2002010499 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Venäjän liikenteen ongelmat eivät näytä loppuvan

Julkaistu: 17.12.2002 15:56

Suomen ja Venäjän välinen liikenne on erittäin vilkasta. Venäjä on yksi Suomen tärkeimmistä kauppakumppaneista ja suuri osa tavaraliikenteestä hoidetaan maantiekuljetuksilla. Suomi on myös merkittävä läpikulkumaa kansainvälisessä transitoliikenteessä. Suomen satamien kautta Venäjälle ja Venäjältä kulkevalla liikenteellä on suuri taloudellinen merkitys satamakaupungeille ja niiden ympäristölle.

Itärajan tavaraliikenne on takunnut tämänkin syksyn aikana. Suomalaiset ja venäläiset ovat kiistelleet muun muassa kuljetusluvista. Venäläiset kuljetusliikkeet uhkasivat sulkea rajan autoliikenteeltä, jos ne eivät saa lisää kuljetuslupia. Suomalaisrekoilla on ollut ongelmia puukuljetuksen painorajoituksista. Suomalaiset ja venäläiset viranomaiset pääsivät viime viikolla sopuun maiden välisistä puukuljetuksista ja samalla Suomi myönsi venäläisille kuljetusyrityksille uusia kuljetuslupia.

Nyt Kansainvälinen maantiekuljetusliitto IRU uhkaa sulkea Venäjän ulos TIR-tulliyleissopimuksesta. Jos näin tapahtuu, niin Suomen ja Venäjän välisille rajanylityspaikoille saattaa syntyä jälleen pitkät rekkajonot, koska venäläiset tullaisivat rajalla myös kaikki TIR-kuljetukset. Venäjän liikenneministeri Sergei Frank lupasi Suomelle neuvotteluja erikoisjärjestelyistä, jos TIR-sopimus raukeaa. Mahdolliset neuvottelut voivat alkaa jo ensi maanantaina.

Suomen ja Venäjän välinen erikoisjärjestely olisi toteutuessaan suomalaisten yritysten kannalta hyvä asia. Se koskisi kuitenkin vain nimenomaan Suomen ja Venäjän välistä liikennettä eikä Suomen kautta kulkevaa kansainvälistä transitoliikennettä. Venäjän TIR-sopimuksen raukeaminen ei ole vielä varmaa, koska Venäjä aikoo etsiä viime hetken ratkaisua asiaan. On hyvä, jos IRU ja Venäjä pääsisivät kiistassa sopuratkaisuun. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että erilaiset kiistat rajanylityksissä haittaavat merkittävästi kuljetuksia. Vienti- ja tuontiyritysten sekä kuljetusyrittäjien kannalta on erittäin ongelmallista, jos ne eivät voi etukäteen luottaa siihen, että kuljetukset toimivat suunnitellulla tavalla.

Kuljetusongelmien lisäksi Venäjän viisumipolitiikka on poukkoilevaa. Viime kesänä niin sanotut päiväristeilyt esimerkiksi Viipuriin loppuivat, koska Venäjä alkoi vaatia matkustajilta viisumia. Venäjän duuma hyväksyi sunnuntaina lakilisäyksen, jonka mukana viisumittomat risteilyt Suomesta voivat jatkua. Lakiesitys vaatii vielä parlamentin ylähuoneen ja presidentin hyväksynnän. Suomalaiset laivayhtiöt suhtautuvat päätökseen epäillen.

Venäjän tulli- ja rajapolitiikkaa voidaan pitää vähintäänkin epäselvänä. Säännöt ja määräykset saattavat muuttua yllättäen, eikä niistä aina muisteta tiedottaa asianosaisille. Tullipolitiikan poukkoilu on ongelma myös venäläisille yrityksille. Joulukuun alussa Suomessa vierailleen Venäjän kauppa- ja teollisuuskamarin puheenjohtaja Jevgeni Primakov ehdotti, että Suomen ja Venäjän keskuskauppakamarien tulisi perustaa yhteinen asiantuntijakomitea. Sen tehtävänä olisi selvittää maiden välisiä tulli- ja kuljetusongelmia.

Suomi on EU:n jäsen. Tästä syystä monet sellaiset asiat, jotka sovittiin Suomen ja Venäjän kesken ovat muuttuneet EU:n ja Venäjän välisiksi kysymyksiksi. Suomella ei kuitenkaan ole varaa jättää kaikkia asioita EU:n hoidettavaksi, koska Suomi on tällä hetkellä ainoa EU-maa, jolla on yhteinen raja Venäjän kanssa.

Tuoreimmat osastosta