200306085 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Micrassa on sisäistäkin kauneutta

Julkaistu: 13.2.2003 14:52

Nissanin uudistunut Micra iskee pikkuautoluokassa sillä, millä moni kilpailijakin: rohkealla ja sympaattisella muotoilulla. Ajan henki on, että mitä vähemmän pintaa, sitä enemmän kurveja ja retro-henkeä.

Kun edellinen Micra valittiin Euroopan vuoden autoksi 1993 ja on Nissanin myydyin malli vanhalla mantereella, Micraa maahantuova Aro-Yhtymä odottaa uutuudelta paljon. Odottaa sopiikin, sillä Micran viehätys ei ole vain sen korean ulkokuoren varassa. Sisäiseltä kauneudeltaan eli ajettavuudeltaan ja varustelultaan se on hinta- ja kokoluokkansa kärkeä.

Koeajetussa autossa oli keskimmäinen eli 1,2 litrainen bensamoottori ja keskimmäinen Visia + -varustelutaso, viisi ovea ja viisi manuaalivaihdetta. Visia + tarkoittaa mm. sähkökäyttöisiä peilejä ja laseja, ajovalonpesimiä, kauko-ohjattua keskuslukitusta, ajotietokonetta, cd-soitinta, akkuvahtia ja kahden minuutin saattovaloa autonsa jättävälle.

Turvatyynyjä on neljä, edessä on aktiiviset päätuet ja kaikilla paikoilla kolmipisteturvavyöt. Lisävarusteista kannattaa mainita ilmastointi ja älyavain, jolla ovet aukeavat ja auto käynnistyy ilman, että kuljettaja edes ottaa avainta taskustaan.

Kyhmyt auttavatpysäköimään

Micra ei voi mitään sille, että se on pikkuauto. Tietuntuma on toki aivan eri luokkaa kuin takavuosina, mutta niin se on isommissakin autoissa, ja niihin verrattuna meno on alkaa olla 80 km/h paikkeilla pomppivaa ja vaappuvaa. Melussa ei ole huomauttamista.

Micraan sopii pitempikin kuski, sillä entuudestaankin korkea auto on kasvanut vielä 10 sentillä. Akseliväli on kasvanut seitsemän ja leveys kuusi ja puoli senttiä. Väljyys näkyy ja tuntuu edessä, ja etumaskiin on saatu isomman auton tuntua. Takapenkillä tilat ovat vielä ahtaat, ja onneksi taakse ei tarvinnut kömpiä etuoven kautta. Takapenkki liikkuu näppärästi 20 senttiä eteenpäin yhdestä kahvasta vetämällä.

Puhtia 1,2-litraisessa riittää kaupunkiin, missä oikeuksiinsa pääsee myös markkinoiden lyhyin kääntösäde 4,6 metriä. Kaupungissa Micralla on ilo pujotella, mutta maantiellä voimat odotetusti loppuvat ja vauhdin nostaminen nelosvaihteella käy verkkaisesti. Nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostin on erittäin herkkä alhaisilla nopeuksilla, mutta antoi hieman epävarman vaikutelman vauhtiajossa.

Ahtaissa paikoissa iloa on myös auton muotoilusta. Micran lähes vaakasuorassa lepäävien etuvalojen erikoisuus ovat pienet, ohjaamoon näkyvät kyhmyt. Kyhmyt eivät ole pelkkää koreilua vaan auttavat hahmottamaan auton keulan liikkumista esimerkiksi pysäköitäessä.

Ajotietokoneella viikon kaupunki- ja maantieajon keskikulutukseksi mitattiin 5,8 litraa satasella.

Tuoreimmat osastosta