalleja.

– Tällä menolla alennusmyynteihin ei ole edes tarvetta, arvelee Eskelinen

Suomessa myydään vuosittain 220000–230000 suksiparia. Parimäärillä mitaten markkina on kotimaisten merkkien hallussa, sillä Peltosen, Karhun ja Amerin omistaman Atomicin osuus koko kakusta on noin kaksi kolmannesta.

Loppujoukosta vahvin on Fischer. Rossignolin ja Madshusin myynti on jo selvästi pienempi. Pitkät perinteet omaava Järvinen on nykyisin Peltosen tuotemerkki. Sukset ovat tuontitavaraa.

Tuotantoa Virostatakaisin Suomeen

Karhu ja Peltonen siirsivät 1990-luvulla pääosan tuotannostaan Viroon ja Venäjälle. Suomessa säilyi lähinnä tuotekehitys ja kilpasuksien valmistus. Nyt molemmat ovat hyvän menekin myötä siirtämässä osaa tuotannostaan takaisin Suomeen.

– Myös Kanadan tehtaiden järeämpi, Pohjois-Amerikan markkinoille menevä maastosuksituotanto siirtyy tänne Kiteelle, kertoo Keskitalo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?