200302218 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Tv-mainonta käänsi Alman voitolle

Julkaistu: 13.2.2003 20:23

Alma onnistuinostamaan televisiomainosten hintoja

Alma Media -konsernin televisioherrat pystyivät viimein viime vuonna korottamaan tv-mainonnan hintoja. Se yhdessä konserninlaajuisen säästökuurin ja nettiosaston suunnanmuutoksen kanssa muodostivat merkittävimmät tekijät yhtiön tuloksen kääntymiselle kohtuullisesti plussan puolelle loka–joulukuussa. Vielä vuosi sitten loppuvuoden tulos oli vahvasti miinuksella televisiotoiminnan vaikeuksien ja nettipuolen sukeltelun vuoksi

Televisio- ja radiotoimintaa harjoittavan Broadcasting-ryhmän johtaja Pekka Karhuvaara sanoi, että neljä vuotta jatkunut televisiomainonnan hintojen lasku oli pakko saada oikenemaan. Siinä onnistuttiin ja tv-mainonnan hintoja on Karhuvaaran mukaan tarkoitus nostaa edelleen ”maltillisesti”.

Koko viime vuoden tulos kääntyi sekin kohtuullisesti voiton puolelle ja liikevaihto kasvoi hieman. Toimitusjohtaja Juho Lipsanen muistutti kuitenkin, että kannattavuuden parantuminen perustui pääosin tappioyksiköiden pienentyneisiin tappioihin.

– Tyytyväisyyteen ei ole vielä aihetta, Lipsanen luonnehti.

Alpress petrasitulosta, ei liikevaihtoa

Alman toinen tukijalka, Broadcastingin tapaan liki 40 prosenttia konsernin liikevaihdosta muodostava Alpress pystyi niin ikään parantamaan tulostaan, vaikka lehtien kustantamisen liikevaihto putosikin loka–joulukuussa pari prosenttia edellisvuodesta.

Painofirma Alprint jäi niukasti tappiolle ja talousviestinnän divisioona Business Information Group (BIG) kääntyi loppuvuonna hiukan reilummin eli 0,4 miljoonaa euroa pakkaselle. Alman osakkuus Talentumissa pienensi BIG:n liikevoittoa 2,2 miljoonaa euroa.

Alman nettiosasto kuristi loppuvuonna pienen voiton ja ylsi koko vuoden osalta nollatulokseen, kun tulos vuonna 2001 oli 14,3 miljoonaa euroa tappiolla.

Kaivokselastarahat osinkoihin

Pienentyneiden investointien, parantuneen kannattavuuden ja myyntien ansiosta yhtiö pystyi viime vuonna lyhentämään velkojaan 50,7 miljoonalla eurolla eli suunniteltua enemmän. Velkataakka on nyt keventynyt kohtuutasolle.

Alma Median osingoksi ehdotetaan 0,25 euroa osakkeelta. Viiden sentin korotus edellisvuodesta johtuu Lipsasen mukaan hyvästä kassavirrasta. Käteistä on tullut roimasti muun muassa toimitalon myynnistä Vantaan Kaivokselassa. Yksin siitä saatu 5,3 miljoonan euron myyntivoitto riittää kattamaan osingonmaksun ja yli jää vielä reilu miljoona muuhun.

Maaliskuun yhtiökokous saa puitavakseen myös ehdotuksen Kauppalehden entisen päätoimittajan Lauri Helven valitsemisesta yhtiön hallitukseen.

Urheilukanavanmyynti loppusuoralla

Almalaiset uskovat edelleenkin tv:n digitaalisuuden lopulliseen voittoon, vaikka sen leviäminen on tahmonut ja tappiot yhtiölle kasvaneet. Viime vuonna digitv:stä koitui Almalle 6,8 miljoonan euron miinus, kun vuotta aiemmin selvittiin puolella siitä. Yhtiö onkin päättänyt myydä digitaalisen Urheilukanavansa. Ostaja selviää lähipäivinä.

Tuoreimmat osastosta